
När de bästa utdelningsbolagen sänker sina utdelningsförslag på grund av coronakrisen finns det värre historier i botten av ligan. Tre börsbolag på Nasdaq Stockholm ändrade sig mer än en gång.
Industribolaget Sandvik sänkte sitt utdelningsförslag den 26 mars och den 7 april var budskapet att nu blir det ingen utdelning alls under våren. Kanske när marknaden stabiliserats i höst.
Investeringsbolaget Ratos sänkte utdelning den 23 mars och sen den 30 mars ändrade man sig igen. Nu ska utdelningen slopas helt, men men kanske återkommer hösten 2020 och delar ut om man kan.
Stålbolaget SSAB är värst då man på fyra och en halv dag ändrade sig två gånger. Den 25 mars ändrade man sig första gången och sänkte sitt utdelningsförslag och på kvällen den 29 mars var det dags igen då man ändrade till noll kr i utdelning.
Precis som jag antydde i Investerarens Podcast är det här inget som inger förtroende, även om det förstås har varit den snabbaste inbromsningen i modern tid för ekonomin.
Inga andra börsbolag har ändrat sig mer än en gång. Sandvik, Ratos och SSAB är därmed tre aktier jag kommer att vara mer skeptisk till framöver. Även om inbromsningen i ekonomin har varit tvärt är det skumt att de ändrar sig två gånger på kort tid. De tre bolagen är mer eller mindre konjunkturkänsliga så det går att spekulera hur nattsvart det blir för deras efterfrågan framöver. Handlingskraft är i och för sig bra, men när den behövs genom att ändra en ändring man just genomfört är det en varningssignal.
Oavsett om de tre bolagen plötsligt fick ny värre information och/eller om det kom ”önskemål” från huvudägare eller finansiärer får jag svårare att lita på informationsgivningen framöver. Främst Ratos och SSAB har dessutom inte heller den starkaste historiken.
Uppdatering 13 april kl 11:30: Även byggbolaget NCC hör hemma på denna lista, då de först sänkte sitt utdelningsförslag den 23 mars och sen slopade det helt den 30 mars.
Uppdatering 5 maj: Pappersmassabolaget Rottneros kan vi lägga till också, då de först tar bort sin extrautdelning och sen ändrar sig en gång till då de nu slopar även den ordinarie utdelningen.
Uppdatering 10 september: Även Husqvarna ändrade sitt förslag två gånger.




