”Den lyckligaste aspekten i mitt liv var att bli uppfostrad av föräldrar som lärde mig värdet av en dollar och hårt arbete.”
– Marc Lichtenfeld, analytiker och författare. Citat från The Oxford Income Letter i november 2021.
I denna bloggkategori finns artiklar om ekonomisk frihet även tips för bättre privatekonomi och ett smartare sparande. Allt från Livet som bloggare och företagare till spartips och minimalism. Dessutom böcker om aktier samt olika guider och en del varningar. Jag ger dig inspiration om olika inkomstkällor och FIRE, att bli ekonomiskt fri.
Via Sveriges Författarfond kunde vi som är författare söka coronastöd från under perioden 2-15 oktober 2020. Eller snarare: ”Extra utlysning av arbetsstipendier till litterärt yrkesverksamma hösten 2020”.
Har du firma och är enskild näringsidkare kan du också söka stöd från andra kanaler, läs exempelvis vad Fortnox konkurrent Visma skriver. Regeringen ställer en hel del krav för att man ska få omställningsstödet.
Jag har inte sökt eller tänker söka stöd för lägre inkomster under de aktuella månaderna. Visst sjönk mina inkomster en del, men det ligger inte i min natur att vilja leva på skattepengar och bidrag. Då jag har viss ekonomisk frihet vill jag att de resurser vi alla är med och betalar via skatten ska gå till de som behöver det som mest.
Jag tänker inte aktivt söka coronastöd, jag har det lite för bra för det nu när börsen återhämtat sig och allt. 🙂 Med det sagt sitter jag inte på sydliga breddgrader och latar mig utan kör på med mina inkomstkällor.
Den sänkta egenavgiften för oss med enskild firma blir det enda stödet jag antar att jag får och det räcker. Funderar på att återbetala det eller skänka till välgörenhet.
Att ”100 procent av den skattepliktiga vinsten för 2019 får sättas av till periodiseringsfond” skulle kunna vara av intresse, men jag vet inte om jag vill skjuta upp så mycket inkomster till framtiden. Jag har inga förluster att kvitta det mot, utan det blir en stor latent skatteskuld. Förvisso blir det också mer kapital att placera på börsen under femårsperioden, men jag har redan periodiseringsfonder så det räcker säger min magkänsla.
Bra för övrigt att vissa kända artister betalar tillbaka det coronastöd de fått då de är rika nog att klara sig ändå.
Det finns flera olika kännetecken och varningssignaler på en fejk guru i kategorin bli rik snabbt. Framför allt i USA finns det en hel industri som säljsnackar via YouTube.
I det stora hela tror jag det ligger något i uttrycket ”If you cant do it you teach it”. Om du inte kan göra det så lär du andra göra det istället. Det är inte alltid sant, men ibland så.
Att lära ut något vissa delar av året eller vid enstaka tillfällen säger inget, men om du enbart lär ut är det frågan. En fotbollscoach är i regel för gammal för att spela själv, så han eller hon lär och organiserar andra istället. En akademiker som lär ut ledarskap för blivande eller befintliga chefer, men som själv aldrig lett en organisation… och så vidare.
All respekt för lärare och utbildare, men kan man exempelvis investera med framgång på börsen så gör man väl det? Kan man leda framgångsrika bolag så gör man väl det? Istället för att ENBART lära och hjälpa andra hela tiden året om?
Ha detta i åtanke nu när jag ska lista några varningssignaler och kännetecken för en fejk guru. Jag nämnde Dan Lok och lycksökare i en intervju med mig på YouTube om skillnaden mellan investerare som är redo för en lång process och de som vill bli rika snabbt.
Vill du bli rik snabbt på nätet och saknar moral kan det löna sig att låtsas vara en framgångsrik guru för att många följer den som postar foton på sig själv och lyx. Sen när följarna är nog många säljer man olika produkter och har den verksamheten som enda inkomstkälla.
Ett exempel är den hetlevrade Dan Pena, som enligt egen utsago är miljardär, har flera gånger högre testosteron än en 20-årig man trots att han själv är i 70-årsåldern, plus har slagit ihjäl en björn en gång. Inget av det är direkt sant, men det bygger hans image. Han hävdar även att han är alfahanne, men är du någonting behöver du sällan påpeka det för då är det mer självklart, så när Dan Pena kallar folk för könsord och sig själv för alfa… Hans affärskurser för chefer som han håller på sitt slott i Skottland är det enda han verkar göra sedan han gjorde en bra affär en gång.
If you cant do it you teach it. Vore han så duktig affärsman och chef borde han väl leda framgångsrika brittiska och amerikanska bolag? Eller sitta i deras styrelser? Men Dan Pena svär och domderar sig genom hans kurser och intervjuer.
En av hans ”studenter”, Dan Lok, har heller inte den mest transparenta historiken och varifrån deras kunskap och kapital kommer. Alla hans företag startades efter att han blev stor i sociala medier.
Först fejka framgången tills du får den och sen slå mynt av det. Dan Lok är duktig på att få många följare och sälja kurser i telefonförsäljning för 2600 dollar, men han har inga stora meriter inom företagande innan han började sälja kurser för blivande entreprenörer och säljare.
6 kännetecken på en fejk guru
Ett kännetecken är inte ett bevis på att någon är fejk, däremot är det en varningssignal du får utvärdera. Kanske överdriver de bara i sin marknadsföring, kanske är det värre än så.
Visar ofta upp sin privatjet och sina sportbilar, som Wesley Virgin som jag nämnde i detta blogginlägg och den överskattade fastighetsinvesteraren Grant Cardone. De säljer i första hand sin livsstil som ska locka folk som vill bli väldigt rika väldigt snabbt, i andra hand säljer de en produkt.
Argumenterar alltför enögt, undviker att informera om nackdelar eller det hårda jobbet bakom framgången. Se även mina slutsatser i blogginlägget jag länkar till ovan.
Visar sällan upp vanliga anställda eller det dagliga gnetet.
Satsar allt på att sälja kurser och utbildningar, men praktiserar likt den arge Dan Pena aldrig eller sällan själv.
Dålig transparens på hur kapitalet byggdes upp (som Dan Lok) och hur pengar tjänas nu.
Har uppenbarligen bara kopierat andra rakt av, som den ökände Kevin David.
”Tjänar du inte 10 000 dollar i månaden passivt (…) är du inte särskilt smart.” Säger Wesley Virgin framför sina sportbilar. Det är offensiv marknadsföring där du ska lockas via drömmen om att lyx och snabba cash. Produkterna i sig däremot har jag inte testat och ”The overnight millionaire mind” lockar mig inte.
Arne Talving har kommit ut med sin första egna bok. Min vinnande väg bli rik på aktier är lättläst och intressant. Boken innehåller också en hel del lärorik statistik, som jag vet det är mycket jobb bakom.
Det går att själv börja praktisera det som står i boken, även om de flesta av oss kanske inte väljer allt manuellt inmatande av mätpunkter i Excel som han gör för att få upp känslan för styrkan eller svagheterna i trenderna.
Å andra sidan behöver vi alla anpassa allt utifrån våra förutsättningar. ”Kavastus” aktiestrategi brukar enligt mig hamna med tonvikten mot tillväxtaktier, men också räntekänsliga och cykliska bolag som fått upp farten. Investmentbolagsstrategin är också med som en grund i Talvings vinnande väg.
Jämfört med de traditionella aktiestrategier jag går igenom här handlar mycket om ett hopplock, precis som det ska vara. Vi ska blanda de strategier och regler för aktiesparandet som vi behöver och kan lyckas med.
Boken Min vinnande väg bli rik på aktier ger en gedigen och bra genomgång av hur man kan sätta ihop de olika pusselbitarna till en bra helhet.
En mycket viktig lärdom vi alla måste dra någon gång i livet är att vi själva är ansvariga för att få våra liv dit vi vill ha det. Det finansiella ansvaret är vårt eget.
Det är inte ditt fel (eller din förtjänst) att du föddes med de förutsättningar du fick och att du växte upp under de omständigheterna som rådde då. Det är däremot ditt ansvar att göra det bästa av situationen som vuxen. Att försöka utvecklas och själv ta tag i din situation.
Så länge du tror att någon politiker, släkting eller en riddare på en vit häst ska komma och hjälpa dig lär du inte komma någonstans. Det är lika illa som att hoppas på att ha en oerhört tur i lotterier, kasinospel, på börsen eller i karriären.
Videon ovan från det hemlighetsfulla kontot Success Secrets på YouTube tar upp hur vissa i Nigeria tror och hoppas att en politiker ska komma och göra deras situation bättre. Även om mycket i ditt liv kan förklaras och skyllas på gener, slumpen, andra personer etc måste du tro på att du har ett ansvar och en chans att lyckas till slut.
Vi vill alla till himlen, men ingen vill dö. Vi vill alla att våra grödor ska föröka sig, men vi kan inte vänta 90 dagar tills de växer.
Tror du att de rika blivit förmögna genom tur finns risken att du ger upp och då kommer du nog aldrig att själv bli förmögen. Som jag skrev i Bli rik och fri med aktier är det mer än fyra av fem rika som skapat sin egen förmögenhet, så den insikten är viktig för att du ska kunna tro på din förmåga och att det är möjligt att själv lyckas.
Med offermentalitet och en tro på att framgång bygger på tur kommer du ingen vart. Pratar vi finansiellt ansvar tipsar Success Secrets även om den tänkvärda boken Rich dad, Poor dad. Men det är en annan författare som får sy ihop säcken:
”För att bli finansiellt framgångsrik måste du ta fullt ansvar för ditt liv och sluta förvänta dig att någon annan ska fixa livet åt dig.”
Bearbeta trauman, byt miljö när du kan och måste, och gå sen vidare. Kanske var du ett offer under en period i livet, men du behöver inte fortsätta att vara det i resten av ditt liv.
Lär dig hur man lever för att få pengar över och hur man ska investera. Lita på tillgångsslagen och ge din resa mot att bli ekonomiskt fri (eller vad du nu drömmer om) det antal år som krävs.
Att lämna ekorrhjulet behöver inte betyda att vi blir helt passiva och pensionerade. Det går att byta till andra ekorrhjul med mer frihet.
I våras fick jag en kommentar till ett inlägg jag gjorde på mitt Instagramkonto om att samhället inte kan funka om alla lämnar ekorrhjulet och att många kan trivas att vara där. Min syn på saken är att det är skillnad på ekorrhjul och ekorrhjul.
Jag sade upp mig från drömjobbet för att lämna ett ekorrhjul byggt på antal timmars jobb i veckan. Ett annat sorts ekorrhjul jag ogillar är ett där vi måste vara på en viss plats när vi ska utföra något, så att vi alltid ”sitter fast” i jobbpendlandet.
Det ekorrhjul jag gärna är i skiftar form över tid. Jag gör saker jag kan fakturera för och få in pengar av. Jag vill se hur långt jag kan komma i karriären, jag vill kunna utvecklas vidare. Det innebär att jag exempelvis har en aktiechatt en gång i veckan, vilket är ett sorts ekorrhjul av upprepning.
Vi ska inte sluta arbeta helt bara för att vi lämnat ett eller två av de tråkigaste ekorrhjulen.
Även om du lever på ditt sparkapital och följer fyraprocentregeln som ekonomiskt fri kan du göra andra saker som regelbundet ger dig inkomster. Det går att ha många olika inkomstkällor som ger dig olika grad av frihet och variation. Inkomstkällorna är också i olika grad en passiv inkomst, men som jag skriver i den artikeln är det snarare hävstång och skalbarhet på din tid och energi du ska försöka uppnå.
Inget samhälle kan fungera om alla har exakt samma kompetenser, yrken, livsstil, etc. Alla samhällen behöver olika typer av individer. Därför är det bra att somliga trivs i de ekorrhjul där vi andra vantrivs.
För oss som vill ha flexibilitet och frihet är det här med att lämna ett nödvändigt men ansträngande ekorrhjul lite som att vi gjort lumpen och klarat av hundåren. Vi går helt enkelt vidare till ett annat och bättre ekorrhjul eller lever ett helt stilla liv, vad vi nu önskar göra.
Lämna ekorrhjulet och välj sen nästa förhoppningsvis bättre ekorrhjul att vara i.