Sen Svea Ekonomi sänkte räntan på sparkontot ytterligare flyttade jag mitt kapital därifrån.
Dessutom sålde jag små poster i Amasten Pref och Hemfosa Pref idag. I preffarna har direktavkastningen krupit nedåt i takt med att kurserna stigit. Det är fortfarande två riktigt stora innehav för mig, men det blir ju inga utdelningshöjningar i den här typen av aktier.
Det blir det däremot i mitt nya innehav HCP, som höjt utdelningen 30 år på raken. Amerikanska fastigheter som ger en direktavkastning på ca 5,5 procent. Nästan lika högt som mina preffar, fast här med chans till höjd utdelning. Borde valutakursrisken/potentialen till trots löna sig på sikt.
Nu när aktien är i en svacka passade jag på att köpa en medelstor post. Räntehöjningar är troligen det som pressar lite grann i USA, men det lär bli fortsatt billiga lån för HCP. Efterfrågan på fastigheter för hälsovård lär inte minska, även om det är många turer kring statliga besparingar och Obamacare i USA.
Jag ska köpa lite i räntefokuserade hedgefonden Excalibur också. Bättre än sparkontot, om än till lite högre risk. Torrt krut i väntan på en eventuell börskrasch något år.
I april försvinner Axis också när uppköpet går igenom. Mer krut till bössan…

