Aktiefeed kopierar hela inlägg från mig

Från början tyckte jag Aktiefeed.se var helt okej, då de bara citerade kort och angav en klickbar källa. Tack för det. Det får alla göra. Jag behövde inte ens länka tillbaka.

Via Aktiepappan fick jag reda på att Aktiefeed numera tar hela inläggen från ekonomibloggarna och publicerar på sin sajt. Även om det blir en länk tillbaka och angiven källa är det ett brott mot upphovsrättslagen och utan lov bara ta hela texter som andra har skrivit.

Jag testade med ett nytt blogginlägg och mycket riktigt dök hela mitt inlägg upp på Aktiefeed:

Aktiefeed.se citerar plötsligt nu i december allt jag och andra bloggare skriver.

Det är heller inte så att reklamen som (du kanske ser) mitt i mitt inlägg på aktiefeed är min eller kommer mig till lags.

Förutom problemen med copyright har vi även det som kallas för ”duplicate content”. Nu har hernhag.se förhoppningsvis högre pagerank och fler inlänkar än aktiefeed så jag slipper nog problem med Googles sökmotorranking. Annars brukar Google endast indexera det mest relevanta eller originalet (rel=canonical på HTML- och SEO-språk) så att säga. Feeders, scrapers och andra automatiska citatsajter brukar inte ranka högt eller lyckas på bekostnad av andra sajter. Jag vet inte risken generellt i det här fallet, men det är något att tänka på. Någon som är expert på SEO kan kanske svara?

Nu får vi se om detta inlägg dyker upp på Aktiefeed.se. I sin helhet eller som vanligt. 🙂 Om detta inlägg dyker upp i sin helhet vill jag passa på att marknadsföra mina böcker lite. Köp gärna mina aktieböcker Den enkla vägen bli rik på aktieutdelning eller Den enkla vägen att lyckas med aktier. 🙂

Fler bloggare än jag reagerar negativt på att hela inläggen bara kopieras rakt av. Jag funderar på och tvekar om inlänkar och trafik från Aktiefeed väger tyngre än att alla mina blogginlägg i sin helhet framöver nu verkar dyka upp på Aktiefeed med allt negativt det innebär. Vad tror du?

Maxicourtaget på Stockholmsbörsen är 50 procent

tele2-tr-salda

Jag gjorde årets minsta affär när jag sålde mina överskjutande teckningsrätter i Tele2:s nyemission. Överskjutande teckningsrätter är de som inte räckte till att teckna en till aktie, utan blev över.

Det var ganska få som synes på skärmdumpen. Jag frågade Avanzas kundtjänst vad som gällde och mitt minicourtage på 39 kr gjorde inte att jag skulle gå med förlust genom att sälja. Precis som de lovade fick jag maximala 50 procent i courtage. Undrar om andra mäklarfirmor har samma sak.

Genom affären fick jag in blygsamma 5 kr på min KF. Alternativet hade varit att göra inget med teckningsrätterna och låta dem förfalla utan att jag fått något för dem.

Det intressanta var att testa det där med maxicourtage i praktiken utan att behöva riskera större summor. Jag har tidigare en käpphäst om det där med maxicourtage och jag uppdaterar det nu till att ha lägre maxicourtage. 5 procent vore mer rimligt än 50 procent i tider när det finns både gratisdepåer och enkronascourtage.

Preff-ETF såld och svenska aktier köpta

Både före och efter valet i USA har jag handlat en hel del olika aktie-poster. Det är den helt klart roligaste typen av shopping.

Den största affären var att jag sålde amerikanska preferensaktie-ETF:en SPFF. Hög direktavkastning, men med en utdelning som sänkts en aning ett par gånger sedan 2015. Anledningen till den försäljningen är dels att dollarn är så pass hög historiskt nu att jag känner för att ta hem en vinst. Dels för att räntehöjningar rycker allt närmare. Då passar det bra att vikta ned mitt sparande i dollar och preffar.

Total avkastning i SPFF sedan första köp augusti 2014 och mindre tilläggsköp oktober 2015: 23,3 procent inklusive utdelningen. Hela avkastningen kommer från den starkare dollarn! Annars hade det varit en jättebra avkastning för att vara en lågriskplacering på drygt två år.

Portföljens viktning i dollar är nu 32,2%.
Vikten i preffar och ränte-ETF är 14,5%.

För kapitalet i SPFF har jag ökat i befintliga innehaven: Alfa Laval, AT&T, Betsson, Clas Ohlson, JNJ, HCP, Realty Income, Sampo, Tele2. Största ökningen var i Sampo på 40,8 euro och minsta i AT&T och Betsson.

Sampo är nu med liten marginal mitt största innehav, vilket känns rimligt om det någon gång under de kommande åren blir räntehöjningar. Blir det ny bankkris blir det förstås andra bullar av, men då kommer Sampos sakförsäkringar ändå att stå emot bättre än rena bankaktier.

Att jag köpt mest svenska aktier innebär framöver aningen mindre källskatt på utdelningarna och mindre valutaberoende, men också att jag får utdelningen mer fokuserad mot våren.

HCP sänker utdelningen med 36 procent

Efter att mitt amerikanska fastighetsinnehav HCP knoppat av bolaget QCP under den sista veckan i oktober är kvarvarande HCP betydligt mindre. Enligt mina beräkningar när jag åt frukost och utifrån bolagets dokument är det 34 procent av det bokförda egna kapitalet och 36 procent av FAD som delas ut.

FAD är kassaflödet efter investeringar och som är ledigt för utdelningar, varav inte allt brukar delas ut, men det säger mycket om utdelningskapaciteten.

HCP lär med andra ord sänka kontantutdelning ca en tredjedel framöver, men avknoppningen lär sänka aktiekursen med ungefär lika mycket. Därmed borde direktavkastningen bli oförändrad. Den här analysen jag fick ett tips om räknar med 20-40 procent i sänkt utdelning.

Jag gissar att HCP kommer att justera tidigare års utdelningar för den här avknoppningen så de kan hävda att utdelningen fortsätter att höjas framöver. Om det är helt rätt eller inte att göra det kan diskuteras, men troligen lär de hävda att rest-HCP klarar utdelningstrenden. Tveksamt om det räcker för att få fortsätta vara utdelningsaristokrat och vara med i ETF:er som placerar i sådana.

Den del som delas ut har bara en hyresgäst och det är en med problem så QCP ska jag sälja direkt. Om jag inte byter bort HCP innan dess förstås. Oavsett det lär QCP:s substans nog värderas lägre än det betydligt säkrare rest-HCP, vilket betyder att HCP:s aktiekurs lär falla mindre än vad de sänker utdelningen med framöver.

Därmed faller direktavkastningen. Annars hade jag kunnat hoppas på att rest-HCP börjar värderas upp så direktavkastningen sjunker ned mot branschjätten Ventas, eller i alla fall under 5 procent. Men kanske är det där vi hamnar utan kursuppgång för HCP, även om många nog lär sälja QCP direkt och köpa fler HCP istället. Oavsett lär rest-HCP stå sig bra som bolag framöver, även om skuldsättningen är relativt hög.

Jag leker fortfarande med tanken på att byta HCP till Omega Healthcare Investors (OHI), men direktavkastningen där på 7,2 procent signalerar klart mycket högre risk. Någon som tagit reda på varför?