Sparguruns tips för sparkvot och att lyckas på sociala medier

Spargurun intervju om bl.a. sparkvot.

Spargurun har en av de största följarskarorna i Sverige bland aktiesparare på Instagram med tiotusentals följare. Jag intervjuande honom för att ställa några frågor om hans resa mot ekonomisk frihet.

Du är i 30-års åldern men har redan ett rejält kapital sparat. När väcktes ditt intresse för pengar och sparande?
Intresset har egentligen växt fram under hela min uppväxt. När jag var i tonåren minns jag att jag blev skogstokig när min lillebror ville köpa dyra märkesjeans, och när någon tog en två timmar lång dusch. Men jag brukar säga att jag började på riktigt under 2013, när jag var runt 23 år. Jag hade på ett planlöst sätt samlat på mig några hundratusen kronor redan innan det, men det var då jag verkligen började läsa på vad man kan åstadkomma med pengar. Året därpå köpte jag mina första aktier, i Electrolux.

Din sparkvot i december 2019 var imponerande 85 procent. Hur maxar du
sparkvoten?
Jag brukar rekommendera att angripa sparkvoten från två håll. Steg 1 är att få koll på dina kostnader och reducera onödiga utgifter. När du gjort det gäller det att inkorporera ett kostnadsfokus i ditt mindset; att inte slösa pengar i onödan ska gå per automatik. Kostnaderna kan ju bara reduceras till en viss gräns (även om var den gränsen går är individuellt) så för att nå högre sparkvoter över 50% behöver de allra flesta även jobba med steg 2; att höja intäkterna. Det är här mitt fokus ligger just nu, apropå frågan nedan.

Tips på att lyckas via sociala medier och ha detta som en extra inkomst?
Det viktigaste är helt klart att skapa content som folk vill se. Hitta din nisch och kör stenhårt på det. Gör du det bra kommer följarna att komma, och med dem kommer möjligheter att tjäna pengar. Sedan tycker jag det är oerhört viktigt att bara ha sponsrade samarbeten med företag och produkter som du kan stå bakom själv, och som du tror är bra för dina följare.

Hur ser din sparportfölj ut? Vad har du för aktiestrategi?
Det mesta av mitt sparande går direkt in till min aktieportfölj. Tanken med portföljen är att den i framtiden ska generera passiva intäkter i form av utdelningar som jag ska kunna leva av. För tillfället är utdelningar inte ett huvudfokus även om de flesta bolag i min portfölj ger utdelning (det är ju trots allt ett sundhetstecken). Min tanke är att skifta över till mer högutdelande bolag när utdelningarna ska betala mina räkningar om en sisådär 10 år. I nuläget är fokus primärt på bolag med långsiktigt stigande vinst/omsättning i branscher jag tror starkt på framöver. Jag investerar på lång sikt och gillar att ha en mix av bolag med stabila kassaflöden och mer tillväxtorienterade bolag.

Vad gör du om tio år?
Om tio år är jag ekonomiskt fri vilket för mig innebär att mina passiva intäkter täcker mina levnadskostnader. Jag kommer inte nödvändigtvis ha slutat arbeta helt och hållet för det men fokus kommer att ligga på projekt som jag tycker är intressanta och roliga och som inte nödvändigtvis behöver inbringa så mycket pengar. Ett liv där fokus ligger på fritiden och inte på arbete helt enkelt.


Du kan också läsa mer om sparkvot här.

101 tankar om aktier – bokrecension

101 tankar om aktier - här är Hernhags bokrecension.

101 tankar om aktier av Ludvig Rosenstam Åhman är en bra bok full av börspsykologi. Det är lättlästa och korta kapitel med mycket information. En sammanfattande recension finns sidan över böcker om aktier.

Vi lär oss bland annat att det hög risk betyder att utfallen får stor variation, däremot finns ingen linjär koppling mellan hög risk och hög avkastning. Och när vi tror att vi gjort rätt så kanske det handlar om tur.

Boken går lättfattligt igenom många olika uttryck inom börspsykologi.

Mycket inom psykologi handlar för övrigt om vårt undermedvetna, då det mesta av det hjärnan processar inte når medvetandet.

En bra poäng i 101 tankar om aktier är att lärande påminner om ränta på ränta-effekten. Det går långsamt i början, men har väl hjärnan tränats i att arbeta på ett visst sätt så den kan grunderna i ett ämne går det lättare att lära sig mer sen. Jag drog nämligen samma slutsats när jag under 2019 skrev Hitta tillgångarna som gör dig rik, se kapitel två i den boken.

En intressant aspekt jag lärde mig av boken gäller sparkvoten och den kan du läsa om här.

Stoppa könsstympningar och onödig fysisk post

Könsstympning i Kenya #varjeflicka

Jag tycker vi ska spara in på och minimera allt från mänskligt lidande till onödiga i-landsproblem.

Jag skänker ibland en slant till Läkarmissionens projekt #varjeflicka som arbetar med att stoppa könsstympning av flickor i Kenya. Det är en galen värld, men den kan bli mindre galen. Ett personligt mål jag är att rädda ett visst antal klitorisar då och då. Hur mycket jag skänker varierar från gång till gång och de 200 kr du ser i skärmdumpen ovan är rubriken på sajten och inget annat.

Regelbundet ger jag pengar till sju andra välgörenhetsorganisationer via autogiro. Det sparar en hel del tid att betala automatiskt, men något som bara varit till besvär är all fysisk post man straffas med när man börjar skänka. Jag hinner tyvärr inte läsa alla tidningar som kommer från välgörenhetsorganisationerna och ofta kommer det fysiska postavier för att skänka ännu mer pengar. Jag skaffade autogiro för att slippa fysiskt trassel och spara tid och energi.

Jag har därför mejlat alla och sagt upp all fysisk post från de där jag har autogiro. Alla svarade i princip direkt, inom 30 minuter. Så nu ska jag slippa en stor del av den fysiska post jag fortfarande har. Passar bra utifrån mina planer på resor och annat.

Dessutom är det miljövänligt att inte låta papper tillverkas till avier, kuvert och tidningar, bara för att posta allt till mig när jag ändå bara kastar det i pappersåtervinning (och fönsterkuvert i soporna). Helt meningslöst.

Lidandet när det gäller könsstympning av flickor och även pojkar ska vi bespara de stackars barnen. Men också i-landsproblem som oönskade pappersförsändelser.

Framöver ska jag återkomma till hur jag ska minimera min fysisk post ytterligare. Kom gärna med kommentarer hur du gjort på den fronten!

Fröken Investeras bästa tips

Fröken Investeras bästa tips - jag intervjuar Fröken Investera

Fröken Investera är en aktiebloggerska och hon är även en följvärd profil på Instagram. Här kommer min lilla intervju med henne om resan mot ekonomisk frihet. Läs gärna även hennes intervju med mig.

1. Hur väcktes ditt ekonomiska intresse och när började du investera?

Intresset för att spara har alltid funnits i mig, men för investeringar så började det efter att jag, som flera gånger innan, hade sparat pengar till en långsemester och i vanlig ordning åkt iväg och spenderat alltihop. När jag då återigen kommit tillbaka hem med enbart en femhundring på kontot och när jag stod på jobbet igen så fick jag någon sorts insikt.

Jag började att fråga mig själv om det verkligen var såhär jag ville leva, att jobba hårt bara för att kunna åka på långsemestrar och börja om från noll varje år? Mitt svar blev nej! Jag var då 23 år när jag fattade det beslutet.

Jag jobbade och sparade i vanlig ordning, men jag åkte inte på någon långsemester denna gång, utan nu behöll jag pengarna istället.

Något år senare när jag började få ihop en större summa så började jag även att googla på fraser som ”how to get rich” och ”passive income”, så det var så jag kom in på att läsa om hur börsen fungerar och jag blev lite besatt, kan man säga!

Men det tog mig ändå nästan två år tills jag vågade att börja investera. Nu i efterhand så ångrar jag att jag inte började investera tidigare!

2. Hur tänker du kring sparkvot?
Själva tanken om att ”öka sparkvoten” har inte funnits i mitt huvud, det var snarare bara så att jag aktivt försökte spara in pengar på mina utgifter. Under de senaste åren så har jag avslutat prenumerationer, bytt till billigare mobiloperatör, flyttat till en billigare lägenhet, slutat äta utemat, slutat röka och massor med mera saker.

Detta tankesätt om att kapa och byta till billigare utgifter har sedan lett mig till att jag idag har 75% sparkvot, så jag sparar då i snitt över 20,000 kr varje månad.

Jag hade inte tidigare ”vetat om” min egen sparkvotssiffra, förrän jag startade mitt Instagramkonto och såg att folk använde sig utav dessa siffror när de kollade över sin månadsbudget. Så jag räknade vad min genomsnittliga siffra var och den var mycket högre än alla andras!

Jag tycker att det är en kul siffra att se över sitt sparande på och jag tror att folk kan bli mer peppade på att spara det där lilla extra om de tex sparar 24% och vill nå 30% nästa månad! På Instagram ser jag mycket sånt och det gillar jag!

3. När nådde du din första miljon? Berätta om resan dit!
Jag hade precis kommit tillbaka från semestern som sagt och jag började att spara och behålla pengarna för en gångs skull. Än idag minns jag när jag såg siffrorna 100,000 kr på mitt konto! ”Wow!! Hundratusen!!” tänkte jag.

Att se den siffran, svart på vitt, på mitt bankkonto gjorde att jag ville spara ännu mer och jag insåg att detta var nog någonting jag var duktig på.

Det gick då ännu snabbare att nå 200,000kr, sedan 300,000kr och det gick bara snabbare ju närmare miljonen jag kom. Det var under dessa tider som jag kapade mina utgifter och bytte till billigare alternativ, samtidigt som jag tog alla extrapass på jobbet som jag fick tag i och skaffade även ett extraknäck.

Till slut var dagen där när jag hade 1 miljon kronor. Jag kan säga att när jag nådde det så var det ingen speciell känsla, inget lyckorus eller hoppande i lägenheten som jag trodde att det skulle bli. Jag minns att jag loggade in och kollade på min bank när jag precis hade fått lön som tog mig över miljongränsen och sa till sambon i normal samtalston ”Jaha, jag är miljonär”, haha!

När jag började spara så trodde jag aldrig att jag skulle ha sparat ihop en hel miljon kronor en dag. Jag gillade att spara pengar och någonstans på vägen så insåg jag att det var möjligt och ville göra det.

4. Vad har du för tips till de som vill börja investera?
Jag tycker att man alltid ska spara ihop en buffert först och sedan kan man börja investera. Beroende på hur pass säker du vill känna dig ekonomiskt så borde denna buffert vara på ett belopp på cirka 3-6 månadersutgifter. Vad som helst kan hända och då är det alltid skönt att veta att man har backup-pengar. Se till att den alltid är full!

När den är check så tycker jag att det viktiga är att börja investera på en gång. Då tycker jag att man ska börja så enkelt som möjligt och börja månadsspara i en billig globalfond. Detta är även ett enkelt sätt för den mer ”passiva” personen som bara vill ha något enkelt, annars för den mer intresserade så kan man börja läsa på under tiden om olika investeringsstrategier.

Så att spara ihop till en buffert och börja månadsspara så snabbt som möjligt i en billig globalfond, är mina tips! Oavsett om det är en hundring eller en tusing så kör på!

5. Berätta om dina framtidsplaner, är det att bli ekonomiskt fri?
Det stämmer. En dröm jag alltid har haft är att skrapa fram den där 25,000kr i månaden vinsten från trisslotterna. Detta är något jag har haft i tankarna ända sen jag gick i högstadiet för det skulle betyda att jag är fri till att göra vad jag än vill!

Men mina framtidsplaner är inte att köpa lotter, utan att skapa mig min egen ”trisslottvinst”, alltså att investera på börsen så att jag en dag kommer att få utdelningar på 25,000kr i snitt per månad från mina utdelningsaktier!

Då kommer jag att ha total frihet till att kunna göra vad jag än vill och jag siktar på att nå detta mål om cirka 10 år!

Vad exakt jag ska göra då, får framtiden utse. Jag vet iallafall att jag kommer att få mer tid med min framtida familj och jag kanske hittar på någonting som kan hjälpa fler människor till att börja spara och få en starkare privatekonomi, jag har lite planer och funderingar kring detta!

Stanna upp för att kunna accelerera

Svensk sommar - Hökarängsbadet!

Mindset, karriärtips eller life hack. 2019 har blivit ett år då jag förändrat mycket i livet till det bättre. Både mer yrkesmässigt och privat. En nyckel till framgångarna har varit att jag stannat upp då och då.

I januari och i mars hade jag influensor. I april en liten luftrörsinfektion. Jag tvingades ta det lite lugnare och fick därmed tid att tänka och reflektera. Är jag sjuk blir det mer sånt än att bara jobba på med allt roligt jag annars gör. Tidigare om åren har jag inte förändrat saker bara för jag tvingats slöa, men i år blev de lugna sjukdagarna starten till bättre tider.

Ett exempel är att jag köpte en ny och bättre mobil och senare under våren även en iPad, för att jag kom på att jag inte har någon anledning att vänta. Låter kanske konstigt, men av någon anledning hade jag ”inte orkat” ta tag i de bitarna. Behovet fanns där och det underlättar mitt liv. Bara att köra. Mobilen beställde jag under första influensan och iPaden under den andra.

Aprilkrasslet lärde mig att ta det lugnt med konditionsidrott om jag har lite småhosta, även om det tar emot när hostan sitter i under flera veckor och jag vill börja köra på lite hårdare och inte vänta vecka efter vecka. Dessutom var det småkallt och jag insåg att jag inte ville vänta alls med att åka till Spanien. Som att jag plötsligt fick energi att ta tag i den biten. Jag åkte dit redan i maj, vilket var helt perfekt. Nu under hösten blev det en hel månad i soliga Spanien.

Allt detta påminner mig om det Tim Ferriss säger i ett (inte längre tillgängligt) motivationsklipp på YouTube från Evan Carmichael. Att inte alltid vara fullbokad eller upptagen utan ha perioder där du kan ta tag i nya möjligheter kan leda till goda investeringar. Han menar då efter en boklansering och liknande att han då tar det lite lugnare för att se vad det dyker upp för möjligheter. Många stora framgångsrika bolag ska tydligen ha uppkommit från ”gaps in a system”.

Även när Ferriss mediterar eller låter tankarna gå sin egen väg i 20 minuter så kommer det mest andra tankar i minst 19 minuter, men också 30 sekunder av briljans. Som när jag slöade när jag var sjuk under början av 2019.

Tim Ferriss är känd bland annat för att ha skrivit boken fyra timmars arbetsvecka.