Läsarfråga: Investmentbolagen verkar gå bättre än NASDAQ OMX Stockholm All-Share GR SEK i goda tider, men hur går de i förhållande till indexet i sämre tider? Jag menar, eftersom så många säger att det är så gott som omöjligt att slå index över tid. Å vilket index menar dem? Har de då inte tänkt på att (ev.) investmentbolagen slår index över tid? Eller?
Mitt lilla svar: Nej, det har de inte tänkt på. På så vis bevisar investmentbolagen att det går att slå index över tid.
Sen är ju avkastningen i förhållande till riskerna vi tar intressantare och troligen får vi lägre risker i investmentbolagen än i ett index som bara bygger på börsvärde eller omsättningen i aktien.
Det index de menar är i allmänhet det största och bredaste på respektive börs. Eller möjligen ett storbolagsindex.
