Privatekonomi. Det är bra att panta burkar och flaskor, men jag funderar på om det för egen del inte vore bättre att panta mindre. Anledningen är att jag har så få flaskor som det är pant på, endast ett par några stycken i veckan. Det blir i regel därför kanske 20 kr i månaden i pant till mig.
För att tjäna dessa 20 kr behöver jag ha en påse med pantflaskorna hemma där vi som småbarnsföräldrar alltid har massor av annat att plocka med om dagarna. Särskilt mycket utrymme har vi heller inte, med tanke på vår ganska omfattande verksamhet inom återvinning av plast, glas, kartonger, pappförpackningar och tidningspapper. Sen ta med påsen med flaskor och panta i affären, för att få ett kvitto som inte gör skillnad i min ekonomi.
Det viktiga är att pantflaskorna återvinns, för den miljömässiga rankingen är ungefär som här om jag förstått det rätt:
1 Panta
2 Återvinn
3 Slänga i hushållssoporna (ej matavfall utan det vanliga)
4 Kasta rakt ut i naturen (ge f*n i det!)
Att panta är givetvis bäst, men att återvinna som annan plast är ändå okej för miljön. Att panta mindre och återvinna skulle spara lite tid och effektivisera mitt liv en smula.
Hur tänker ni andra som inte dricker så mycket det är pant på? Tar du med flaskor en och en till pantstationerna eller kommer du dragande som alla på en gång? Tänker du panta mera?
Kan du inte snacka lite aktier istället? Ok!
På aktiefronten är norska bolaget Tomra med sina sorteringsmaskiner för pantburkar och annat material fortsatt ett spännande bolag. Detta även om de inte alls växer särskilt snabbt alla år, utan bara vissa.
Värderingen är den lägsta sedan 2018 nu så aktiebubbelnivåerna är nog borta i alla fall. Aktien är med det sagt ändå inte direkt billig i skrivande stund, men det blir den nog aldrig.
Potential för tillväxt finns. Allt fler länder i EU kommer att införa pantsystem, men jag är osäker på Tomras konkurrenssituation i de olika länderna.
Tomra ligger i vart fall kvar i min lilla Tillväxtaktiefond.







