Årets sista lilla transaktion

Årets sista transaktion blev att min konvertibel i Forwood blev inlöst till nominellt belopp. 2012-2015 tjänade jag därmed räntan på 10 procent på detta lilla innehav (Ca 16000 kr).

För en del av beloppet köpte jag lite mer B-aktier i Forwood efter att tidigare i höst ha realiserat en avdragsgill förlust där (innehavet finns i vanlig aktiedepå). Nu hoppas jag att Forwood dyker upp på Aktietorget under 2016 till klart högre kurser än 0,75 kr. Efter försäljningen av teakplantager tidigare i år är det ju rena pengapåsen.

Efter bokslutet i april lär aktien börja handlas på Aktietorget. Börjar de inte med utdelning borde jag sälja för att hålla min strategi mot utdelningsaktier. Vore en annan sak om Forwood under de gångna åren hade visat upp stabilare tillväxt eller utveckling av verksamheten. Nu handlar det mer om att jag vill fokusera mitt sparande mot utdelningar och stabilare saker.

Förresten är det ett hutlöst courtage som Avanza tar för handel på Bequoted – 149 kr. Så mycket tar säkert alla, för aktierna där är i egentligen onoterade.

Bra bolag inför 2016

Ska du köpa aktier på säg tio års sikt eller mindre har jag tagit fram ett portföljförslag här på min sida om bra bolag.

Tajmingen säger jag inte så mycket om, men bolagen har god historik och aktierna utvecklades svagt under 2015. Kanske vänder det upp just 2016, kanske senare. Oavsett är det i vart fall inga kursraketer som redan dragit iväg.

Sen är det förstås inte helt lätt att skaka fram stora och beprövade bolag som känns nya. Särskilt inte om det ska vara kursförlorare. Det mesta har trots allt gått bra en tid, även om just storbolagen släpat efter börsindex en tid nu.

Jag tog med PG som enda amerikanska bolaget. Tillsammans med ICA och H&M blir det därmed tre konsumentbolag av åtta. Det är mycket och kanske borde Atlas B ha varit med istället. Tung industri känns rätt skakigt just nu och Atlas dyker nog upp i fler portföljförslag vad det lider…

Skuldfritt med 17 miljarder kr i lån?

Idag såg jag på SVT:s text-TV att Nevs (f d bilföretaget Saab) gjort något jag först inte begrep hur det hängde ihop.

”Efter flera år av kris är nu bolaget skuldfritt. Enligt bolagsledningen har man finansieringen på 20 miljarder för den nya produktionen klar, varav drygt 17 miljarder är banklån från två kinesiska banker.”

Hur kan ett bolag vara skuldfritt med drygt 17 miljarder kr i banklån? 🙂 Jag skrattade och tänkte medan jag åt min lunch och till slut kom jag på vad det egentligen stod.

Finansiering betyder kreditlina. Nevs är med andra ord skuldfritt idag, men kan vid behov låna upp till de där 17 miljarderna kronor under de kommande åren.

Det kan vara värt att komma ihåg även när det gäller börsbolagen. Det är skillnad mellan å ena sidan kreditfaciliteter, alltså kreditlina, alltså möjligheter att låna vid behov och å andra sidan det som bolaget verkligen lånat. Finansiering kan betyda mycket. Tydligen.

Köper aktier i nya innehavet Crown Castle och ökar i Akelius Pref

Jag köpte mina första aktier i Crown Castle International (CCI) på torsdagskvällen. Det är rent formellt ett fastighetsbolag av typen REIT, men de äger inte fastigheter på vanligt vis. Istället äger bolaget mobilmaster och fibernät, som de hyr ut till amerikanska teleoperatörer som AT&T och Verizon. Jag räknar därför CCI som ett IT-bolag som ger hyfsade 4,2 procent i direktavkastning.

Bolagets mål är att öka utdelningen med 6-7 procent per år framöver. Det borde gå, då efterfrågan på kapacitet för mobilt internet och fibernät ökar snabbt. Teleoperatörerna äger ju inte all infrastruktur själv, utan hyr gärna in sig i andras nät. Med Web3.0 och Internet of things som branschfloskler för att allt fler saker får uppkoppling och automatiseras borde efterfrågan på CCI:s nät vara tryggad även om det inte saknas konkurrenter.

CCI har bara varit en REIT sedan 2014 och historiken är därför kort i nuvarande bolagsform.  Innehavet blir mitt minsta, men rekylerar kursen ökar jag.

Det gjorde jag för övrigt i Akelius Pref, då det gick att köpa för 298,50 kr. Det är till och med under den första introduktionskursen och det kan bero på att statliga tioårsräntan vänt upp till jättelåga 0,9 procent. Som alternativ placering blir räntebärande mer attraktivt med högre räntor, men långsiktigt stigande räntor på säg 5 år och upp till 4-5 procent eller något ser jag inte alls.

Inflationen lär vara fortsatt låg och då är Akelius Pref med 6,7 procent i direktavkastning bra att ha. Jag ökade en mycket liten post, men en billig aktie är en billig aktie.

Tillväxtmarknadsfonden som äger aktier i Nordnet

Min beundran för Skagen Fonder knakar lite i fogarna. Jag har under hösten sålt fastighetsfonden Skagen M2 och globalfonden Skagen Global. Jag skrev en krönika om den fonden i måndags.

När jag funderar vidare på Skagen Kon-tiki tycker jag förvisso fortfarande att värderingen mätt som P/E-tal och P/B-tal för de största innehaven lockar. Det är verkligen värdeaktier… och potentiella värdefällor. 🙂

Alla innehav i denna tillväxtmarknadsfond är inte helt logiska. Svenska nätmäklaren Nordnet är ett av innehaven nämligen. Jag kollade med fonden och de svarar att det  fanns en koppling mot tillväxtmarknader då Nordnet vid köptillfället hade ambitioner för Polen.

Nu kan Skagen Kon-tiki satsa utanför tillväxtmarknaderna, men bara så länge minst 50 procent är i rätt länder och resten i bolag noterade i utvecklade länder men med exponering mot tillväxtmarknadsländer.

Nordnet var alltså till viss liten del en tillväxtmarknadsaktie via satsningen i Polen, men den finns inte kvar i bolaget längre. Skagen Fonders förklaring att det är en bra investering stämmer förvisso då det inte är något fel med att ha aktier i Nordnet i goda börstider. Det sänder ändå lite konstiga signaler att behålla den aktien nu när Nordnet endast finns i Norden.