Bevisar investmentbolagen att det går att slå index över tid?

Läsarfråga: Investmentbolagen verkar gå bättre än NASDAQ OMX Stockholm All-Share GR SEK i goda tider, men hur går de i förhållande till indexet i sämre tider? Jag menar, eftersom så många säger att det är så gott som omöjligt att slå index över tid. Å vilket index menar dem? Har de då inte tänkt på att (ev.) investmentbolagen slår index över tid? Eller?

Mitt lilla svar: Nej, det har de inte tänkt på. På så vis bevisar investmentbolagen att det går att slå index över tid.

Sen är ju avkastningen i förhållande till riskerna vi tar intressantare och troligen får vi lägre risker i investmentbolagen än i ett index som bara bygger på börsvärde eller omsättningen i aktien.

Det index de menar är i allmänhet det största och bredaste på respektive börs. Eller möjligen ett storbolagsindex.

Ny preferensaktie och KF på engelska

Min sida med villkoren för preferensaktierna har jag uppdaterat idag. Jag har lagt till ZetaDisplay Pref som saknats en liten tid 🙂 och den splitter nynoterade Preservia Pref. Båda är i högrisksegmentet och känns inte särskilt intressanta. Preservia är så nystartat, annars borde hyresfastigheter vara lågrisk.

Efter Sagax inlösen av preferensaktier finns det ett återstående tills-vidare-alternativ. Varje preferensaktie kan lösas in mot en D-aktie. Jag lutar fortfarande åt att du inte ska göra det. Även om preffen har lite lägre direktavkastning får du företräde till utdelningarna och därmed lägre risk. Oavsett skrev jag en rad om det i prefftabellen.

Jag har tagit bort Ratos Pref då de avnoteras nu i juni 2017. Detta efter att aktien löses in enligt de ursprungliga villkoren i bolagsordningen och prospektet.

En annan sak jag gjort är att min sida med engelska finansord har kompletterats med att kapitalförsäkring heter Endowment insurance och att Investeringssparkonto kan kallas för Investment Savings Account.

Om Corem och deras preff

Läsarfråga: Jag undrar vad du tycker om Corem Prop. som företag? Tycker du det är läge att öka i dagsläget? Du skriver aldrig om Corem pref, varför? Vad är inlösenbeloppet och datum för inlösen?

Hernhags svar: Jag har inget emot Corem som bolag. Det är många bolag som hamnar i ”aktieskugga”, Corem har känns som lite högre risk än Klövern och lidit lite av det. Jag tycker både Corems vanliga aktier och deras preferensaktie är helt okej placeringar att behålla.

Inlösenkursen för preferensaktien är 500 kr, men det finns inget datum för inlösen. Likt de flesta andra preffar löper de tills vidare, så det kanske aldrig blir inlösen. Se även min sida om preferensaktier.

Undvik Eniro är fortsatt mitt standardråd till de som frågar

Läsarfråga: Jag fick utbyteserbjudanden från Eniro Pref som innebär att de som äger preferensaktier byter dessa mot stamaktier. Detta behövs om jag förstått rätt för att genomföra en rekapitaliseringsplan. Jag vet inte hur jag ska agera för att rädda mitt investerade belopp. Vad innebär detta utbyteserbjudande för min del?

Mitt svar: Undvik Eniro är mitt stående råd. Sälj helt enkelt. Preferensaktieägarna som tackar ja till 2017 års erbjudande får nya stamaktier istället. Sen ska det bli nyemission där stamaktieägarna ska gå in med mer pengar.

Eniro överlever nog, men dåliga bolag ska du undvika av strategiska skäl. Eniros försäljning har minskat varje år sedan slutet av 00-talet och det är ingen bra trend för sina sparpengar att vara exponerad mot långsiktigt.

Alm Equity Pref ny aktie i portföljen

Jag fortsätter rebalansera min portfölj genom att placera likvider i räntedelen, som till största delen består av preferensaktier.

Fastighetsutvecklaren Alm Equitys preferensaktie har fallit och ger nu attraktiv direktavkastning på 7,9 procent. Visst är det en bransch som har sina svängningar, men efterfrågan på bostäder lär hålla i sig och de genomförda förvärvet gör bolaget betydligt större och stabilare.

Precis som för Sdiptech Pref är Alm Equity Pref ännu relativt litet innehav i min ständigt växande portfölj. Preffar/räntebärande utgör nu 18 procent av de börsnoterade sparprodukterna. Direktavkastningen i portföljen är 4,6 procent och oviktad är det 5,1 procent.

När Alm slutar emittera en massa nya preffar lär kursen börja återhämta sig. Inte för jag önskar det, tvärtom får den gärna vara pressad så jag eventuellt kan öka.