Two men down i rapportfloden

Sandvik sänkte utdelningen sålde jag samma dag som rapporten. Totalavkastningen blev -5,4%, vilket är inte så mycket. Min utdelningsstrategi säger mig att jag ska vara skeptisk till sänkt utdelning. Jag trodde jag köpte kvalité när bolaget hade tillfälliga problem, men just nu ser det ut som om jag hade fel när jag började köpa aktien 2013.

sandvikgraf

Byggmax blev en bra affär trots raset på rapporten. Första köpet gjordes på 29 kr i slutet av 2012. Ökade sedan ett par mindre poster som du kan se nedan. Inklusive utdelningen blev avkastningen totalt 123 procent. Att köpa kvalité sedan det rekylerat kan löna sig.

byggmax

Källa till graferna är Avanza. K betyder köp och S står för sälj. S-markeringen i Sandvik diagrammet syns av någon anledning inte över längre tidsperioder då det skedde lite för sent.

Hoppas det inte blir fler utdelningssänkningar. Jag vill ju behålla aktier och inte hålla på och handla hela tiden. Å andra sidan är börsen på väg ned och håller det i sig kan det med lite tur dyka upp riktigt bra lägen i andra bolag under året.

Mina portföljökningar i veckan

Börsraset stressade fram lite mer köp av mig. 🙂 Jag trefaldigade mitt innehav i läkemedelsfantomen JNJ, som nu utgör 1,9 procent av portföljen.

Då kanske vän av ordning tycker att jag brutit mot första paragrafen i min yrkesmoral, eftersom jag köpte på onsdagen och nämnde Johnson&Johnson på aktiechatten på fredagen. Det tycker inte jag, då de korta och snabba svaren under aktiechatten inte är några självständiga texter eller analyser. Sen kan jag skriva vad som helst om JNJ utan att påverka kursen.

Dessutom ökade jag något i Crown Castle och Texas Instruments. Att äga mobilmaster och bredbandsnät respektive tillverka datachips hör som sagt framtiden till tror jag och aktiekurserna har backat. I alla fall i dollar.

Vore skönt med en upprekyl under några veckor nu, så jag hinner fylla på likviderna. Sen får det gärna falla mer under året, då jag planerar att vara nettoköpare av aktier även i år.

Min första post i JNJ

Jag har köpt en mycket liten post i Johnson&Johnson (JNJ). Direktavkastningen tog sig återigen över 3 procent då aktien rekylerade ned igen. Jag hoppas kunna öka både där och i Crown Castle och Texas Instruments framöver. Tidigare i januari ökade jag något i H&M, som även de äntligen kom över 3 procent i direktavkastning. 

JNJ är ett av de mer stabila läkemedelsbolagen då de säljer en hel del konsumentprodukter, bland annat den tandtråd jag själv använder. 🙂 Över 50 år av stigande utdelningar, konjunkturstabil verksamhet, åldrande befolkning i väst plus tillväxtmarknadsländer som satsar mer på läkemedel. Det bådar gott.

Kan jag bara komma åt att öka i JNJ under året kommer den aktien att ge välbehövlig exponering och spridning mot hälsovårdssektorn, som jag inte har särskilt mycket av alls i min börsnoterade portfölj.

 

Fördelningen av mina börsnoterade innehav

portföljen-2015-12-31

Jag har fått en del frågor om fördelning av innehaven i min börsportfölj. Här kommer den och uppgifterna är per årsskiftet 2015/2016.

Likviden kan ökas på vid behov. Tabellen ovan är en sammanställning som jag dragit ut ur min stora excelfil. Efter årsskiftet har jag ökat något i H&M. Somliga av innehaven som Byggmax har blivit tunga via kursuppgångar medan andra via idoga köp.

Ett mål på sikt är förstås att få ned andelen preferensaktier. Utdelningshöjare lönar sig långsiktigt, även om mitt jagande av att täcka hela min årsbudget med utdelningar får mig att fokusera mot hög direktavkastning.

Börsgissningen ifjol och 2016

Ifjol deltog jag Börsgissningen som @Erik_Liden från Insiderfonder anordnar på Twitter. Min räknesnurra sa (enligt vad jag kan minnas) då 10 procents avkastning och då Stockholmsbörsen inklusive utdelningar, alltså indexet OMXSGI, gav 10,2 procent fick jag ju ett ganska bra resultat.

Nu vann jag inte, eftersom jag inte gissade med decimaler. Jag hade kanske inte vunnit ändå. Som du kan se på sidan skrev jag när jag gjorde den att det är utan utdelningar, alltså OMXSPI den ska förutsäga.

Min räknesnurra är förvisso viktad utifrån sannolikhet, men det är ändå slumpen som styr den. Varje gång du går till sidan eller uppdaterar den får du nya siffror. Kanske säger mitt trots allt ganska goda resultat (gissning) för 2015 något om hur lätt det är att enskilda år med ren tur förutsäga börsen. Och hur svårt det är att rent intellektuellt kunna prognostisera den.

”Det är svårt att spå, särskilt om framtiden.”

När jag besökte sidan sist (det vill säga när jag skriver detta) visade den -9 procent så det blir min gissning för Lidéns Börsgissningen 2016. Eftersom det är en något skämtsam räknesnurra för att förutsäga framtiden struntar jag för ovanlighetens skull i det där med utdelning. 🙂