Bästa storbanksaktien – och förolämpningen från Nordea

När jag på aktiechattarna hos Privata Affärer får frågan om bästa storbanksaktien brukar jag svara SEB. Då precis som nedan avser jag sett över flera år. SEB har en bra huvudägare och tillräckligt bra historik.

I en genomgång för Privata Affärers prenumeranter i maj 2024 (bakom betalvägg) kom jag fram till att jag inte gillar Handelsbanken längre. Det långa utdelningstrenden till trots.

”Istället oroar vi oss för den svaga rapporten för det första kvartalet. Jämfört med samma period för ett år sedan ökade kostnaderna med 12 procent, vilket är klart mer än de 2 procent som intäkterna var upp med. Därför föll rörelsevinsten med 3 procent.”

Handelsbanken må ha varit lönsamma alla år sedan starten 1871 utom ett år. Så förutom 1992 har det varit lönsamhet och därför utdelning alla år utom våren 1993. Billigaste bankaktien tycker jag ändå vi ska ta det försiktigt med nuförtiden. Tidigare så brukade jag tipsa om dem, men inte längre.

Swedbanks historik och ägare gör mig lite skeptisk, men det är ändå ett okej val i sektorn.

Nordea brukar ha relativt missnöjda kunder, enligt statistiken. Ingen tydlig huvudägare här heller och en historik som dels är ojämn generellt sett och dels förolämpande för mig som före detta kund.

När Nordea förolämpade och kastade ut mig

Jag var i över 40 år kund hos Nordea (via de banker som gick samman och till slut blev Nordea). Nordea sade vid ett par olika tillfällen nej till de vanliga banktjänster jag ville ha.
”Nordea vägrade låta mig ha ett vanligt personkonto för autogiron och ett annat för betalkort. Jag var tvungen att ha båda tjänsterna kopplade till samma konto. Så jag flyttade alla mina månadsvisa betalningar till Skandia, vars sajt för övrigt kändes klart modernare.”

Många år senare blev till slut kommunikationen med banken så dålig att jag ville göra slut på vårt förhållande.

En inbetalning till mig från annat land startade det hela och det gick inte att kontakta Nordea.

När det begav sig 2021 skrev jag om detta på Twitter:

1 Nordea informerade mig om att ”just nu” är det så många som ringer att deras telefonkö är full, så tack för samtalet, tut tut tut. Det imponerade inte särskilt mycket på mig då var betalande kund. Tur att jag inte hade så mycket verksamhet där.

2 Jag loggade in på sajten och skrev ett meddelande istället, bara för att få svaret att jag måste ringa i mitt ärende. Försökte inloggad på Nordeas sajt hitta numret till min personliga bankman, men utan resultat. Alla sidor hänvisar bara till kundtjänsten, men telefonkön var fortfarande full som en kastrull.

3 Jag hittade bara adress, men inget nummer till mitt bankkontor, så Nordea verkar inte vilja att jag ringer dem heller. Så jag frågade Nova, Nordeas så kallade AI. Det skulle jag inte ha gjort.

4 Nordeas chattbot Nova hänvisade till kundtjänsten och bad mig ringa dem. Nova förstod inte att de inte tog samtal, att det inte gick att ringa. Till slut blev jag något irriterad och förolämpade Nova.

Det är talande att så många har kallat Nova för dum i huvudet tidigare att ”Nordeas digitala medarbetare” har ett svar specifikt för det.

Hitta bästa bankaktien? Inte är det Nordea i alla fall. Nordeas chattbot Nova hänvisade till kundtjänsten och bad mig ringa dem. Nova förstod inte att de inte tog samtal, att det inte gick att ringa. Till slut blev jag något irriterad och förolämpade Nova. Det är talande att så många har gjort det tidigare att "Nordeas digitala medarbetare" har ett svar specifikt för det.

Det gick ett antal dagar och sen kom slutdramat. Jag bodde i Spanien den här hösten så en granne fick öppna min post och fota av den och hjälpa mig posta ett svar i Nordeas svarskuvert i Sverige. Ingen digital lösning hos den här skitbanken på den här tiden i alla fall.

Det hjälpte inte. Både jag och avsändaren av betalningen stod till förfogande för att hjälpa Nordea förstå vad det var för betalning. Jag vet inte om deras så kallade utlandskontor ens läste mitt svar där jag förklarade allt om kundkännedom och vad saken gällde.

Därefter kastade Nordea ut mig via grov förolämpning, så det var de som gjorde slut i det här förhållandet. 🙂

Nordea skrev att de bedömer att de inte kan ”i tillräckligt stor utsträckning övervaka och förstå de transaktioner som sker för att kunna upptäcka och förhindra misstänkt penningtvätt och terroristfinansiering.”
Sic!

Som jag skrev i PA:
”Att insinuera att mina vita och lagliga transaktioner skulle vara inblandat i något sådant är den grövsta förolämpning jag någonsin fått som kund. Jag hoppas att gamla talesätt som ”man ser sig själv i andra” och ”den som sa det han var det” INTE stämmer när det gäller Nordeas formuleringar.”

Nordea-aktien då? När jag i aktiechatten får frågor om Nordea är jag oftast neutral till aktien. För mitt fall är inte typiskt för hur de behandlar alla kunder och uppenbarligen har de haft några relativt sett lite bättre år bakom sig nu.

På det personliga planet älskar jag att hata dem. Eller något sådant. Det är ju inte så att jag tagit det här hårt, utan det var skönt att kunna gå vidare. Andra banker är bättre och jag har min verksamhet i aktiebolag. Här imponerade inte Handelsbanken alls, tvärt om. Kanske ännu en anledning till att vara skeptiska på lång sikt.

Allt är mycket enklare nu rent administrativt och jag sparar tid. Slutet gott, alltid gott.

Bästa bankaktien?

Den bästa bankaktien är ibland Avanza och ibland Nordnet. Det är de två bästa bankaktierna helt enkelt. Dyrare än storbankerna, men med bättre långsiktiga tillväxtförutsättningar.

Vilken bankaktie tycker du är bäst?
Och har du någon mardrömshistoria från en bank? Kommentera här nedan eller mejla mig på hernhag@gmail.com så kan jag kanske skriva om det.

3 reaktioner till “Bästa storbanksaktien – och förolämpningen från Nordea”

  1. Stor igenkänning här. Bankernas complicance-avdelningar ÄR fan dumma i huvudet. Har bråkat och stångats med LF Bank till den milda grad att jag inte trodde att jag hade med högutbildade tänkande människor att göra utan med nån sorts korkad AI. Har skrivit om detta utförligt på bloggen innan. Man får ett papper hem där de UTTRYCKLIGEN skriver att du INTE får kontakta ditt lokala LF-kontor i frågor kring transaktionerna (i mitt fall lite för många bankomatinsättningar runt juletid). Inga andra kontaktuppgifter fanns heller. I övrigt inga andra instruktioner hur jag skulle bevisa att kontanterna från äldre släktingar till min dotter inte var knarkpengar utan vita pengar från folk över 80 som inte lever i den digitala världen. Jag ringde till mitt lokala bankkontor och fick där lite tips och hjälp i vad för sorts ”bevis” de krävde. Det tog en halv evighet och många resor till mina gamla släktingar för att fota av kontoutdrag och liknande men sen verkade banken nöjd i alla fall.

    Blir förbannad när de lägger en sån energi på oss vanliga hederliga personer, och sen kan de kriminella flytta pengar hur som helst via företag.

  2. Hade tänkt vara kund hos SEB, då tröttnade på Nordea. Skulle ha möte på deras kontor och det slutade med ingenting. De hörde aldrig av sig med att boka tid eller annat. Då tänkte jag att SEB vill inte ha en kund.

    Nordea är inte perfekt men då ibland fungerar när de ska. T.e.x. Hjälpte min morsa när hon blev bedragen av en sms-bedragare.

  3. Ingenting förvånar när det gäller storbankernas kommunikation. Jag har haft kvar Swedbank lite av bekvämlighetsskäl – men tänkte att nu är det dags att göra en liten koll som bas för att avsluta en av de två gammelbankerna jag använder. Testade därför kommunikationsmöjligheterna:
    Swedbank –
    Telefon: ringer upp. ca 55 personer före i telefonkö. Möjligheter att bli uppringd så man slipper slösa tid i kö: NEJ

    Meddelanden: Då man är inloggad kan man inte längre skicka meddelanden så den smidiga möjligheten är oförklarligt nog borta. Fanns tidigare.

    Live chat: i princip oanvändbar. Testat flera ggr och helt omöjligt få ut ngt vettigt med deras chatrobot. Enligt deras kundtjänst ska det lätt gå att byta till att prata med en fysisk person men vet inte om de ljuger eller bara är okunniga för det är i princip omöjligt, jag har inte lyckats iallfa fall, försökt forcera fram det men funkar inte

    Så bye bye Swedbank – ett bolag som så uppenbart gör det så svårt som möjligt att smidigt kommunicera går bort.

    Testade samtidigt SEB och även om det finns förbättringspotential där också så slår de iallafall Swedbank med hästlängder…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

(Spamcheck Enabled)