Elpriskrisen – Plötsligt 266 procent dyrare el

Elpriskrisen i Sverige är ett faktum. Politikernas usla energipolitik har i kombination med vädret den här vintern gett rekordhöga elpriser. Jag har varit förskonad från det då jag sedan länge är andelsägare i en vindkraftförening eller om man så vill ett vindkraftkooperativ.

Lite förenklat innebär där att jag köper elen därifrån istället för via den vanliga elmarknaden och de vanliga elbolagen. Ok, all el blandas i elnätet, men rent ekonomiskt har elpriset från min vindkraftel varit låg.

Nu har Solivind El Ekonomisk Förening (f.d. O2 Vindel) meddelat oss andelsägare att de måste höja priserna med 266 procent (= ett 3,66 faldigande av elpriset).

”Sverige har under hösten och vintern haft en extrem elmarknad med mycket höga elpriser och stora skillnader mellan olika elområden. Det innebär att föreningen får ökade kostnader som helt är kopplade till de kraftigt ökade skillnader i elpris mellan elområde 2, 3 och 4. Dessvärre ser läget ut att förvärras under första kvartalet 2022.

Styrelsen tvingas därför att kraftigt höja medlemspriset från den 1 februari 2022 för att täcka dessa kostnader. Elpriset höjs från 43,7 öre/kWh (35 öre exkl moms) till 1,60 kr/kWh (1,28 kr/kWh exkl moms).”

Anledningen är att elen inte kan gå direkt till oss andelsägare, utan som sagt blandas med all annan el i elnätet. Det är lite som ett stort badkar med olika kranar och avloppsrör. Vindkraftkranen rinner ned i badkaret och sen sitter avloppet som leder det till våra hem någon annanstans.

”Fem av föreningens nio vindkraftverk är placerade i elområde 2, där elpriset är som lägst just nu. Huvuddelen av våra medlemmar har sin förbrukning i elområde 3 och 4. I praktiken betyder det att föreningen måste bära kostnaden för prisområdesskillnaden – alltså skillnaden mellan elpriset i elområde 2 och inköpspris i elområde 3 eller 4.”

Elpriskrisen ställer till det för många i landet.
Elpriskrisen. Ofta blåser det inte så mycket, i alla fall inte mitt i vintern. Grön energi har säkert framtiden för sig, men utan bra batterilagring som jämnar ut produktionen (leveranserna till elkunderna) är det bara en kompletterande form av kraftverk.

Fördelarna med att äga andelar i vindkraftföreningar

Det höjda elpriset förtar mycket med att alls äga andelar i en ekonomisk förening som äger kraftverk inom grön el. Lågt elpris är ju nästan hela grejen.

Länge tyckte jag det dessutom var praktiskt att äga andelar i en vindkraftförening för då hade jag det perfekta svaret när försäljare försökte sälja på mig elavtal på stan.
– Jag är delägare i en vindkraftförening och det är en mångårig investering så jag kan tyvärr inte byta elbolag.

Möjligen om det går att sälja andelarna framöver så gör jag det. Jag får fundera på om det är värt att binda kapitalet i en förening som inte kan ge lågt elpris när det väl behövs. Så länge elpriset var lågt var det ingen vidare investering, jag vill minnas att jag betalade 5500 kr gånger två andelar någon gång på 00-talet i O2 Vindel som det hette då.

Senare steg priset för de som skulle köpa andelar. Undrar vad andrahandsmarknaden eller inlösen av andelar kommer att ge för priser.

Jag mejlade och frågade om andrahandsmarknad och varför man inte terminssäkrat sig. Här är svaret:

”Detta aviserade medlemspris gäller bara i februari och troligtvis mars 2022. Föreningen kommer att utlysa en extra föreningsstämma i februari där ett nytt förslag till prismodell som tar hänsyn till elområdesskillnader kommer att beslutas.

Vi har under tiden från 2011 när elområden infördes inte sett en spridning av skillnader i elpris mellan elområden som liknar det vi ser i slutet av 2021.

Föreningen har huvuddelen av sina medlemmar i elområde 3 och 4 och får återköpa medlemsel med gällande elpris i respektive elområde.

Om prognosen för kvartal 1 2022 blir verklighet så blir merkostnaden drygt 8 Mkr för föreningen. Dom pengarna finns inte i dagsläget så detta beslut som styrelsen tvingades ta är nödvändig för att undvika konkurs och att i detta fall blir sannolikt andelarna värdelösa.

Medlemspriset under februari och mars kommer sannolikt att vara lägre än marknadspriset i elområde 3 och 4.

Vindandelar är en långsiktig investering och har en livslängd på minst 15 år till och jag tror och hoppas att det som hänt är tillfälligt och att värdet av att äga vindandelar kommer att vara fördelaktigt under lång tid framöver.”

Aktierna Eolus Vind och OX2

Jag undrar om inte elpriskrisen och sådana här prishöjningar från kooperativt ägda vindkraftverk kommer att minska efterfrågan på investeringar framöver. Dels är kapacitetsutnyttjandet i genomsnitt så lågt som ca 10-15 procent, då det sällan blåser lagom hårt. Dels kommer många sådana här föreningar att inte få så många nya medlemmar eller i vart fall inte bygga nya vindkraftverk efter den 20-åriga tiden som vindkraftparken står och fungerar.

Långsiktigt tror jag stenhårt på grön el, men just solkraft och vindkraft i mörka och kalla Vintersverige behöver kärnkraft för att vi inte ska behöva importera kolkraftsel. Att vi har överskott på el och exporterar om sommaren hjälper föga mitt i vintern.

Med elbilen på väg att ta över vägarna har vindkraften ändå en framtida roll i samhället, men då som komplement till annan el. OX2 och Eolus Vind är två intressanta bolag i sektorn om du vill ha ägande i de som projekterar och uppför vindkraftsparker.

Jag föredrar annars breda elproducenter som Fortum.

Framtidsspaningar och trender inom bland annat grön energi är för övrigt något jag går igenom i min bok Trenderna som gör dig rik på aktier.

Mer om vindkraftkooperativ och dess förutsättningar kan du läsa om hos Cornucopia.

Börspanelen 14 – Trender och aktietips på vinterbörsen 2022

Vi går i Börspanelen 14 igenom hoten och möjligheterna på vinterbörsen 2022 och i möjligaste mån för resten av året. Det blir flera olika aktietips och vi berättar även hur vi själva har positionerat våra portföljer.

Aktierna vi nämner i podden är i kronologisk ordning Nobina, Bahnhof, Embracer, Boliden, Hexatronic, Investor, Industrivärden, Lundbergs, Millicom, Sintercast, Investment AB Spiltan, Lundin Mining, Fast Partner och SBB. 

Vinjettmusik av Lars-Erik Boström.

Börspanelen 14 om vinterbörsen 2022.

Övriga aktiepoddar finns här.

Utdelningsåret 2021 både bra och mindre bra

Utdelningsåret 2021 var starkt. Detta mätt både som utdelningar och avkastning. Jag är nu bara 2 procent från utdelningsrekordet 2019, men jag har ökat likviderna något under hösten. Valutasvängningar kan också göra att jag kanske inte är lika nära som Avanzas graf nedan ser ut.

Utdelningsåret 2021 var starkt. Detta mätt både som utdelningar och avkastning. Jag är nu bara 2 procent från utdelningsrekordet 2019, men jag har ökat likviderna något under hösten.
Utdelningsåret 2021 är det näst bästa hittills.

Skönt i alla fall att det hemska 2020 känns långt borta. Jag tror på fortsatt högre aktieutdelningar under 2022.

Avkastningen för mig 2021

Även om utdelningsåret blev ett svagt avkastningsår bör jag vara nöjd.
Avkastningen ovan är per den 30 december 2021 och inkluderar alla mina depåer hos Avanza.

Detta ser bra ut vid en första anblick. Frågan är varför Avanza presenterar avkastningen jämfört med ett storbolagsindex utan utdelning.
OMX Stockholm All-cap GI gav 39,3 procent i totalavkastning under 2021.
Uppdatering 31 december 2021: Min utdelningsportfölj i betydelsen min KF (exklusive tillväxtaktier och tillväxtfonder) gav 36,2 procent under 2021.

Jag utklassade med andra ord Avanzianens snitt, men på grund av min lågriskstrategi med trygga aktier som Tele2 B och SBB D tappade jag mot börsen som helhet. Jag är både nöjd och missnöjd.

Skrämmande att Avanzas sparare fick så svag utveckling ett så starkt börsår. Undrar om de tar för hög eller för låg risk? Troligen för mycket handel och försök till tajming, istället för passivt sparande i kvalitetsbolag.

Det finns mer intressant information från nätmäklaren angående 2021. Här är min geografiska fördelning.

Hernhag har satsat mest i Sverige och sen relativt mycket i USA.

Mina kompletterande innehav är tillväxtaktier och offensiva fonder. Mitt totalsparande är trots det försiktigt och med låg risk, men långsiktigt ska jag öka de offensiva satsningarna. Dessa aktier dominerar i mina fonder:

Riktigt fina tillväxtaktier är störst i mina aktiefonder.

När Google Adsense inte håller måttet tekniskt

Nu är det dags att göra en kort analys av Alphabet-aktien. Först kommer mina senaste erfarenheter av annonsnätverket Google Adsense, vilket är intressant om du själv använder Adsense på din sajt. Annars kan du läsa och skratta åt mitt elände.

Jag har inga Google Adsense-annonser på Hernhag.se längre, men nu när jag bytt till AB fick jag för mig att ändra till företagsuppgifterna på Adsense-kontot. Det visade sig vara omöjligt.

Google Adsense verkar ha tappat kvalité inom både teknik och support.

Eventuella annonsintäkter som jag kan få i framtiden på eventuella andra sajter ska betalas ut ska till mitt nyanmälda konto, tänkte jag. Google Adsenses rutiner för att bekräfta kontot fungerade inte trots att jag följde de enkla instruktionerna.

För att bevisa att det är mitt konto som jag anmält skulle jag precis som tidigare få ett minimalt belopp insatt och sedan logga in på Adsense och berätta hur lite det var. Denna tjänst fungerade inte rent tekniskt.

Google Adsenses teknik inte håller måttet. De skickar ett belopp, men det går inte att bekräfta det på kontot.

Adsense skickade mig 0,51 kr och att via en rullgardinsmeny (drop down menu) välja på ett belopp upp till 0,35 kr går inte. Om 0,35 kr är max är det som alla utom Google Adsense kundtjänst förstår omöjligt att fylla i 0,51 kr.

Google Adsenses teknik inte håller måttet alls när det gäller bankkonto och bekräftandet.

Instruktionerna på sajten var solklara och när de inte fungerar för att Google Adsenses teknik inte håller måttet måste jag mejla. Efter mycket letande hittar jag till slut epostadressen adsense-support@google.com. Tyvärr var detta som att prata med en papegoja eller telefonsvarare.

– Ni skickar det beloppet och sen ska jag berätta vilket belopp UNDER 0,35 SEK ni skickat trots att jag fått ett som är HÖGRE än det. Ni begär det omöjliga. Hoppas därför ni/vi kan bekräfta/verifiera mitt bankkonto på annat sätt.
– Please look for a deposit of less than SEK 0.35 on or around Oct 12, 2021. Please complete the bank account verification process you are required to select the amount that was requested and click Verify.
– Thank you, but on October 14 you sent me 0,51 SEK and NOTHING below 0,35 SEK. That is the problem here! See attached screenshot on what you sent to my bank account.
– We checked our internal records and it appears like this transaction was successful. With this, kindly ask the customer to recheck his or her bank statements for bank account XXXX for an amount around 1 USD or equivalent. If not found, please advise the customer that he or she can follow it up with his or her bank using reference number GG102MEOV0. For more information, please ask the customer to check this page.”
– ”In the drop-down menu, select the test deposit amount that you received in your bank statement.”How can I ever verify an amount that is too high? The amount from the successful transaction is NOT in the drop down menu, so how do I verify that?
– The payment team replied ”We checked again the AdSense account pub-xxxxxxxx and confirmed that there was a test deposit successfully initiated on 12 Oct 2021. However we can’t see in our trade any disbursement amounting to 0,51 SEK. 

Jag uppmanades att kontakta min bank för att hitta den enda trasaktionen jag hade på hela veckan. Som om det skulle hjälpa. Så jag skrev:

– My bank replied that they cannot see anything else than me. What more can I do? 
To choose the correct amount in the drop down menu is impossible for me. 
– The payment team replied ”Please share the proof of payment with the customer. Kindly advise them to contact their bank and trace test deposit amount with the payment confirmation.”

– Please share the proof of the payment with the payment team so that they can see that the amount is too big compared to the numbers in the drop down menu. My bank has already traced the test deposit amount and confirmed its size. See the attached file. Since I cannot verify my account because of this technical issue of yours I will not use Adsense any more. 

Så Google Adsense är ett avslutat kapitel för min del. Tekniken håller inte måttet. Inte kundtjänsten heller när de inte verkar förstå vad jag skriver.

Kort analys av Alphabet-aktien inför 2022

Mina erfarenheter av att byta bankuppgifter säger inget om resten av Alphabets tjänster. Jag har dessutom goda erfarenheter av Adsense sedan tidigare.

Sannolikt är Alphabet ett framtidsbolag i en spännande bransch. Deras sökmotor och annonseringen runt sökresultaten är det som är hjärtat i koncernen, inte att ha annonser på andra sajter som min. Mobiloperativsystemet Android är ett annat hjärta.

Ett P/E-tal på under 30 för en marknadsledare som växer så pass snabbt än är intressant. Jag har gärna exponering mot Alphabet-aktien via olika kompletterande fonder, som de jag har i PPM.

Apropå framtidsbranscher och bolag – missa inte min nya bok i ämnet. 🙂

Budet på Nobina

Det har kommit ett uppköpsbud på bussbolaget Nobina värt 108 kr kontant per aktie. Jag tycker det är ett bra bud då budpremien var 29 procent och jag har sålt knappt hälften av mina aktier över börsen.

Resten av innehavet har jag tackat ja till via anmälningsformuläret som ska finnas hos varje bank. Genom att på det viset sälja direkt till budgivaren Basalt (Ride BidCo) slipper vi courtage.

Accepttiden slutar 14 januari 2022 (länken går till Nobias sajt).

Som en läsare påpekade finns det tre scenarion:
1. Att alla eller tillräckligt många tar budet på 108 kr.
2. Att budet inte tas och att det istället blir ett högre.
3. Att budet inte tas och att det dras tillbaka, varefter aktien rasar.

Hur mycket ska man lyssna på styrelsen som rekommenderar aktieägarna att acceptera budet?
Budet på Nobina är högt och tillräckligt bra. Det är värt att tacka ja till. Jag tror inte det kommer något högre bud, även om andra enligt uppgift har varit och nosat på bolaget tidigare utan att erbjuda något.

Aktiekursen handlas strax under budkursen, vilket innebär att aktiemarknaden tror att det går igenom till 108 kr. Risken är att mer än 10 procent av aktieägarna ändå säger nej och att budet då dras tillbaka istället för att höjas. Det är därför jag sålt en del. Resten vill jag sälja för 108 kr.

Att det i teorin går att köpa fler aktier för ca 107 kr och sen sannolikt sälja för 108 kr gör att den spekulativt lagde placeraren ser chansen till en liten vinstaffär. Jag skulle aldrig göra det. Uppsidan är minimal men sannolik, nedsidan är stor men mer osannolik. Det är svårt att bedöma hur sannolikt, så jag avstår det och har som sagt säkrat hem en del kapital.

Vid minsta osäkerhet eller tvekan till budet från institutioner säljer jag över börsen, även om kursen då står lägre.

Som Nobinas styrelse påpekat i pressmeddelandet:
Flera styrelseledamöter är av uppfattningen att Nobina – baserat på Bolagets framtidsutsikter, nya strategi och affärsplan samt ställning som Nordens största kollektivtrafikföretag – har potential för en accelererad tillväxt, både organisk och icke-organisk, som kan skapa större värden än Ride BidCos offentliga uppköpserbjudande och därför kan vara intressant för investerare med ett långsiktigt perspektiv.”

Det kan därför kanske finnas långsiktiga optimister som inte vill sälja, men jag tror de är för få. Budet på Nobina lär gå igenom. Läs gärna även mina korta kommentarer i ärendet på aktiechatten hos PA.