Aktier plus Xact Högutdelande?

Läsarfråga: Min strategi är att i ur och skur köpa på mig högutdelande bolag, främst OMX. Jag har även börjat fundera på att köpa in Xact High Div. När jag kollar på innehaven i fonden så har jag flera av dom och siktar på att köpa in fler av aktierna när pris är attraktivt. Så till min fråga, blir det för mycket kaka på kaka att köpa in Xact HD. En riskspridning som rent blir onödig. Är det antingen eller som är det bästa i detta fall?

Aktieskäggets svar: Nej, men du behöver inte köpa så många olika aktier om du har Xact Högutdelande. Då blir det mer så att du kompletterar fonden med dina favoriter. Det hela beror också på om Xact Högutdelande är ett stort eller litet innehav. Har du bara lite i fonden är den mer ett komplement till dina aktier.

Hur får jag överblick när det gäller börsen och aktier?

Läsarfråga: Jag upplever dock att det är otroligt svårt att hålla koll på vad som händer på börsen, då det ständigt kommer ny information. Skulle mer än gärna vilja ha lite tips av dig på hur jag ska gå tillväga. Hur ska man navigera och tänka bland alla analyser som hela tiden kommer? Hur ska man välja ut bolag från olika branscher? Vilka hemsidor är bra och övergripande? Upplever att jag inte får någon bra överblick trots att jag försöker vara inne och läsa.

Kan du ge några allmänna råd och tips kring hur jag får en övergripande och så småningom djupare koll på alla bolag på börsen etc? Makroekonomiska händelser har jag inga problem att följa då de nyheterna är färre och presenteras tydligt.

Svar från mig: Börja med att begränsa dig något. Följ t.ex. utdelningshöjarna på hernhag.se/utdelningar och via Borsdata.se kolla om de är dyrare eller billigare än vanligt och fundera på varför och om det är rimligt eller inte. Leta bra bolag utifrån megatrender etc.

Försök med andra ord få grepp om en typ av bolag eller bransch åt gången. Slutsatserna i bankernas analyser är mindre intressanta än vad det står om potentialen och riskerna samt branschutvecklingen, så läs på rätt sätt.

Läsarfrågor – Vad ska jag köpa?

Fråga: Jag har kapital att placera och tänker mig 5 olika aktier. Vad hade du köpt nu när börsen står så högt? Ska jag spara en del som likvida medel eller placera allt? Min horisont är minst 10-15 år. 
Hernhags svar: Jag hade köpt stabila och bra bolag som inte står på rekordnivåer, som Skanska och Kinnevik. Hade köpt för majoriteten av pengarna de första månaderna tror jag, men sparat en del. Det är alltid skönt att ha lite likvider över när det går ned, för så kan vi se alla nedgångar som köplägen och nästan hoppas på att det ska falla mera.

Fråga: Kommer snart få ett kapitaltillskott/insättning som kommer göra att 15% av portföljen är i likvida medel (av det nya portföljvärdet). Tänker mig att max ha runt 15 bolag i portfölj. Vill gärna ha stabila bolag som normalt går med vinst men ändå befinner sig i ett läge där de kan ha tillväxt. Ej intresserad av direktägande i fastighet/bank. Funderar på att lägga in en del LVMH och HM och öka i befintliga (hexagon+hexpol).
Hernhags svar: Hexpol kan det vara idé att öka i, deras långsiktiga tillväxtcase finns där. Det gör det även i Hexagon, som ändå känns lite dyra nu efter buduppgifterna. Fundera även på att ta in Kinnevik och Axfood. Stabila utdelare som lär klara sig över tid. H&M och sällanköpsbolagen är lite svåra när ehandeln förändrar förutsättningarna, men det är inte så jag avråder från H&M heller.

Fråga: Om branschen är mogen och inte växer så mycket – gör det något? Syftet är ju att på lång sikt få utdelning så förutsatt att bolaget inte går bakåt och så länge de behåller sin vinst så minskar ju inte min utdelning.
Hernhags svar: Mogna branscher har hård konkurrens, men ändå stabila utdelningar och bra direktavkastning. Totalavkastningen blir bäst om du väljer rätt tillväxtbransch, men det är ju inte nödvändigtvis något som passar din strategi om du vill leva på utdelningar istället för aktiva aktieaffärer. En mogen bransch behöver inte vara något problem alls, med andra ord.

Mina stabilaste aktier

Fråga: Vad tror du om SCA aktierna efter uppdelningen? Kommer dem att kunna gå uppåt igen mot tidigare aktiekurs? Eller vad är att förvänta av dem? Riktkurs?
Svar: SCA är ett stabilt skogsbolag, som säkert lär avkasta 10 procent per år över lång tid. En riktig värdeaktie då skogen kan vara värd mkt mer än vad den är bokförd till, men avkastningen på eget kapital är inte särskilt hög så någon kursraket blir det kanske inte.

Fråga: Om du får lista DINA 5 stabilaste aktier som man bör investera i om man inte är jätte börshaj.
Svar: Fem stabila bolag är SCA, Essity, Investor, Castellum och Axfood. Det svar på en liknande fråga som jag fick på aktiechatten ett antal dagar efter att jag svarade på denna fråga på mejlen var Axfood, ICA, Heba Fastigheter, SCA och Swedish Match.

Fråga: Hur analyserar du utländska aktier? Jag får mycket tunn information på Amerikanska aktier om jag inte går till deras hemsida IR direkt. Finns det någon plattform som visar en lika god överblick som Avanza gör för Svenska aktier?
Svar: Tyvärr inte. Yahoo Finance är hyggligt bra, men inte som Avanza för svenska aktier. Min process för att hitta aktier är nog ungefär lika för aktier, oavsett land. Men det är lite knepigare även för mig att få grepp om utländska bolag.

Ny bok – Den enkla vägen hitta världens bästa aktier

Den enkla vägen hitta världens bästa aktier är min tredje aktiebok. Okej, den har lite en offensiv titel men det är en aktiebok i samma stil som de första två böckerna.

Du hittar all information om boken på boksidan. Just nu kan du (förhands)beställa från förlaget och få boken innan de som beställer via de vanliga kanalerna. 

De vanliga ehandlarna säljer boken med start kring månadsskiftet augusti/september ungefär.