Analys – Bilia och Volvo-avtalet

Efter att ha gjort en strategisk analys av Bilia sålde jag imorse allt i aktien för att rädda den vinst jag hade. Sedan bilförsäljaren på måndagskvällen den 23 november 2020 meddelat att Volvo per den 19 november sagt upp avtalet med Bilia har jag förändrat min syn på branschen. Läs mer i pressmeddelandet (länk till Avanza).

Jag har åtminstone sedan våren 2019 varit neutral eller svagt positiv till biltjänster som reparationer och däckhotell, men nu är jag mer skeptisk. Jag önskar jag hade tagit Volvo Cars köp av Upplands Motor tidigare under 2020 på större allvar, för då hade deras uppsägning av Bilias kontrakt inte varit en sådan negativ överraskning. Marknaden verkar direkt chockad då kursen vid stängning fallit 26 procent.

Å andra sidan är det ännu inte helt ristat i sten att de sagt upp för att aldrig någonsin komma igen, men faran är mycket stor.

Till en början tappar Bilia en hel del försäljning och lite vinst när uppsägningen träder i kraft om ett par år. Mer långsiktigt kan de tappa delar av den viktiga och lönsamma tjänstedelen. För att sälja bilar är inte den primära guldkalven för bolaget, men det är en strategiskt viktig verksamhet för att få in kunder till verkstäderna.

En fara är om fler bilfabriker vill göra som elbilsmästaren Tesla och sälja direkt till konsument. Volvo Cars gör det via Upplands Motor och mer kan komma nu sedan de sagt upp avtalet med konkurrenten Bilia. Sådant elände ovanpå utmaningarna där elbilar (som kräver mindre underhåll/reparationer) under de kommande decennierna kommer att börja ersätta bensinbilar känns det inte bra.

Min aktieanalys i Bilia kommer fram till att jag ska hålla mig undan. Istället ska jag satsa på tydligare framtidstrender och sektorer som inte är under samma omvandlingstryck.

Min reavinst i Bilia halverades vid öppningen i morse, men från de ca 80 kr per aktie jag köpte för våren 2019 fick jag ändå drygt 20 procent i avkastning då jag sålde för ca 97 kr. Jag kan inte klaga på avkastningen en dag som denna.

Kanske måste Bilia börja sälja så här fina rosa bilar i framtiden. Skämt åsido, Bilia står nu inför stora utmaningar.
Kanske måste Bilia börja sälja så här fina rosa bilar i framtiden.
Skämt åsido, Bilia står nu inför stora utmaningar.

Som vanligt gör du din egen aktieanalys och om Bilia passar in i dina sparplaner. Kanske vet du mer om branschen än jag, i så fall skriv en kommentar nedan.

22 reaktioner till “Analys – Bilia och Volvo-avtalet”

  1. Bevare mig om de tänker i samma banor som Tesla. De som har en sådan får låta bilen stå på verkstaden i månader vid eventuella problem, eftersom bolaget inte byggt upp en organisation som är kundvänlig. Köpa ny bil osett via internet för hundratusentals kr är det rimligt? Nej, då får det hellre bli ingen bil alls om det skulle bli verklighet. För övrigt märkligt agerande, kan man ha förtroende för Volvo?
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    1. Kan bara hålla med, känns som de kommer lämna gamla kunder därhän på Volvo och bara satsa på ”nya” el kunder.

    2. Har du fakta på det eller hittar du mest på? Själv bilen på service, tog ett par dagar o lånebil under tiden. Absolut anekdotiskt men ”på verkstad i månader” som en generell åtgärd låter ju tveksamt. Något som säkert kan sägas om alla tillverkare ifall hen Aftonbladetletar lite…men hur är det i de flesta fallen?

    3. Brorsan har en Tesla i Usa, San Fransisco. De kommer och servar bilen på hans garageuppfart. Funkar utmärkt.

  2. Din kommentar säger mig att du inte förstått mycket av vad Tesla är. Deras bilar har förbättringspotential vad gäller detaljkvalitet, inget snack om saken. Servicenätet borde byggas ut, men de har gått från att i princip inte sälja några bilar alls till att sälja 500 000 ”lyxbilar” per år, på åtta år. Du har säkert läst någon som varit väldigt missnöjd och högljutt spridit sitt missnöje i de tidningar som inte riskerar annonsintäkter eftersom Tesla inte köper reklam. De allra flesta Tesla-ägarna är dock väldigt nöjda vilket undersökningar av ägarna visar.

    De har snart världens tre största bilfabriker, på tre olika kontinenter. De går med vinst samtidigt som de expanderar sin tillverkning i princip utan motstycke. De har byggt ett fantastiskt laddnätverk, en av deras verkliga USP:ar. De växer försäljningen kraftigt även under pandemiåret 2020 när ”konkurrenterna” går på knä. De revolutionerar batteriindustrin. I veckan läste jag en artikel från ett svenskt vattenkraftverk som installerat deras batterier för att få jämnare drift av turbinerna vid tillfälligt varierande effektbehov. De tänker nytt när det kommer till brytning av råvaror, automatisering av fabrikerna osv.

    Elon Musk kommer att gå till historien som ett av världens största genier någonsin, i stil med Leonardo da Vinci. Han är för tillfället näst rikast i världen och det är inte svårt att tänka sig att han snart är världens rikaste, så som Tesla och SpaceX utvecklar sig.

    De är inte perfekta på att bygga bilar än, men jag skulle inte vilja äga aktier i någon av deras konkurrenter.

    Eftersom vi lever i en marknadsekonomi med fullt av alternativ hoppas jag att du hittar en bil du kan köpa på det traditionella viset om du någon gång behöver köpa en. Annars tycker jag du ska prova att handla på nätet. Jag har hört att det är det senaste och inte bara en fluga.

    Full disclosure: jag äger aktier i Tesla, inköpta över de tre senaste åren, upp ca 1000%. Jag äger också en Tesla, min andra. Det är med god marginal den bästa bil jag ägt, och då har jag ägt många nya av flera olika ”premiummärken”. Den är dock inte perfekt.

    Med vänlig hälsning, ”Tesla fanboy” 🙂

    1. Den säkraste vinnaren är elbolagen, då efterfrågan på el lär öka långsiktigt. Jag tror med det sagt inte på några kursraketer där. Garo har varit en kursraket länge tack vare elfordonstrenden och laddstolparna de säljer, men den aktien är för dyr nu. Vi väntar på rekyl.

  3. Hej Marcus

    Följt din blogg och tidsvis även chatten på PA. Följer en del av dina spartips och även aktier (även om jag försöker lära mig att bygga upp ett eget tänk med).

    Men är nyfiken, som en snart nybliven pappa, så vill jag börja spara så tidigt så möjligt till mitt barn. Och planen är alla pengar ämnade åt mitt barn (barnbidrag, ev. bidrag från familj osv) ska placeras för sparande. Tanken framförallt är väl långsiktigt när dessa börjar lämna boet att de ska ha en sparkapital att röra sig med (kanske hjälpa dom köpa deras första bostad, plugga osv).

    Min fråga helt enkelt är; vad har du för tips för en sparhorisont på 18-20+ år?

      1. Hej

        Tack för svar, jag har själv ett ISK för eget långsiktiga sparande där jag har mixat mestadels stabila aktier (primärt i investmentbolag) kopplat med några riskaktier som gett avkastning. Men fonder är något som jag generellt aldrig handlat med förutom via min premiepension.

        Följdfrågan är i så fall om jag ska köpa fonder via mitt ISK eller via någon annan medel?

  4. Hej Marcus!
    Gullar bloggen skarpt! Undrar vad du gör för likviden i Bilia? Ökar i ngt?
    Jag funderar på Axffod, ICA, Essity & Tele2. Några tankar där?
    Din favorit vad gäller småbolagsfond?
    Avanza startar en ny fond med Skoglund som förvaltare (god performance på LF). Några tankar där? Ngt att investera i?

    1. Hej!
      Det kan det vara, men det finns redan flera andra bra småbolagsfonder. Den småbolagsfond som är närmast favorit för mig är Strand Småbolagsfond, som är en sorts blandfond då de har rätt stor kassa periodvis.

      Bilia-likviden hamnar nog i befintliga innehav eller något amerikanskt inom IT. De svenska aktier du nämner gillar jag alla av lite olika skäl.

  5. Marcus, tack för svar!

    Du nämner ”något amerikanskt”….
    Om jag skulle vilja komma igång med en amerikansk långsiktig portfölj med en blandning av aktier, fonder, utdelande fonder.
    Hur skulle en sådan portfölj kunna se ut? Vad har du för tips/idéer?

  6. Köpte lite klöver igår (hade funderat länge på det och bestämde mig efter din analys) men jag är ganska ny som investerare. Hur gör man för att täcka nyemissionen?
    Jag har inte blivit erbjuden, har jag köpt för sent?

    1. Teckningstiden går ut imorgon så det är för sent att skaffa teckningsrätter för nyblivna ägare. Klöverns stamaktier som du köpt räcker nog som ett första köp. Ge bolaget 1-5 år.

  7. Hej Marcus,
    Hur ser du på att Finland höjer skatten på utdelningar med 20%-enheter till 35%? Förändrar det din syn på dina finska innehav, dvs kommer du sälja, behålla eller fortsätta att köpa?

    Mvh
    Joakim

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

(Spamcheck Enabled)