Mejlfrågorna strömmar in, men du också får gärna ta chansen och fråga mig på aktiechatten på Privata Affärers webb om fredagarna kl 10-11.
Fråga från läsare: Jag köpte Bahnhof för några år sedan. Nu har det varit split. Är det läge att köpa?
Hernhags svar: En aktiesplit påverkar inget egentligen. Bahnhof går bra som bolag så vi behåller våra aktier.
Fråga från läsare: De flesta verkar rekommendera KF för barnspar, men jag har aldrig sett några diskussioner/rekommendationen om hur man smidigast hanterar skatteinbetalningarna. Helst vill man ju bara starta ett månadssparande och låta det rulla på. Med KF gäller det ju att antingen sälja av eller göra extrainsättningar för att täcka upp för skatten. Hur är dina tankar här?
Hernhags svar: Aktier eller fonder som ger utdelningar fyller på likviderna i depån. Den avkastningsskatt som dras tas från de pengarna. Enbart vanliga aktiefonder gör mycket riktigt att du måste se till så du har likvider i KF på annat sätt. Sälja fondandelar eller inte handla upp insättningarna, etc.
Fråga från läsare: Om man ska gå in i 5 aktier. Vilka är dina bästa förslag? =)
Hernhags svar: Allt beror så mycket på placeringshorisont, vilka branscher du kan något om, vilken typ av placerare du är, etc. Mitt standardråd är investmentbolag och/eller de aktier på hernhag.se/utdelningar som rekylerat nedåt i kurs. Sprid gärna ut köpen i tid och placera i flera olika branscher.
Fråga från läsare: Vad anser Du om Kameos verksamhet? Med koppling till aktuell debatt avseende byggmarknaden förefaller risktagandet öka och känslan inträder att man bör hålla sig borta från dylika investeringar.
Hernhags svar: Jag känner inte till Kameo särskilt väl, men jag håller helt med om att vi bör hålla nere riskerna och alla kanske inte ens ska investera.
Fråga från läsare: Jag är en total nybörjare inom aktieområdet och har precis kommit igång lite smått. Har försökt läsa på lite om bl.a. Tele2 och Atlas Copco och har blivit lite småintresserad av b-aktierna tack vare priset jämfört med a-aktierna, direktavkastningen och att bolagen verkar ha en stabil verksamhet. Vad tycker du man ska göra om man ska köpa in sig för första gången? Köpa redan nu eller vänta och hur ser du på dessa aktier långsiktigt (5-10 år)?
Hernhags svar: Gillar du bolag som har aktier i stigande trender är det oftast bäst att köpa åtminstone en del direkt. The trend is your friend. Främst Atlas är mkt dyr och har stora krav på vinstlyft kommande åren, men det kan ju gå bra för det.