Bygg en förmögenhet – Bokrecension

Bygg en förmögenhet är en bra bok, med nästan lika mycket lärdomar inom privatekonomi som börskunskap. Den innehåller kanske inget nytt för garvade slukare av aktieböcker, men det behöver inte alla böcker innehålla heller.

Det är svårt att hitta något negativt att säga, men det finns petitesser som att Johnson & Johnson är stavat på två ”s” på sid 138.

En stor bonus är förstås att min namn och därmed denna sajt nämns på sid 176 bland tipsen på bra aktiesajter. Tack! 🙂

Bokrecensionen finns sammanfattad på sidan om böcker om aktier och sparande. 

Sälja Peab och säljstrategier – läsarfrågor

Läsarfråga: Hur ser du på PEAB, har gått riktigt starkt senaste 12 månaderna. Jag har varit med på nästan hela den resan. Skall man ligga kvar eller ta hem vinsten och gå in i något annat. Jag är ingen trader, utan sparar för långsiktighet.

Svar: Peab är upp hiskeliga 49 procent bara i år. Så länge trenden är upp är det ingen brådska att sälja och det är ett helt okej bolag. Överväg ta hem delar av vinsten om kursen tar en paus och går sidledes som den gjorde under stora delar under 2016. Det skulle kunna vara en toppformation.

Läsarfråga: Många pratar nu om att börsen har stigit så länge nu att det snart ”måste” komma ett ras. Om vi struntar i frågan om hur stor risken för detta är och istället fokuserar på vad man ska göra OM det kraschar. Eller kanske redan innan det kraschar. Vad kommer du göra om börsen rasar? Jag tänker framförallt på dina befintliga innehav. Jag skulle vilja ha en bra strategi att stå i om det rasar. Jag har handlat utdelningsaktier sedan 2014 och det har ju mest ökat, men nu tänker jag att jag behöver antingen agera(sälja och hämta hem vinst) eller förbereda mig mentalt så att jag kan känna mig lugn när raset kommer. Har du några tips?

Svar: Börjar börsen vända ned långsiktigt säljer jag ett par av innehaven, eller åtminstone minskar i de dyraste. Jag behåller det mesta och återinvesterar utdelningar i allt billigare aktier.

Blir en enskild aktie riktigt dyr brukar jag sälja en liten del av innehavet. Ibland återinvesterar jag, annars ligger likviderna i depån.

När kraschen är ett faktum skulle jag överväga ta bolån och köpa aktier. För många räcker det nog att få nya utdelningar varje månad att återinvestera, men lite extra likvider när trenden vänder skadar inte heller. Sen är det inte helt lätt att se skillnad mellan kort nedgång och långsiktigt trendvändning.

Läsarfråga: Jag är 14 år och har börjat att spara i aktier. Nu är jag orolig för jag har hört mycket om att börsen kan krascha eller i alla fall att en rejäl rekyl kan komma efter att börsen har stigit så mycket. Jag äger redan Axfood och tänker öka i det bolag då jag vet att det är en ocyklisk bransch. Är det smart? Jag äger LeoVegas som jag köpte för runt 39 kr för ett tag sedan. Är det dags att ta hem vinsten tror du? Sedan undrar jag om fastighetsbolagens preferensaktier eller vanliga aktier kan vara bra att äga under en börsnedgång. Det behövs väl alltid bostäder och företagsfastigheter? Och i Hemfosas fall fastigheter för skolor och vård/omsorg… Hemfosa, Balder, Klövern, Akelius, K2A… Vilka tror du kan vara bra om ens fastighetsaktier är bra under en börsnedgång?

Svaret: Satsa på Axfood du. Stabilt bolag som överlever en kris. Börskrascher kommer ibland, vilket är otrevligt på ett sätt men bra för då kan vi köpa aktier billigt. Så länge du har en strategi för det lär det gå bra i långa loppet. Ha alltid en del placerat i annat ifall det börjar gå ned annars har du alltid aktieutdelningen som du kan återinvestera vid nedgångar. Då upplever du dem som mindre otrevliga.

Lyssna inte så mycket på olyckskorpar. Somliga placerare har hållit sig utanför börsen sidan finanskrisen och missat nio år av kursuppgång. På lång sikt (5-10 år) kommer aktierna i bra bolag att stiga.

Fastigheternas vanliga aktier hänger nog med ned en del i ett ras, men preferensaktierna lär falla mindre. Alla bra bolag överlever en lågkonjunktur. Det mesta tyder på fortsatt goda tider även för de flesta fastighetsbolag, Hemfosa lär klara sig bra.

Leo Vegas rusar, men bolaget går bra. Så länge trenden är upp är det inte bråttom att sälja, antar jag. Mycket beror också på vilken aktiestrategi du vill ha och vilken som passar dig.

Därför sålde jag Amasten Pref

Jag nämnde igår att jag sålt mina aktier i fastighetsbolaget Amastens preferensaktie. Det beror dels på att jag redan har två andra fastighetspreffar med lägre risk och dels på att jag nyligen köpte in bostadsutvecklaren Alm Equity Pref som har högre direktavkastning och lite mer risk.

Amasten Pref behövdes liksom inte längre, utan det är bättre jag sprider mina risker lite mer. Jag har i min sparportfölj fortfarande en väldigt stor slagsida mot fastigheter, både via stamaktier och preferensaktier.

Bolaget Amasten går fortsatt helt okej, men det känns bra att gå vidare mot en annan bransch för en gångs skull. Jag håller gärna nere antalet innehav i portföljen nu och ökar hellre i de befintliga preffarna jag har.

Det gjorde jag inte i de affärer jag gjorde i veckan, istället ökade jag lite i CHI. Fonden med konvertibler och lite preffar och annat trevligt. Jag minskade också något i Tele2 efter kursuppgångarna och ökade med motsvarande i AT&T som fallit något.

Hannon Armstrong – min nya miljövänliga högutdelare

Hannon Armstrong Sustainable Infrastructure Capital (HASI) heter mitt senaste aktieköp. Jag har samtidigt sålt Amasten Pref.

Hannon Armstrong täcker in ett området jag länge velat investera mer i och ha i portföljen, nämligen ren energi och miljöteknik. Drygt en tredjedel av HASI är ägande i sådana tillgångar medan resten är finansiering. Grunden är alltså att låna ut kapital till projekt inom vindkraft, solkraft och energieffektivitet.

Jag klassar HASI därmed som bank/finans, men det är rent formellt en REIT. Utdelningen och vinsten per aktie är stigande och direktavkastningen är runt 5,7 procent. Historiken som REIT och börsnoterad är ganska kort, från våren 2013.

Enligt Oxford Income Letter är de politiska riskerna trots allt ganska låga. Trumps försök att skapa jobb i kolsektorn i USA via avregleringar påverkar eller stoppar inte den satsningar mot energieffektivitet och ren energi och de jobb som skapas där. Ytterst få elbolag planerar att öka kapaciteten inom kol.

Jag äger mycket hellre detta högutdelande solenergitunga bolag än en börsnoterad fond som de med ticker TAN och FAN. Riskspridningen är förstås mindre i HASI, men det går så mycket lättare att veta vad jag investerar i och hur det går för bolaget. En fond har ju så många olika bolag och det går inte att analysera alla.

Ekonomihumor – Träna som en aktiesparare

Det finns tre olika sätt när det gäller att träna som en aktiesparare. Suitcase walk, marklyft och löpning är bra övningar för oss som har allt tyngre aktieportföljer.

1 Suitcase walk. Det viktigaste momentet när du ska träna som en aktiesparare är suitcase walk. Det går till så att du går och bär gymmets största kettlebell i ena handen. Gör det så lång sträcka du kan, för du är väl en långsiktig investerare?

Träna som en aktiesparare på gymmet.

Har du läst mina aktieböcker och varit med några år så har säkert börsen stigit och gjort din aktieportfölj lika tung som mina argument för utdelningsaktier. Det är inte lite det. Ska vi kunna gå skrattandes till banken med vår allt fetare aktieportfölj måste vi träna extra kroppsstabilitet och greppstryka. Så länge du inte går för långt kan du greppa situationen.

2 Marklyft. Om du sparar flitigt kan du bygga upp en hel skattkista att ha i ditt hem. Ungefär som Joakim von Ankas pengabinge, fast i behändig badkarsstorlek. Eller så har din plånbok bara blivit så tung att du får ta i och slita som ett djur för att orka lyfta upp den om du tappat den på golvet. Därför bör du träna marklyft så du klarar av att flytta din skattkista när du ska dammsuga och plocka upp din plånbok från golvet.

3 Kondition/löpning. Du vill varken att börsen ska springa ifrån dig eller tappa andan helt när du ser hur mycket dina aktier ökat i värde. Eller så börjar du flåsa och hyperventilera när dina favoritaktier gått ned i kurs och ett köpläge uppenbarat sig. Därför rekommenderar jag minst ett konditionspass i veckan.

Träna som en aktiesparare genom löpintervaller.

På fotot ovan blir jag hårt pressad av löpstarka kvinnor. I värsta fall får vi skattemasen efter oss och då gäller det ju att kunna lägga benen på ryggen. En smart kapitalist springer förstås på rätt sida av lagen, vilket betyder att du får gå med i en löpargrupp för att träna din teknik så du inte hamnar fel. Sen är det bara att sprinta mot nästa intjänade miljon kronor.

Trots att jag är långsiktig investerare rekommenderar jag inte maraton. Jag har nämligen ett litet problem med maratonloppets 42 km, nämligen de fyra sista milen.

Min sanning om Stockholm Marathon.
Den här tweeten om Stockholm Marathon är mitt rekord hittills i antal likes på Twitter. Tack för det!