Forwood mot börsen först 2016

Samtidigt som jag lade en säljorder på en del av mitt innehav i Forwood kom bolaget med ny information. Ordern gick igenom och jag får en kvittningsbar förlust så jag kan ta hem vinster i Skagen Global utan att behöva skatta. Kapitalet går till utdelningsaktier i min KF.

Forwood ska nu in på en börslista någon gång under första halvåret 2016. Uppskjutningen beror på ett ledningen ”underskattat förberedelserna som behövs”.

Det positiva är att kassan är 79 öre per aktie efter att konvertiblellånet betalats tillbaka. Marken värderas till 43 öre per aktie numera. ”Utöver detta innehar Forwood även skogstillgångar (planterade träd), maskiner, kontor.” Jag behåller de kvarvarande aktierna, min minsta post får ligga så får vi se vad det blir av detta.

Forwoods notering uppskjuten

Som aktieägare i Forwood har jag sett fram emot noteringen på Aktietorget. Det var tänkt att bli av den 15 september nu, men då ingen info om det synts på Aktietorget.se var det lätt att bli fundersam.

Jag kollade och enligt Aktietorget blir det ingen notering för Forwood den 15 september i alla fall. Jag provade även att kontakta Forwood igen och väntar på svar.

Jag har köpt mer i Fortum

Äntligen tar jag mig tid att blogga om att jag ökade lite i Fortum i måndags. Borde jag gjort tidigare, men bättre sent än aldrig.

Förvisso ser allt mörkt ut för energibolaget som lider att det allt lägre elpriset. Några nedlagda kärnkraftverk och en massa elbilar är flera år bort. Däremot är vintern och fjärrvärmesäsongen närmare, men det spelar ingen stor roll för mig som helst investerar på lång sikt.

Efter försäljningen av det svenska elnätet har Fortum enligt halvårsrapporten  1,8 miljarder euro mer i likvider och korta finansiella placeringar än i räntebärande skulder. Omsättningstillgångarna är 2,8 miljarder euro större än de långfristiga skulderna. Nettokassa med andra ord.

Den ordinarie utdelningen på 1,1  euro per aktie borde därmed inte behöva sänkas, även om årsvinsten sjunker och hamnar kring eller något under 1 euro per aktie.

Sen jag köpt har aktien stigit något. 1,1 euro delat på en aktiekurs kring 15 euro är 7,3 procent i direktavkastning. Det är nästan misstänksamt högt för att vara på en stamaktie. Någon stigande vinst eller många höjde utdelningar räknar marknaden inte alls med, snarare tvärtom om vi ska döma utifrån värderingen.

Bara genom att köpa ytterligare 100 aktier till får jag drygt en tusenlapp extra om året i utdelning. Många bäckar små.

Hade du hoppats på ett LADDAT inlägg med SPÄNNANDE råd om elbranschen så kan jag säga att jag inte kände någon KONTAKT med min ordvitsande hjärnhalva så här på kvällskvisten.

Förutom ovanstående stycke då.

Det står -6,7 miljoner kr på min depå!

estea-tapp

Jag såg idag när jag loggade in hos min nätmäklare att jag var – 76 procent. Totalt -6,7 miljoner kr. Det är en stor värdeminskning på kort tid för mig som tar så pass låga risker. Orsaken var att mitt innehav i Estea tydligen hade minskat med 99% eller 6,7 miljoner kr.

Nu var det inte riktigt så att jag fick panik och började klättra på väggarna och titta längtansfullt ut genom mitt fönster (tredje våningen!). Jag har nämligen aldrig investerat så mycket i det första kapitalandelsbeviset från Estea, så tappet kunde inte vara rätt. 6,7 miljoner är ju liiiiite mer än vad jag betalat och mer än 100 procent av insatsen går det inte gå att förlora.

Nu förlorar jag inget, för det var som väntat bara en liten tillfällig teknisk grej. Det såg jag efter lite letande:

”Pga tekniska problem är vissa kapitalandelsbevis inte möjliga att handla via sidan. Detta bör vara åtgärdat den 3/9. Kontakta Mäkleri på 08 – 562 250 00 för eventuell orderläggning.”

Värdepapperet fanns alltså där i depån, fast med helt fel siffror. Men lite huvudbry fick jag allt. Tur att jag har ett skägg att klia mig i när jag tänker.
🙂

Tack då, farbror Melker!

I fredags sålde jag aktierna i Melker Schörling. Sedan köpet den 22 november ifjol blev vinsten inklusive utdelning 22 procent. Riktigt bra, även om jag inte alls tajmade toppen.

Efter flera år av börsuppgång kände jag att jag ville ta hem en vinst ett så pass svängigt innehav. Farbror Melkers portfölj må vara fantastisk, men den är dyr. Jag hoppas kunna köpa tillbaka aktierna framöver och göra den där fleråriga affären jag tänkte från början.

Tills dess kör jag med ännu lägre risk i mitt sparande. Dessutom har jag nu ännu ett innehav mindre i min ganska stora portfölj med börsnoterade sparprodukter.

Jag ökade samma dag med en liten post i Alfa Laval också, som fortsatt bara är en medelmåttigt stort innehav. Mitt minsta börsnoterade innehavet är för övrigt Texas Instruments.

Den här veckan har jag inte gjort någonting (än), utan funderar över mina Skagenfonder och hur det ska gå när Forwood ska in på Aktietorget den 15 september.