Kategorinamnet aktietips innebär inte att det är köpråd, utan att jag skriver bara om vad jag investerar i och hur jag bygger min sparportfölj.
Allt ska ses som inspiration och inget annat. Beslutet och ansvaret för att köpa och sälja aktier är förstås ditt eget. Jag guidar och föreslår, men du avgör och gör din egen analys. Detta är inte aktietips i betydelsen rådgivning och alla aktier kan sjunka i kurs så vi förlorar delar eller hela beloppet.
”Evolution chockade mig med svag tillväxt och jag tycker att det är bäst att undvika eller i alla fall hålla positionerna nere en tid. Utifrån tillväxten är det ingen överreaktion, för om de inte växer mer än några få procent kan aktien falla ytterligare.”
Har du börjat månadsköpa aktier där efter mitt blogginlägg är en klen tröst att det inte hunnit bli några stora summor, då det senaste kursraset kom så precis efter starten.
Jag ska månadsspara i Evolution i mitt ISK hos Levler och bygga upp kapitalet där på nytt. Aktien är därför kvar i Utdelningsfavoriter By Hernhag.
Jag planerar att köpa tillbaka aktierna. Förr eller senare gör jag sannolikt engångsköp i aktien i någon depå, men det är en bit bort.
Hexagon-innehavet får ligga kvar i mitt ISK hos Levler som en utdelningsfavorit där jag tagit paus i månadssparandet.
I mitt aktiepaket Utdelningsfavoriter by Hernhag gör Evolution entré på bekostnad av Hexagon. För månadssparande eller annat regelbundet sparande är därmed Evolution ny utdelningsfavorit.
Evolution ger mer för pengarna värderingsmässigt. Högre direktavkastning och lägre p/e-tal, vilket betyder att vinsten värderas lägre på börsen. Detta trots att Evolution växer snabbare. Hexagon växer inte alls och april månads vinstvarning har sänkt aktien ytterligare.
Det är därför egentligen lite för sent att sälja och det blir säkert en upprekyl i Hexagon senare i år. De ska även knoppa av en verksamhet, så vill du ligga kvar gör det. Det är trots allt fortfarande en utdelningshöjare av rang. Det är Evolution också, med nio år i följd av höjd utdelning. Se mina topplistor av utdelningsaktier här.
Vill du av moraliska skäl inte äga en leverantör av kasinotjänster som Evolution, behåller du Hexagon och fortsätter att månadsspara där. Både de och Latour är gråmarkerade i bilden nedan, för där är mitt generella råd behåll och inte månadsspara.
Lite svårare att månadsspara i Evolution
Evolutions långsiktigt fallande kurstrend gör att det passar bra att köpa då och då. Bolaget har ändå länge växt vidare trots bland annat problemen i Asien under de senaste kvartalen. Att inte köpa allt på en gång är bra när kursen ser ut att över tid bara falla. Förr eller senare borde det komma en botten, men det är omöjligt att säga när.
En hake med månadssparande i Evolution är att det inte går via fraktionshandeln hos Levler. Du kan med andra ord inte köpa för till exempel 100 kr och få andelar av en aktie, utan du måste köpa minst en aktie varje månad.
Du får helt enkelt gå in och lägga köporder manuellt på en Evolution-aktie varje månad. Vill du spara mindre än de ca 800 kr som aktien står i nu köper du en aktie varannan eller var tredje månad.
Svenska Oatly var vid börsintroduktion i USA under 2021 ett hajpat bolag, men sedan har aktien kraschat. Havredrycksbolaget har dessutom kvalitetsproblem med sina chokladdrycker, i alla fall i Sverige där jag köpte mina.
Jag gillade oväntat nog verkligen Oatly Havredryck Choklad, både varm och kall. Efter något år eller så av konsumerande började den nu under våren 2025 smaka illa, oavsett butik och paket. När jag klagade menade bolagets kundtjänst att den dåliga smaken var en ”liten batch” som det handlade om. Jag fick även värdecheckar och därmed plåster på såren.
Efter flera veckor vågade jag nu i april 2025 testa och dricka igen och äntligen var det en drickbar Oatly Havredryck Choklad. Då kan man tro att varumärket kanske överlever, i alla fall om det under tiden smakat som det ska i alla andra länder där produkten säljs. Döm om min förvåning när det andra paketet jag köpte i samma butik smakade unket och konstigt. I hur många månader ska Oatly sälja en produkt som smakar skit?
Oatly-aktien håller jag mig undan. Visst stiger försäljningen per aktie med 4-8 procent om året, vilket är lovande. Tyvärr redovisar bolaget röda siffror på sista raden så det här blir någon form av chansaktie som inte passar mig. Kanske är det bättra kvalitetskontroll på deras andra produkter, men det är inte värt risken.
Hajpade aktier ska vi se upp med. Om det skriver jag i krönikan på Privata Affärers sajt. ”I aktier där det råder rena hajpen kan vi tjäna snabba pengar, men sen kommer ofta kraschen. Det gäller att vara beredd att sälja i tid. Risken är störst i de bolag som är nya på börsen och i de som lanserar nya produkter i heta sektorer.”
I krönikan nämner jag även kurskraschade Beyond Meat som ett exempel.
Börsindexen för Stockholmsbörsen var idag måndag den 7 april ned med över 20 procent från kurstopparna i februari 2025. -22,8% som lägst på morgonen för OMXSGI. Det viktiga nu är att hålla fast vid din strategi och inte sälja i panik.
Låt oss hoppas att det vänder när rubrikerna i media är som mörkast. Det här med börspsykologi är ett kapitel för sig och när det ser som mörkast ut är det värsta redan inräknat i kurserna.
Intressant därför att DI kom idag med ”Ingen vändning i sikte”.
En för övrigt läsvärd text av Johan Wendel om handelskriget och börsläget.
Hernhags Utdelare. Det har kommit ett uppköpsbud på Fortnox. EQT och storägaren Hallrup bjuder 90 kr per aktie. De flesta verkar anse att det är ett rimligt högt bud och utifrån aktiemarknadens reaktion väntas inget högre i skrivande stund.
Jag har haft redovisningssystemens pärla Fortnox i mitt pensionssparande IPS och i kapitalförsäkringen, men nu sålt mina relativt små poster.
De tre senaste åren har inneburit en slagig aktiekurs, men jag har lyckats handla aktien hyggligt bra för att vara jag och kortsiktigt:
Att vi får ett uppköpsbud på Fortnox är kul kortsiktigt, men trist långsiktigt för det är ett mycket bra bolag med stora framgångar. Jag är dessutom nöjd kund.
Jag tror som jag skrev i aktiechatten den 4 april att budet på Fortnox går igenom. ”Kursen står lägre än budkursen så det är ganska säkra extrapengar att tjäna. Har du något du vill äga i stället, sälj över börsen och köp det.”