Ökar lite i Hexpol, Sampo och Swedish Match

Idag har jag tjuvstartat #uppesittarkväll med att öka i Hexpol, Sampo och Swedish Match.

Det förstnämnda innehavet för det var så pass lite att jag utan problem kan öka i väntan på att Hexpol gör förvärv, får bättre efterfrågan, etc.

Swedish Match har också blivit ett relativt litet innehav i takt med att de delat ut en del av substansen i form av engångsutdelningar samt att jag ökat i annat. Konjunkturstabilt bolag som gör återköp av aktier samt har stigande utdelningstrend.

Sampo är nu ännu lite mer mitt största innehav. Liksom Match har de rekylerat aningen i kurs plus att euron försvagats något sista tiden. Riskspridningen mellan olika försäkringsbolag och Nordea-innehavet gör att jag känner mig trygg med att ta rygg på Nalle Wahlroos. Direktavkastningen är drygt 5% och du kan räkna ut vad jag tycker om det. 🙂

Byter HCP mot Hemfosa

Jag har bytt mitt innehav i amerikanska fastighetsbolaget HCP mot svenska Hemfosa. Bytt och bytt, jag sålde HCP och köpte Hemfosa. 🙂

Både ger ca 5 procent i direktavkastning och båda har kvartalsutdelning. Hemfosa är nästan unika som har utdelning varje kvartal på stamaktien. HCP har sjukhusfastigheter nu utan de politiskt riskabla delarna. Hemfosa har samhällsfastigheter, vilket innebär sådana där stat, kommun och landsting betalar minst 70 procent av hyresintäkterna. Varken HCP eller Hemfosa har någon lång svit av utdelningshöjningar, men känns stabila ändå.

Anledningen till bytet är främst att de är just likvärdigt bra, men Hemfosa tjänar och delar ut pengar i kronor så jag slipper dollarrisken. Nu när dollarn är dyr känns det rätt att vikta ned dollarnoterade tillgångar. Möjligen ökar jag i befintliga innehav i USA framöver och då gör denna transaktion att jag inte ökar dollarvikten i portföljen. Dessutom slipper jag vänta i drygt två år på att få tillbaka källskatt på utdelningen.

Hemfosa är rimligt värderat utifrån substansvärdet, men det är klart att det finns någon form av risk att möjligheterna att så länge en fastighet står kvar kunna skjuta upp skatten. Det är främst det som skiljer bokfört eget kapital från det framräknade substansvärdet EPRA NAV.

I övrigt ser jag ingen jättelång och stor uppgång för räntorna i Sverige, men jag räknar inte med att det ska bli så stora uppvärderingar av fastigheterna framöver. Därmed blir det svårare för fastighetsbranschen att expandera via nya lån så fort fastigheterna ökat i värde. Som det är nu är ju lån med och finansierar investeringar och utdelningar, framöver väntar nog lugnare takt på expansionerna så det fria kassaflödet ska räcka till utdelningarna. Men det känns redan hyfsad inräknat i kurserna. Hyreshöjningar lär åtminstone matcha inflationen och räntederivat kan skydda lite mot stigande räntor.

I det stora hela gillar jag fortsatt fastighetsbranschen och kommer nya nedgångar går det alltid att öka. Annars är jag nöjd med det jag har i den branschen.

PS! Trots katastrofen som framtvingade avknoppningen av QCP och utdelningssänkningen för HCP gick jag bara 5 procent back totalt. Första köp kom mars 2015. Det blir lättare att hålla koll på hyresgästernas betalningsförmåga i Hemfosa… 🙂

10 procent om året är jag nöjd med

Från och med 2010 till och med 2016 är min börsportföljs genomsnittliga årliga avkastning 10,3 procent. I avkastningen ingår förstås utdelningarna. Under kalenderåret 2016 blev avkastningen 12,6 procent.

Det är inte så tokigt då många av mina aktier är lågriskaktier som preffar. Från dessa förväntar jag mig ca 6-7 procent om året över tid. 10 procent om året innebär ju faktiskt att börsportföljen dubblas i värde var sjunde år om jag återinvesterar utdelningarna. Om jag ovanpå det får pengar över från mina övriga inkomstkällor och köper mer aktier och ETF:er ökar min förmögenhet ännu snabbare.

Hade jag tagit samma risker som svenska eller amerikanska börsindex med stamaktier hade jag tjänat mer. Å andra sidan slapp jag följa med ned i källaren i finanskrisen 2008-2009, men priset för det är att jag inte hänger med stamaktieindexen uppåt. Inte för jag bryr mig då preferensaktier väger mycket tyngre i min portfölj och jag vill ha den tryggheten tills vidare.

Det är utdelningarna jag ska leva på framöver och dessa utvecklades bra 2016. Plus 31 procent och ytterligare 25 procent kan det bli i år.

Min skuldsättning är låga 4,6 procent om vi räknar på hela min privatekonomi allt inkluderat och med marknadsvärden.

Stycket nedan uppdaterat per den 6 januari 2017:
Tack vare inkomster, sparande och värdeökning på aktier och ETF:er steg min nettoförmögenhet med 21 procent under 2016. Om vi inkluderar min bostad och antar ett defensivt värde per för ett år sedan är ökningen för min förmögenhet inklusive det stegrande marknadsvärdet på bostaden ca 30 procent. Så bra lär det inte gå framöver, varken för bostadsvärdet eller börsportföljen.

2016 blev ännu ett bra utdelningsår

2016 blev ännu ett bra utdelningsår

Redan ifjol såg det bra ut, men nu börjar det ta sig på allvar. Trenden med att jag får allt högre utdelningar höll i sig under 2016 och ännu mer förväntar jag mig att få under 2017.

Jag har trots allt köpt en del aktier under slutet av 2016 och har mer att köpa för, så jag räknar med att mina utdelningskrigare tar med sig hem allt mer klirr i kassan. Särskilt så länge jag håller på och återinvesterar i nya aktier hela tiden.

Den enkla vägen bli rik på aktieutdelning ser verkligen ut att fungera.

Hexpol nytt innehav

Jag köpte för några dagar sedan en liten post i Hexpol för slantarna jag hade ledigt i min gamla IPS-depå. Låg direktavkastning spelar inte så stor roll, då utdelningen är stigande och jag inte primärt köper aktien för utdelningarna.

Jag kompletterar nämligen gärna min utdelningsstrategi med tillväxtaktier och jag tror Hexpols tillväxt kommer igång igen via förvärv och bättre efterfrågan från kunderna. Råvarumarknaden ser ut att ha bottnat och industrin kan vara på väg upp. Hexpols gummi- och plastblandningar lär behövas även framöver.

Hexpol har bra historik och långsiktiga bra ägare (även om det är generationsskifte i Melker Schörling AB). Sett på tio års sikt eller så borde det komma nya uppsving för Hexpol.