Panta mera eller panta mindre

Privatekonomi. Det är bra att panta burkar och flaskor, men jag funderar på om det för egen del inte vore bättre att panta mindre. Anledningen är att jag har så få flaskor som det är pant på, endast ett par några stycken i veckan. Det blir i regel därför kanske 20 kr i månaden i pant till mig.

För att tjäna dessa 20 kr behöver jag ha en påse med pantflaskorna hemma där vi som småbarnsföräldrar alltid har massor av annat att plocka med om dagarna. Särskilt mycket utrymme har vi heller inte, med tanke på vår ganska omfattande verksamhet inom återvinning av plast, glas, kartonger, pappförpackningar och tidningspapper. Sen ta med påsen med flaskor och panta i affären, för att få ett kvitto som inte gör skillnad i min ekonomi.

Det viktiga är att pantflaskorna återvinns, för den miljömässiga rankingen är ungefär som här om jag förstått det rätt:
1 Panta
2 Återvinn
3 Slänga i hushållssoporna (ej matavfall utan det vanliga)
4 Kasta rakt ut i naturen (ge f*n i det!)

Att panta är givetvis bäst, men att återvinna som annan plast är ändå okej för miljön. Att panta mindre och återvinna skulle spara lite tid och effektivisera mitt liv en smula.

Hur tänker ni andra som inte dricker så mycket det är pant på? Tar du med flaskor en och en till pantstationerna eller kommer du dragande som alla på en gång? Tänker du panta mera?

Kan du inte snacka lite aktier istället? Ok!

På aktiefronten är norska bolaget Tomra med sina sorteringsmaskiner för pantburkar och annat material fortsatt ett spännande bolag. Detta även om de inte alls växer särskilt snabbt alla år, utan bara vissa.

Värderingen är den lägsta sedan 2018 nu så aktiebubbelnivåerna är nog borta i alla fall. Aktien är med det sagt ändå inte direkt billig i skrivande stund, men det blir den nog aldrig.

Potential för tillväxt finns. Allt fler länder i EU kommer att införa pantsystem, men jag är osäker på Tomras konkurrenssituation i de olika länderna.

Tomra ligger i vart fall kvar i min lilla Tillväxtaktiefond.

Omplaceringar bland Utdelningsfavoriterna

Jag har under första halvan av juni avvecklat mina kvarvarande små poster i de två grå bolagen nedan, Hexagon och Latour. Båda bolagen är bra på sikt, men just nu lockade Evolution mer så jag placerade i den aktien. Läs mer här om hur jag tänker kring att månadsspara i Evolution.

Dessutom ökade jag i Beijer Ref, som inte heller den varit med från start och som därför hade en väldigt liten vikt jämfört med de övriga aktierna.

Framöver har jag tills vidare enbart de färgade aktierna enligt bilden nedan och det är även i dessa som jag månadssparar i Utdelningsfavoriter by Hernhag.

Utdelningsfavoriter by Hernhag har jag i en separat ISK hos Levler, där jag varje kvartal skriver en aktiekrönika, senast det begav sig var det denna. Det skrev jag också om i mitt blogginlägg här.

Här är fördelningen av aktierna nu i juni 2025. Främst är det kursuppgångarna som varit olika stora och som därför gjort att aktierna väger olika mycket. Att jag har olika mycket i aktierna gör inget, men börjar du spara i aktierna börja med likavikt. Låt sedan vinnarna få väga mer i takt med att de stiger.

Här är fördelningen av aktierna nu i juni 2025. Främst är det kursuppgångarna som varit olika stora och som därför gjort att aktierna väger olika mycket.

För övrigt. Evolution ingår sedan flera år även i min Nöjesindexfond, som finns en bit ned på bygg din egen fond-sidan. Däremot är den i nuläget inte en del av min stora sparportfölj jag har hos Avanza.

Tre nykomlingar till tillväxtaktiefonden 2025

Tillväxtaktiefonden 2025 är årets version av min lilla tillväxtaktieportfölj, som jag förvaltar som en indexfond och den får nu på årsdagen 10 juni tre nya aktier. Från starten 2019 är ”fonden” fortsatt klart bättre än börsindex.

Två av de nya aktierna är Camurus och Bonesupport, som tar varsin medelstor position. Det är två snabbväxare i hälsovårdsbranschen, som jag vid ett par olika tillfällen under det senaste året tipsat om i artiklar hos Privata Affärer.

Samtidigt lämnar succén Fortnox efter uppköpsbudet och sista dag för att tacka ja är idag den 10 juni. Aktien lämnar tillväxtaktiefonden med 590 procent i vinst. Jag behöver kapitalet idag för att kunna omplacera och säljer därför över börsen till 2-3 procent under budkursen 89,75 kr. Portföljen/indexfonden går därmed miste om en liten slant per aktie, men slipper risken att budet faller.

Även Hexagon lämnar tillväxtaktiefonden. Detta då bolaget knappt har vuxit alls på tre år, sett till försäljningen per aktie. Trots att kursen gått klart sämre än börsindex på tre år tar fonden hem en vinst på 44 procent från start 2019, men det går inte att leva på gamla meriter hur länge som helst.

Likviderna från fondens tungviktare Fortnox och även den från Hexagon går inte bara till Camurus och Bonesupport utan även till att öka i ett av de minsta innehaven Yubico. En mycket svängig snabbväxare inom cybersäkerhet. När aktien gjorde entré för ett år sedan räckte inte likviderna till en medelstor position, men nu har aktien fått det. Troligen ett långsiktigt bra läge i bolaget efter all nedgång.

Jag säljer allt Vitrolife som visar upp klen tillväxt och växlar till nykomlingen Bure, som inte bara äger Vitrolife utan även Mycronic och annat som växer snabbare. Att indirekt äga Vitrolife räcker. Bure får tack vare en del likvider från de större försäljningarna en medelstor post i tillväxtaktiefonden.

Nibe ger jag minst ett år till i denna fond, men det är med tvekan de är kvar. Även Cellavision funderar jag på, men de växer ändå stadigt om än i måttliga 5-6 procent om året mätt från 2023.

Tillväxtaktiefonden 2025 har följande viktning av aktierna. Från början 2019 var den likaviktad och sedan har vinnarna fått löpa på och väga mer. Vid omplaceringar/byten har jag ökat i vissa, se historiken på bygga egen aktiefond-sidan.

Tillväxtaktiefonden 2025 har följande viktning av aktierna. Från början 2019 var den likaviktad och sedan har vinnarna fått löpa på och väga mer. Vid omplaceringar/byten har jag ökat i vissa, se historiken på bygga egen aktiefond-sidan.

Avkastningen under det senaste året matcher ungefär börsindex (OMXSGI) då tillväxtaktiefonden fallit 0,4% mot börsindex som inklusive utdelningar fallit 0,6%:

Avkastningen under det senaste året matcher ungefär börsindex då tillväxtaktiefonden fallit 0,4% mot börsindex som inklusive utdelningar fallit 0,6%

Avkastningen totalt från start är fortfarande klart bättre än börsindex, trots att jag enbart får byta aktier på årsdagen. Undantag är uppköp under året däremellan.
109 procent upp från starten i juni 2019, mot börsindex 87%.

Avkastningen totalt från start är fortfarande klart bättre än börsindex, trots att jag enbart får byta aktier på årsdagen. Undantag är uppköp under året däremellan. 
109 procent upp från starten i juni 2019, mot börsindex 87%.

Jag noterar att tillväxtaktiefonden har gått klart bättre än t.ex. Tin Ny Teknik på tre år, som jag tidigare placerade i men som jag därefter sålt.

Vill du läsa mer om tänket bakom att bygga en aktieportfölj som fungerar som en aktiefond finns det att läsa i kapitel 13 i Hitta tillgångarna som gör dig rik.

Svängig rapportflod första kvartalet 2025

Det har som jag varit inne på i Börspanelen och i denna krönika hos min samarbetspartner Levler.se varit en svängig vår med spretig utveckling. Det gäller både generellt på börsen och specifikt för utfallen för bolagen i Utdelningsfavoriter by Hernhag.

Det har som jag varit inne på i Börspanelen och i denna krönika på Levler.se en svängig vår med spretig utveckling. Det gäller både generellt på börsen och specifikt för utfallen på Utdelningsfavoriter by Hernhag.

Ovan är citat från Levler-krönikan. Där går jag igenom både lite tankar om månadssparande i Evolution eller Hexagon, samt lite om utvecklingen i Ework, som har det tillfälligt tufft nu.

Som du anar ska vi vara långsiktiga och köpa då och då över tid. Som alltid. Men du kan forma din portfölj lite utifrån dina egna preferenser.

Rapportflod första kvartalet 2025. Nu är den över och utfallet var spretigt.

Jag har innehav i flera av dessa utöver det som finns på mitt ISK-konto hos Levler. Det kliar mest i fingrarna att öka i Evolution och Ework, medan Axfood är närmast att jag tar hem en liten del av vinsten där.

Ja, det är motsägande att göra det om jag samtidigt månadssparar i aktien, men jag måste se till helheten i mitt sparande och uppgången i Axfood har varit ganska stor på kort tid. Det är också småkrångligt att sätta ett månadssparande på paus en kort tid och hoppas på rekyl. Jag lägger inte min tid på det.

Du som månadssparar i Axfood-aktien på sikt och har för dig ett litet innehav är det inga problem eller stora risker att fortsätta månadsspara.

Jag har ett krångligare spar-upplägg med olika depåer hos olika banker och behöver kapital utanför börsen då och då. Jag behöver därför agera lite annorlunda genom att hyvla av lite här och där, trots att jag inte alls tappat tron på bolaget på sikt.

Det som är rätt för mig kan vara fel för dig. Och tvärtom.

Börspanelen 29 – Så kan du bli en vinnare när börsen skakar

Det har skakat till på börsen under våren och vi har fått rapporter från börsbolagen. Vi diskuterar hur vi ska bli en vinnare när börsen skakar.

I avsnittet går börspsykolog Boström igen hur vi ska hantera situationen mentalt när allt känns maximalt osäkert.

Arne Kavastu Talving berättar om sina största innehav och om det ännu är tjurmarknad eller inte.

Jag kommer med ett par aktietips och kommenterar kort veckans fiasko i Evolution.

Redeyes analytiker och bokbitare Eddie Palmgren avslöjar hur vi ska göra för att ha en chans att 100-faldiga ditt kapital i en aktie. Att få en 100-bagger, vilket . Vad kännetecknar de bolagen och vad krävs?

Aktierna vi nämner i aktiepodden är i tur och ordning Munters, Lime Technologies, Volvo, ABB, Atlas Copco, Sandvik, Handelsbanken, Swedbank, Holmen, Ericsson, Electrolux, Volvo Cars, Hexagon, Atlas Copco, Indutrade, Evolution, Xano, Addlife, Addtech, Avanza, Betsson, Embracer, Lifco, OEM, Swedbank, Tele2, Telia, Plejd, Lagercrantz, Zinzino, Betsson, Sdiptech, Momentum Group, Latour, Vitec Software, Hexagon, Beijer Ref och Fortnox.

I avsnittet får du även en rabattkod på aktieböcker på sternersforlag.se.

Alla tidigare avsnitt av mina aktiepoddar och Börspanelen hittar du här.

Det har skakat till på börsen under våren och vi har fått rapporter från börsbolagen. Börspanelen diskuterar hur vi ska bli en vinnare när börsen skakar.