AAK ny aktie jag månadssparar i

Swedish Match får efter uppköpsbudet lämna Utdelningsfavoriter by Hernhag. Ny aktie istället blir ett annat bolag med produkter inom dagligvaruhandeln, nämligen AAK.

Aktien som lämnar sparboxen. Swedish Match (SWMA) kostade 69,70 kr per aktie den 15 mars 2022 när sparboxen lanserades. Mitt månadssparande i boxen drogs från bankkontot den 27 mars och den 29 mars hade de courtagefria köpen i mitt ISK gått igenom och för SWMA skedde det till kursen 74,428 kr. Redan innan dess hade jag gjort engångsköp i boxen.

Nu efter uppköpsbudet handlas SWMA till drygt 100 kr, vilket gör det till en bra affär och bästa aktien hittills. Fastighetsaktierna är sämst.

Vad gör jag med de Swedish Match-aktier som jag redan har? Personligen har jag som jag skrivit och vloggat om sålt mina aktier i stora utdelningsportföljen. Det är skönt att säkra vinsten. Jag kommer i slutet av mars att sälja även de jag har i Utdelningsfavoriter-ISK:t och investera beloppet i nya aktien AAK.

Har du likt jag inget innehav i AAK innebär det att aktien kommer att väga lite tyngre. Det är rimligt att som utgångspunkt eftersträva någon form av jämnvikt mellan innehaven i sparboxen. Vill du äga mer i en aktie kan du göra engångsköp. Äger du redan aktier i AAK, eller vill behålla SWMA för du tror att budet går igenom eller kanske till och med höjs, är det heller inte fel.

Nya aktien i sparboxen. AAK har en lång fin vinstökningstrend, särskilt om vi räknar bort fjolårets engångspost. Fettillverkaren har 16 år utan sänkt ordinarie utdelning och det är bra att bolaget har slutkunder inom dagligvaror när aktien ersätter SWMA. Ett bolag med verksamhet inom dagligvaror ersätter ett annat.

AAK:s verksamhet är vegetabiliska oljor och fetter som används i olika sorters livsmedel och personlig vård. Det är allt från glass, ostar, choklad till hudkrämer. Trenden mot det vegetabiliska födoämnen lär hålla i sig långsiktigt och gynna AAK. Marknaden för fetter och oljor växer annars med måttliga 3 procent om året, se AAK:s investerarsida. AAK växer snabbare än så, bland annat tack vare i genomsnitt ett till två förvärv om året.

Swedish Match får efter uppköpsbudet lämna min sparbox och ersätts av ett annat bolag inom dagligvaruhandeln, nämligen fettillverkaren AAK.

Under andra kvartalet 2022 kommer AAK enligt delårsrapporten att ta engångskostnader (länk öppnas i ny flik och går till AAK:s sajt) på grund av utträdet från Ryssland. Att man redan gått ut med siffrorna gör att det inte borde få kursen på fall när rapporten kommer den 19 juli, men den annars så konsekventa trenden med att alltid öka vinsten får sig ett hack.

Aktien har slarvigt uttryckt stått stilla i tre år och växt in i sin värdering. P/E-talet har kommit ned en bit och är nu på 28, vilket bara är något högre än de 25 som enligt Börsdata rådde under 2015-2018. Som högst handlades aktien till 33 gånger årsvinsten.

Direktavkastningen har kommit upp till historiskt sett genomsnittliga 1,5 procent. Det är lågt, men med utdelningstillväxt och bra totalavkastning får det duga. Alla bra bolag har inte hög direktavkastning.

Budet på Swedish Match

Snusbolaget Swedish Match bekräftar att de förhandlar med Philip Morris International om uppköpsbud på bolaget. Därför blev det kursrally och jag sålde trefjärdedelar av mina Swedish Match-aktier idag på förmiddagen den 10 maj.

Jag säger tyvärr fel i videon ovan, min avkastning är i genomsnitt 263 procent plus utdelningar. Jag måste vara lite förvirrad efter all sol och kursrallyt. 🙂

Uppköpsbudet är inte konkret än, så blir det inget bud lär aktien falla tillbaka igen. Kommer budet kan det bli högre kurserna kring 94-95 kr och i bästa fall blir det budstrid. Philip Morris är inte den enda aktören inom rökfria produkter och nikotin som är intresserade av Match.

När det ifjol kom ett bud på mitt innehav Nobina var det ett konkret kontantbud. Nu har Swedish Match bara bekräftat att de förhandlar om att bli uppköpta. Risken är därför större och jag sålde denna gång mer än hälften av den anledningen. I värsta fall strandar budet och aldrig blir av.

Efter budet på Swedish Match är min avkastning i genomsnitt 263 procent plus utdelningar från 2016.
Efter budet på Swedish Match är min avkastning i genomsnitt 263 procent plus utdelningar från 2016.

Stora kursrörelser påverkar även mig känslomässigt och Swedish Match var plötsligt mitt största aktieinnehav. Därför fick jag fundera lite extra hur jag skulle göra idag. Sälja allt, eller behålla allt. Att sälja trefjärdedelar känns just nu rätt och jag funderar på när jag ska sälja resten.

Faller budet och kursen med den är jag intresserad av att köpa tillbaka. Det är ändå ett riktigt bra bolag.

Swedish Match är en av aktierna som är med på mina topplistor över bästa utdelningsaktierna.

De ingår även i min sparbox Utdelningsfavoriter by Hernhag och där ska jag återkomma med hur vi gör.

Uppdatering den 11 maj:

Nu har vi ett uppköpsbud på 106 kr per aktie

Philip Morris har lagt ett kontantbud på 106 kr per aktie i Swedish Match (SWMA). Enligt pressmeddelandet blir acceptperioden preliminärt oväntat långa tre månader.

”Acceptperioden för Erbjudandet förväntas inledas omkring den 23 juni 2022 och avslutas omkring den 30 september 2022, med förbehåll för eventuella förlängningar.”

En anmälningsperiod på 23 juni till 30 september 2022 innebär att vi kan få pengarna först i oktober. Det är väldigt långt fram och med över 103 kr i kurs i skrivande stund är det lockande att sälja.

Å andra sidan innebär 2,50 kr per aktie i relativt säker avkastning en bra årsränta för den som köper nu eller bara behåller sina aktier. 2,50 delat på 103,50 och tar vi det och delar med 5 och gångrar med tolv månader så blir det 5,8 procent i ”årsränta”. Att sälja till Philip Morris innebär dessutom att du slipper courtage.

Risken är att budet faller, vilket det kan göra om mer än 10 procent tackar nej. Då rasar aktien 30 procent ned till 70-75 kr eller så. Det kan eventuellt också bli budstrid och höjt bud.

Det finns tyvärr ingen given väg att vandra här. Hur vi ska göra beror så mycket på vad vi känner oss bekväma med att göra. Klyschan att du fattar ditt eget beslut är verkligen sann. 🙂

Jag sålde mitt stora innehav hos Avanza till kursen 103,30 kr bara för känslan att ha tagit hem en fantastisk affär och ha kapital redo inför börsnedgången vi upplever. 300 procents avkastning plus utdelningar. Tack SWMA!

Hoppas för er som behåller att det kommer ett höjt bud.

Teckna nyemissionen i Axfood

Axfood genomför nu i maj 2022 den sedan ifjol aviserade nyemissionen för att finansiera förvärvet av Bergendahl Food. Endast en sak är lite konstig egentligen.

Axfood tar in kapital samtidigt som man delar ut. Trots att dagligvarubolaget så nyligen som i mars delade ut en halvårsutdelning på 4 kr per aktie tar man in nytt kapital nu i maj.

Varje 30-tal aktier ger via teckningsrätter möjligheten att köpa en aktie för 215 kr (länk går till Axfoods sajt och öppnar i ny flik). Det är med andra ord i genomsnitt 7,17 kr per aktie du äger som Axfood vill ta in från dig. Det är lite under helårets utdelning på totalt 7,75 kr per aktie.

För mig som gillar att utdelningar inte sänks känns förfarandet ändå bra, men det är inte helt rationellt att dela ut kapital samtidigt som man tar in nytt. Särskilt inte när det nästan sker samtidigt.

Nåväl, som aktieägare tror jag på bolaget och tecknar för mina aktier.
Teckningstiden är 5-23 maj 2022.
Teckningskurs: 215 kr.
Villkor: 1:30 (=en ny aktie för 30 befintliga).
Varje aktie ger en teckningsrätt och för 30 teckningsrätter kan du köpa en aktie för 215 kr.
Bolagets största aktieägare Axel Johnson Aktiebolag tecknar i emissionen.

Om teckningsrätterna handlas med stor rabatt kan jag tänka mig att köpa fler för att kunna teckna fler aktier. Vi får se.

Teckna nyemissionen i Axfood 2022 är mitt råd.

Ligger du redan blytungt i Axfood-aktier ska du kanske inte teckna ännu fler, utan hålla nere risken. Som vanligt måste du fatta ditt eget beslut utifrån dina förutsättningar.

Min nya gruvaktie Sibanye Stillwater

Som ett bra komplement till mitt innehav i koppargruvbolaget Southern Copper köpte jag i april aktier i Sibanye Stillwater (SBSW) noterade i New York. Det ger exponering mot både guld och batterimetaller, vilket känns strategiskt rätt på sikt.

Bolagets verksamhet är global och omfattar guldgruvor plus PGM, det vill säga Platinum Group Metals. Platinametaller. Guldgruvorna finns i Sydafrika och PGM:s finns både där och i Montana, USA. PGM:s används i elektronik, batterier och vätgasteknik.

Gruvor med guld och platinametaller är dessutom reala tillgångar, vilket ger skydd mot inflationen. Många gruvor har många år kvar i drift. (Denna länk och de andra i detta blogginlägg går till annan sajt och öppnas i nytt fönster.)

Bolaget har en strategi mot gröna metaller, som används i batterier och i bränsle för att göra dem effektivare. Särskilt om omvärlden vill slippa rysk export av guld och PGM:s lär det behövas, annars är elektrifieringen och elbilar något som driver efterfrågan och priser på batterimetaller och PGM:s. Bolagets verksamhet omfattar även ett lithium-projekt i Finland.

Jag gillar även att bolaget satsar en del på välgörande ändamål.
”Equivalent of 1.5% of declared dividends to be invested in social upliftment projects.”
Men strejker kan förekomma i gruvorna ändå, vilket det bland annat står om i den här presentationen.

Utdelningspolicyn är att 25-35 procent av den normaliserade vinsten ska delas ut. Med utdelningsdatumen gäller det att se upp. Dels går utdelningen till aktierna noterade i Sydafrika, dels till de ADR (amerikanska depåbevis) som är noterade i New York. Alla ägare får därför inte alla utdelningar som står i Avanzas utdelningslista.

En utdelning på 0,79 USD för första halvåret 2021 (utbetalning hösten 2021) och 0,51 USD för andra halvåret 2021 (utbetalning våren 2022) ger 1,3 USD per aktie under det senaste året. Därmed blev det 7,8 procent i direktavkastning när jag köpte aktien.

Sedan dess har aktien fortsatt ned. Det är därför ännu mera misstänksamt hög direktavkastning. Det förklaras av att över en konjunkturcykel kommer det att bli sänkt utdelning enskilda år. Från ett halvår till ett annat kan utdelningen också skifta.

Aktien tar därför plats i portföljen som ett cykliskt innehav (där jag tidigare hade Alfa Laval och Beijer Alma men nu bara har Southern Copper).

Sibanye Stillwater har starka finanser och bra kassaflöde. Efter alla förvärv kommer nu utdelningen sedan ett år tillbaka, i halvårsutdelningar. Utdelningsandelen är överkomlig och soliditeten är bra.

När Kinas ekonomi under 2022 saktar in och kan efterfrågan på metaller får en dipp. Långsiktigt tror jag på metaller under 2020, vilket framgick av min bok Trenderna som gör dig rik på aktier. Där kan du läsa mer om aktier och metaller som gynnas av elbilar och annan utveckling i samhället.

Slut på reklamavbrottet. 🙂 Orosmomentet kortsiktigt är främst den fallande kurstrenden. När jag köpte i april såg det ut som en rekyl efter det stora uppgången, men nu är det mer illavarslande. En svacka inom metallpriser och konjunktur borde vara inräknad nu, tycker jag.

Min nya gruvaktie Sibanye Stillwater har fallit i kurs sedan jag köpte.
Min nya gruvaktie Sibanye Stillwater har fallit i kurs sedan jag köpte.

Som vanligt tog jag ingen jättestor post direkt, utan det är ett innehav som är under genomsnittsvikten för utdelningsaktier.

Fast detta är bara hur jag gör och ser på saken. Din analys av läget kan vara helt annorlunda.

Banken med den sämsta sajten

Spanska Sabadell kan ha den sämsta sajten i bankvärlden. När jag så här på kvällen hade beslutat mig för att förstöra mitt humör genom att kontakta banken började känslorna till slut koka.

Bakgrunden är att jag behöver kolla upp vad som gäller vid uppsägning av den påtvingade livförsäkringen som lagts ovanpå mitt spanska bostadslån. Då vill jag helst prata med någon som kan svenska. Det är krångligt nog ändå trots att jag är civilekonom i grunden.

Min svensktalande bankkontakt på Sabadells ena kontor i Fuengirola har tydligen bytt uppgifter. Kanske förklarar det varför hon inte svarat på epost under en tid. Men när någon byter jobb kan de väl meddela det och berätta vilken kontakt jag ska ha istället?

Trots att banken har mina kontaktuppgifter (de går att få fram i inloggat läge) ska jag fylla i epost och mobil igen i kontaktformuläret. Plus passuppgifter eller NIE-nummer, vilket banken också redan har då jag är inloggad och därmed identifierad.

När jag sitter och skriver i kontaktformuläret avbryts jag raskt av en stor ruta som undrar om jag vill fortsätta vara inloggad? Ja, det kan ni ge er den på – jag sitter ju och skriver en fråga. Märks inte det?

Frågan är om jag kan få en ny spansktalande bankkontakt i stan, men efter att jag klickat på ”Apply now” stoppas jag. Jag måste fylla i ”second surname”. Det är ett fält som inte är markerat med * som obligatoriskt att fylla in, men tydligen är det obligatoriskt ändå.

Vadå ”andra efternamn” undrar jag och börjar googla. När jag en stund senare går tillbaka till fliken i webbläsaren där bankens sajt är så har jag blivit utloggad.

Jag loggar in ännu en gång, men jag hittar inte kontaktformuläret hur jag än letar. Flera långa svordomsramsor senare hittar jag det under ”övriga tjänster”. Där finns det en kontaktuppgiftruta. Valet att kontakta min ”personal agent” leder för övrigt till felmeddelandet ” It is not possible to obtain your agent.” varvid de hänvisar till att ringa kundtjänsten. Nä, jag orkar inte med engelska med spansk brytning ikväll. 🙂

Spanska Sabadell kan ha den sämsta sajten i bankvärlden. När jag lägger in telefonnumret till Sabadells kundtjänst i Google Kontakter dyker automatiskt den här vita bilen upp. Är det bankchefens bil tro?
När jag lägger in telefonnumret till Sabadells kundtjänst i Google Kontakter dyker automatiskt den här vita bilen upp. Är det bankchefens nya bil tro?

Så jag fyller i kontaktformuläret en gång till. Som second surname skrev jag ”I dont have a fucking second surname!” Jag beklagar, men där känslor går in, går omdöme och uppförande ut. Att Sabadell kan ha den sämsta sajten i bankvärlden gör att de får nästan skylla sig själva när det kommer olämpliga ordval ibland.

Minns förresten hur jag förolämpade en chattbot vid namn Nova på Sveriges kanske sämsta bank Nordea i oktober 2021. Detta när jag försökte kontakta banken utan att det gick. Länken går till en tråd jag skrev på Twitter.

Tur att det var fint väder på solkusten idag i alla fall.

Fint väder på stranden i Malaga räddar inte Sabadell från att ha sämsta sajten.
Så här fint kan de se ut om man åker in till Malaga om våren. Det gjorde jag nyligen.