Börspanelen 15 – Börsråd i kri(g)stider

Vi går igenom hur vi ska hantera kristiderna, vad vi ska tänka på och vad vi ska hålla fast vid. Det blir också aktietips och kvalitetsbolag att hålla koll på, samt lite om risker att se upp med framöver.

Aktierna vi nämner i aktiepodden är i kronologisk ordning Ferronordic, Bico, Astra Zeneca, Intrum, Nibe, Lagercrantz, OEM, Indutrade, Evolution, Fortnox, Lime, Note, Swedish Match, Bahnhof, AAK, Instalco, Axfood, Vitrolife och Mips.

Och bara för att vi pratar om kvalitetsbolag ska du inte köpa de direkt, utan se det som uppslag till att kolla om de passar in i din strategi och i din aktieportfölj.

Alla tidigare poddavsnitt finns på Börspanelensidan. Vi finns också i appar som Spotify och Podcaster.

Nyemissioner i Stillfront och Flat Capital

De båda tillväxtbolagen Stillfront och Flat Capital genomför nyemissioner under första halvan av mars 2022. Min åsikt och utgångspunkt är att teckna aktier.

Generellt sett är det så att är du aktieägare så tror du antagligen på bolaget och då ska du teckna. Undantagen är om bolagen har problem av allvarlig natur eller nyemitterar varenda år, men det är inte fallet här.

StillfrontPressmeddelande om nyemissionen (länken öppnas i ny flik)
I min nöjesaktieportfölj tecknar jag aktier i nyemissionen som mobilspelsbolaget Stillfront har. Likviderna i den i princip fullinvesterade ”indexfonden” räcker inte för att teckna fullt, särskilt inte då jag behöver en liten slant kvar till schablonskatten som dras från kapitalförsäkringen i mars. Majoriteten av teckningsrätterna utnyttjar jag däremot.

Stillfront är ännu i sin tillväxtsvacka, men långsiktigt är det ingen fara för bolaget eller för mobilspelsbranschen. Alla konkurrenterna drabbas också av att det är svårare att marknadsföra exakt mot Applekunder efter deras integritetsuppdatering.

Flat CapitalPressmeddelande om nyemissionen (länken öppnas i ny flik)
Flat Capital äger jag inte, men jag rekommenderade teckna när de skulle börslistas (länk till PA). Aktien har efter kursrusningen nu kommit ned en bit. Även om inte huvudägaren Siemiatkowski tecknar några aktier är det rimligt att övriga ägare tecknar. Flera av innehaven i investmentbolagets portfölj har potential såvitt jag kan se.

Det är med det sagt viktigt att du fattar ett eget beslut som passar din strategi och sparhorisont. Var medveten om de höga riskerna i båda dessa aktier och låt ingen position i portföljen bli för stor.

Uppföljning av min coronasäkring av aktieportföljen

Här är fyra aktier som jag sålde i börskraschen 2020 och hur det har gått sedan dess. Helt enkelt en analys och uppföljning av min coronasäkring av aktieportföljen som jag gjorde för drygt 1,5 år sedan.

Las Vegas Sands

Las Vegas Sands kasinon fick stänga i coronakraschen 2020 så jag sålde då jag coronasäkrade min portfölj. Jag tänker heller inte köpa tillbaka den och att utdelningen inte återkommit sänder en negativ signal.

Las Vegas Sands började återhämta sig, men har sedan på grund av Kina och utvecklingen i Macao hamnat under ny press. Rätt att sälja med förlust och omplacera kapitalet. DJ USA (blå linje) har gått mycket bättre än aktien med grön linje.
Las Vegas Sands började återhämta sig, men har sedan på grund av verksamheten i Kina och utvecklingen i Macao hamnat under ny press. Rätt att sälja med förlust och omplacera kapitalet. DJ USA (blå linje) har gått mycket bättre än aktien med grön linje. Källa till grafen: Avanza.

Hösten 2020 köpte jag aktier i kasinoleverantören Evolution, som ett år senare stod klart högre. Känns ännu klart mer lovande än Las Vegas Sands.

Lamar Advertising

Lamar Advertising kom under det pandemidrabbade 2020 med nyheten att de drabbas av lägre annonsintäkter då allt färre åker till jobbet och ser deras stortavlor vid vägarna. Utdelningen drogs också in.

Aktien har återhämtat sig bra, men jag tror fortsatt inte att det finns någon tydlig megatrend som gynnar bolaget. Inget jag kommer att köpa tillbaka.

Som du ser sålde jag Lamar mitt i krisen och kraschen, men är glad att jag i samma veva köpte annat som stigit.
Som du ser sålde jag Lamar mitt i krisen och kraschen, men är glad att jag i samma veva köpte annat som stigit. Lamar (grön linje) har för övrigt inte hängt med DJ USA, i grafen ovan ljusblå linje. Ljusgul linje är MA200-trenden. Källa till grafen: Avanza.

Aktier jag köpte mars 2020 var inom andra sektorer, finska elproducenten Fortum och svenska IT-bolaget Hexagon.

Boston Pizza

Boston Pizza kraschade hårt, men har sedan återhämtat sig rejält. På tre års sikt har bolagets kurs inte matchat index, men hög utdelning gör att kursdiagram inte ger någon rättvisande bild.

Jag ville coronasäkra portföljen för att må bra och känna mig säker. Det har kostat på då återhämtningen från 6 CAD till 15 CAD är rejält stor. Försäkringspremier kostar.

Även i Boston Pizza är jag glad att jag köpt annat som stigit i kurs istället. Men det ser inte bra ut i diagrammet. Att kursen ännu står klart lägre än för tre år sedan säger kanske en del om att bolaget inte direkt växer sina kassaflöden särskilt snabbt. J
Även i Boston Pizza är jag glad att jag köpt annat som stigit i kurs istället. Men det ser inte bra ut i diagrammet. Att kursen ännu står klart lägre än för tre år sedan säger kanske en del om att bolaget inte direkt växer sina kassaflöden särskilt snabbt. Jämfört med Las Vegas Sands och Lamar är det här en aktie som i vart fall ligger lite närmare till hands att jag köper tillbaka. Källa till grafen: Avanza.

Six Flags

Six Flags nöjesfält drabbades av pandemin, men de hade stora problem redan innan sedan deras partner för expansion till Kina gått i konkurs. Aktien rasade vidare efter att jag sålt och den har enbart med liten marginal återhämtat sig i nuläget. Jag är glad jag kastade ut innehavet och köper inte tillbaka.

Helt rätt att jag coronasäkrade min portfölj genom att sälja Six Flags med förlust och placera i bättre bolag. Källa till grafen; Avanza

Slutsatser

Ska jag sammanfatta denna uppföljning av min coronasäkring av aktieportföljen är jag ganska nöjd.
Helt rätt att sälja Las Vegas Sands och Six Flags.
Helt okej att sälja Lamar Advertising.
Fel att sälja Boston Pizza, men det är lätt att säga med facit på hand. När det blåste som värst visste ingen hur illa det skulle bli innan det vände.
Det är dessutom en hel del värt att veta att bolagen i aktieportföljen är coronasäkrade. Det blir så att säga lättare att sova om natten då.

Ibland måste vi omplacera och tänka om i vår analys. Samhället och riskerna förändras och vår aktieportfölj behöver förändras i takt med det. Detta även om vi är långsiktiga investerare.

Neil Young lämnar Spotify men alla andra stannar

En musiker som heter Neil Young lämnar Spotify och har tagit bort sin musik från streamingtjänsten. Detta eftersom han inte gillade vad som sagts om vaccinationer i den frispråkige Joe Rogans podcast. Läs artikel i New York Post (öppnas i ny flik).

För att visa hur meningslöst det förfarandet är tar jag en egen produkt som exempel. För jag och mina kollegor i aktiepodden Börspanelen fortsätter att vara kvar på Spotify. Det finns många anledningar till det.

Neil Young lämnar Spotify, vilket är meningslöst och varför förklarar jag här. Börspanelen stannar förstås kvar.

Det är bra att Neil Young kan uttrycka sig fritt och få som han vill. Det står honom fritt att inte hålla med Joe Rogans gäster.

Det är sorgligt att Neil Young lämnar Spotify bara för att han har så svårt med oliktänkande. Om musiker har heta känslor och vill bli politiska får de väl skriva debattartiklar och annat och komma med argument. Att kräva att Spotify ska kasta ut Rogan annars vill han lämna plattformen själv kan handla om den så kallade cancelkulturen, där oliktänkande ska censureras och frysas ute. Det kan också förklaras av marknadsföring, att Young vill ha uppmärksamhet.

Det är dessutom meningslöst, för det finns säkert tusentals andra poddare med vars gäster haft minst lika kontroversiella åsikter. Young hänger gissningsvis upp sig på Rogan för det är den mest kände poddaren och som dessutom fick väldigt mycket pengar för att publicera exklusivt för Spotify. Rogan klarade sig väldigt bra innan Spotify och kommer att klara sig bra utan den dag han eventuellt lämnar exklusiviteten där.

Det är bra för Joe Rogan att Neil Young ställde sitt krav, för det ger honom mycket mer uppmärksamhet och gör hans namn (det vill säga hans varumärke) ännu mer känt.

Börspanelen stannar på Spotify trots att vi kanske inte håller med om alla åsikter i alla andra poddar.
Vi som författare stannar även kvar hos Adlibris och Bokus, trots att vi nog inte håller med om allt som står i alla böcker skrivna av politiker, debattörer och andra där.
Vi lär heller inte flytta från våra respektive hem, byta matbutik eller byta bilmärke bara för somliga inte delar vår uppfattning om aktiesparande eller annat oväsentligt. 🙂

Till skillnad från Neil Young(?) har jag en värdegrund (det vill säga etik och moral) där alla människor är lika värda oavsett åsikter. Att sen vissa åsikter i vissa sammanhang från vissa personer är för korkade för att det knappt ska vara värt att bry sig om är en annan sak.
Uppdatering 30 januari 2022: Lade in frågetecknet efter Young.

Rätten att uttrycka sig på stora medieplattformar ska alla ha så länge det är lagligt och passar en demokrati. Att införa ”åsiktsapartheid” där bara vissa rättrogna ska få uttrycka sig i de stora bolagens tjänster är en farlig väg att vandra.

I ett samhälle finns det alla typer av människor, personer och åsikter. Att vilja kasta ut andra från plattformar i media är helt fel väg att gå. Det är bättre att enbart sköta sitt, eller ta en debatt, och sen låta konsumenter respektive väljare i val avgöra.

Minianalys av Spotify-aktien

USA-noterade Spotify fortsätter växa stadigt när det gäller intäkter per aktie, men den procentuella ökningen sjunker sakta år för år. Vore kanske konstigt annars när det blivit så stora. Det är ändå bra takt med 16-25 procent om året under de senaste åren.

Helt rätt att satsa på att nå stordriftsfördelar i tid. Därmed är nettoresultatet rött, men förluster där lönar sig i längden. Att konkurrera med Amazon Music och iTunes kräver sina satsningar.

Spotifys aktiekurs är i fritt fall, så kortsiktigt tar vi det försiktigt. Långsiktigt är det fortsatt en bra chansaktie.

Satsa på preffar som handlas runt eller under sina inlösenkurser

Affärsvärldens utdelningsportfölj inför 2022 innehöll endast en preferensaktie och det med denna motivation från den 22 december 2021:

”I år startar portföljen med endast en aktie med fast utdelning, Fastpartner Pref. Den handlas nära inlösen (116,67 kr) vilket vi tror begränsar risken att en eventuell ränteuppgång devalverar kursen.”

Jag har funderat på det en tid och jag är fortfarande osäker på om jag håller med.

Å ena sidan stämmer det att en aktiekurs i en preff som handlas högt ovan sin inlösenkurs innebär extra risk. Det visade veckans stora ras i Sdiptech Pref, sedan just Affärsvärlden varnat för aktien (länk till Avanza, öppnas i ny flik). Det kan ju bli inlösen förr eller senare i alla preferensaktier.

Vi ska prioritera preferensaktier som handlas runt eller under sina inlösenkurser. Däremot är det tveksamt om det skyddar mot stigande räntor.

Många (små?) placerares förhoppningar om inlösen skulle dessutom kunna få kursen att inte falla så långt under inlösenkursen, trots stigande räntor och allmänna kursfall på börsen. Det finns en sådan möjlighet, det har Affärsvärlden rätt i, men jag är inte alls säker att det skulle hjälpa särskilt mycket.

Å andra sidan är jag tämligen säker på att de längsta marknadsräntorna kortsiktigt styr de stora kapitalflödena på börsen mycket mer än inlösenkurserna i preffarna. Stora rörelser på kapitalmarknaderna på grund av stigande räntor borde få preferensaktierna att falla på bred front.

Oavsett ska vi prioritera preferensaktier som handlas runt eller under sina inlösenkurser och vara försiktiga med de övriga. Det var därför jag till slut sålde mina aktier i Sdiptech Pref i höstas, de stod så högt över sin inlösenkurs och direktavkastningen hade blivit medelmåttig. Det är viktigt att hålla nere riskerna.

Se alla villkoren och utdelningarna för preferensaktierna här.

Och preferensaktier tar jag förstås upp i min bok om aktieutdelning.