Från början tyckte jag Aktiefeed.se var helt okej, då de bara citerade kort och angav en klickbar källa. Tack för det. Det får alla göra. Jag behövde inte ens länka tillbaka.
Via Aktiepappan fick jag reda på att Aktiefeed numera tar hela inläggen från ekonomibloggarna och publicerar på sin sajt. Även om det blir en länk tillbaka och angiven källa är det ett brott mot upphovsrättslagen och utan lov bara ta hela texter som andra har skrivit.
Jag testade med ett nytt blogginlägg och mycket riktigt dök hela mitt inlägg upp på Aktiefeed:

Det är heller inte så att reklamen som (du kanske ser) mitt i mitt inlägg på aktiefeed är min eller kommer mig till lags.
Förutom problemen med copyright har vi även det som kallas för ”duplicate content”. Nu har hernhag.se förhoppningsvis högre pagerank och fler inlänkar än aktiefeed så jag slipper nog problem med Googles sökmotorranking. Annars brukar Google endast indexera det mest relevanta eller originalet (rel=canonical på HTML- och SEO-språk) så att säga. Feeders, scrapers och andra automatiska citatsajter brukar inte ranka högt eller lyckas på bekostnad av andra sajter. Jag vet inte risken generellt i det här fallet, men det är något att tänka på. Någon som är expert på SEO kan kanske svara?
Nu får vi se om detta inlägg dyker upp på Aktiefeed.se. I sin helhet eller som vanligt. 🙂 Om detta inlägg dyker upp i sin helhet vill jag passa på att marknadsföra mina böcker lite. Köp gärna mina aktieböcker Den enkla vägen bli rik på aktieutdelning eller Den enkla vägen att lyckas med aktier. 🙂
Fler bloggare än jag reagerar negativt på att hela inläggen bara kopieras rakt av. Jag funderar på och tvekar om inlänkar och trafik från Aktiefeed väger tyngre än att alla mina blogginlägg i sin helhet framöver nu verkar dyka upp på Aktiefeed med allt negativt det innebär. Vad tror du?

