Tele2 höjer priset för mitt Comviq-abonnemang. För 20 kr mer i månaden får jag mer surf, som jag troligen inte behöver. Nåja, helt okej ändå och för Tele2 kommer detta troligen att innebära tillväxt och även högre lönsamhet.
Frågan är om det kan hjälpa aktien att återta förlorad mark. Och i bästa fall hjälpa mig ur aktien, för jag är inte gift med innehavet. Vi får se om aktieutdelningen inte sänks lite våren 2024.
Hösten 2023 har det framkommit vissa små ljuspunkter för bolaget, som att man inte köpte allt för mycket i spektrumauktionen i Sverige. Kanske krävs inte fullt så stora investeringar framöver trots allt och så länge elpriserna är på bra nivåer kanske även kostnadsinflationen kan bedarra lite.
Tele2 B har fått storstryk av index på lång sikt. Storbolagsindex inklusive utdelningar i gul graf är klart bättre än Tele2 B inklusive utdelningar i ljusgrön graf och aktiekursen med mörkgrön linje.
Hittills enbart en liten upprekyl i aktien. Jag återinvesterar utdelningen som kommer nu i oktober i andra aktier och funderar vidare över Tele2 B. Långsiktigt behåller jag gärna Bahnhof och Broadcom, som jag köpte samtidigt som Tele2 B i maj 2021. De båda aktierna och bolagen går betydligt bättre och det är det som fungerar som vi ska satsa på.
Ett undantag är datorchip- och mjukvarubolaget Broadcom, som rusat tack vare bra rapporter och AI-hausse. Där har jag under sommarhalvåret minskat en del för att säkra lite vinster. Är det en bubbla som spricker ökar jag gärna på lägre nivåer.
Vilse i Tele2:s kundtjänstdjungel
För övrigt har Tele2 en sajt och kundtjänst som ganska enkelt borde kunna berätta vad som ingår för mig som boende i radhus och medlem i samfällighetsföreningen.
När jag går till bahnhof.se kan jag skriva in min adress och se vad de kan leverera.
När jag kontaktar Tele2/Comhem borde de kunna se allt vad som gäller på min adress direkt. Men icke:
- 1 Jag ringer kundtjänst, knappar in olika val och identifierar mig via bank-id. Får meddelandet att ”det är många som ringer just nu, vänligen försök igen senare, tut tut tut”. Inte ens telefonkö. 🙁
- 2 Tele2 kundtjänsts chatt svarade däremot snabbt. De såg inget avtal utan trodde att jag bodde kvar på min gamla adress. Efter lite övertalning i ärendet hänvisade de mig till slut till Företag.
- 3 Företagsavdelningen såg heller inget avtal utan kopplade mig till Ramavtal.
- 4 Ramavtalkontoret började leta efter vilka som kunde hjälpa mig och gav mig numret till Gruppavtal.
- 5 Gruppavtal gav mig en del info, som att det inte finns något gruppavtal. Jag blev kopplad till Uppsägning och fakturaärenden (för de såg att jag fått en faktura som jag inte ville ha).
- 6 Uppsägning och fakturaärenden förklarade vad som gällde i båda(!) mina ärenden. Fakturan jag fått hängde med från förra adressen (och BRF:ens gruppavtal som fanns där) och kabel-TV ingår där jag bor nu via vanlig antennkabel, men någon digital-TV-.box eller liknande ingår inte i det som samfälligheten har.
Äntligen svar på mina enkla och grundläggande frågor!
Enklare lösning för Tele2:s kundtjänst måste finnas!
En gång i tiden vill jag minnas att Jan Stenbeck tvingade sina direktörer att sitta i kundtjänsten en gång om året. Dagens Kinnevik är sig inte riktigt likt, nu när det är mer tjänstemannastyrt och köper allt fler aktier i stålprojektet H2GS medan man säljer i Tele2 B.
Låter ju som klassisk telekomkundtjänst. Hur tusan har det inte kunnat bli bättre?
Är inte detta ett test från Greenblatt när man ska kolla ett företag att investera i? Att man ringer kundtjänsten som ett steg för att se om dom har koll eller inte…
Att kolla något med kundtjänsten är ett bra knep.
Tele 2 är lusfräcka får betala bredband o tv trots att jag flyttat o inte kan ”behöver” använda deras tjänster längre tack o lov. Hänvisar till avtalsperioden ett sätt att länsa pensionä
Avtalsperioder som är bindande kan vara luriga ibland. På bolånemarknaden och tydligen även när det gäller bredband från Tele2.
Hej.
Jag har funderat på att snitta ner i tele 2 och läst vad du skrivit tidigare och då valt att hänga kvar, (mitt val) men nu börjar även du Marcus att bli tveksam vad det låter. Och det är som du skriver att man skall ha kapitalet där det fungerar bäst! Tänkte snika in en fråga som jag ställde i chatten som du kan få svara på om du vill.
”Jag har Investor men även så har jag Abb, Atlas Copco, Astra Zeneca, Electrolux och Epiroc i min portfölj. Vad är dina tankar om en sådan dubbelexponering? Skall man peta in hela klabbet i Investor i stället? Eller läggas sig dubbel upp till en viss procent?”
Vh Matte.
Hej!
Viss dubbelexponering kan man ha om man verkligen gillar ett bolag. Just ABB och Atlas Copco väger så pass tungt i Investors portfölj att jag inte skulle ha särskilt mycket mer där. Elux har så dålig historik så de skulle jag också undvika långsiktigt, men det är bäst att sälja på toppen av en högkonjunktur och inte nu.
Hej.
Tack för tipset! Hade du inte en ny på g nu i höst?
Vh Matte.
En ny vadå?
Hej.
En ny bok skall det stå.
(Jag skyller på telefonen för handhavande fel kan det väll ändå inte vara?)
Vh Matte.
Det kommer en ny bok under vintern! Om aktieutdelningar och att leva på dem.
Hurra!
Den ser jag fram emot!
Hur tror du tele2s rapport blir förresten? Törs du sia om den?
Ingen större idé att gissa om de slår analytikernas förväntningar eller inte.