Enbridge – positiv utdelningstrend sedan 1953

Kanadensiska Enbridge äger oljepipelines och har en fin utdelningshistorik. Den stigande trenden sedan 1953 imponerar minst sagt. Antalet år i följd med höjningar var 2023 hela 28 stycken.

Hernhags Utdelare. Kanadensiska Enbridge äger oljepipelines och har en fin utdelningshistorik. Den stigande trenden sedan 1953 imponerar minst sagt. Antalet år i följd med höjningar var 2023 hela 28 stycken.

Enbridge med ticker ENB.TO köpte under 2018-2019 upp övriga bolag i företagsgruppen. Det förenklade upplägget med MLP:er och andra bolag (EEP, EEQ, SEP, ENF) som också äger pipelines att slå ihop allt till en stor struktur. Jag gillar de ska fokusera mot reglerade pipelines, få ned hävstången (skuldsättningen), samt höja utdelningen med 10% om året 2018-2020.

Som vanligt när jag investerar i olja är det ingen direkt exponering mot oljepriset, utan i första hand mot volymerna. Det utdelningsbara kassaflödet och vinsten har vänt upp i år och utdelningsandelen är under kontroll.

Oljetransporter är en miljövänlig investering, men vår civilisation kommer att behöva olja under decennier framöver. Enligt Enbridge presentationsmaterial (se länk ovan) väntas kanadensisk oljesand växa stadigt fram till år 2030. Trevligt nog har bolaget också gaspipelines. Bolaget står för en stor del av exporten till amerikanska raffinaderier.

Brookfield Infrastructure ger förstås mer spridning mellan olika sorters infrastruktur, men Enbridge höga direktavkastning runt 6 procent lockar för att vara en utdelningshöjare. I slutet av augusti 2018 tog jag en medelstor post i aktien.

Uppesittarkväll med EFN

Jag blev trevligt nog inbjuden till Uppesittarkväll i EFN:s studio i torsdags. Det var en skön kick off för aktiehösten. Det här var första gången jag var med i just uppesittarkväll, tidigare har det varit Börslunch.

Klippet ovan startar med 53 minuter när jag kommer in och är med i ca 20 minuter, men mitt råd är att du ser hela förstås även om två timmar kan kännas mycket. 🙂

Några favoritbolag jag nämnde var JNJ, Crown Castle och Digital Realty. I den svenska myllan grävde jag upp Ework samt Latour och Investor. Bra bolag är en sak, när man ska köpa och om du alls ska det är en annan sak. Dessutom en hel del snack om hur du blir rik och fri samt lite Tjuren Ferdinand förstås.

Stabila kassaflöden i Brookfield Infrastructure

Stabila kassaflöden i Brookfield Infrastructure Partners

Hernhags Utdelare. Kanadensiska Brookfield Infrastructure (BIPC) lockar oss som gillar stabila och stigande kassaflöden med allt från att (del)äga gaspiplines och elnät till att vara operatör för hamnar, järnvägar och vägtullar. Dessutom har de en satsning på teleinstrastruktur på gång då bolaget äger och driver mobilmaster och fiber i Frankrike samt att de nyligen varit med och köpt ett stort datacenter från AT&T (som kvarstår som största hyresgästen). Ren bonus att få exponering mot delar av den verksamheten igen då jag nyligen sålde AT&T.

Ovanpå det är Brookfield Infrastructure med och köper ut Enercare från Torontobörsen. Den här verksamheten är ännu en som vi inte har på den svenska börsen nämligen ”equipment rentals”, uthyrning av varmvattenberedare, ventilation, uppvärmning och AC. Kundkontrakten sträcker sig över 15 år och är inflationskopplade.

Brookfield Infrastructure äger också en del skogsfastigheter och jordbruksmark. Naturliga grödor känns som en bra tillgång och jag tycker även att fossil så kallad naturgas är lite bättre än olja när det gäller framtidssäker verksamhet (även om vi inte klarar oss utan råoljan på flera decennier).

Under andra kvartalet syntes en nedgång efter försäljningen av elverksamheten i Chile och de nya förvärven nämnda ovan har ännu inte slagit igenom i siffrorna. Målet är 12-15% i avkastning på eget kapital varje år och utdelningen ska stiga med 5-9%.

Utdelningsandelen av det kassaflödesliknande måttet FFO är nu 78%, vilket kommer att gå ned efter att förvärven börjat ingå i räkenskaperna. 60-70% av FFO är vad bolagsledningen anser vara rimligt. Det öppnar för löpande återinvesteringar så utdelningen ska kunna höjas.

Apropå FFO är det inte löpande kassaflöde utan det är lite mer komplicerat än så. Läs mer här i mitt inlägg om huvudägaren Brookfield Corp och BIPC.

Bolaget skriver att de söker ”downside protection” och att deras verksamheter i fem länder på fyra kontinenter har stabila och inflationskopplade kassaflöden. Ett annat plus är att de kör med decentraliserad drift av tillgångarna/infrastrukturen. Finanserna ser okej ut och 90% av låneräntorna är bundna.

Det är därför som det finns goda möjligheter att utdelningen fortsätter stiga med de 11% om året som takten legat på sedan partnerskapet drogs igång 2008. Även om höjningstakten sjunker ned till målintervallet 5-9% vore det okej. Utdelningstrenden har varit stigande sedan höjningen 2009.

Precis som för systerbolaget Brookfield Renewable (som jag också äger) kommer utdelningen i amerikanska dollar och inte kanadensiska. Jag har tagit en skapligt stor post i Brookfield Infrastructure som blir en strategiskt passande och förhoppningsvis passiv investering i min sparportfölj. Du tar som vanlig ansvar för din portfölj och tolkar inte detta som rådgivning.

Jag önskar det fanns sådana här bolag med samma affärsmodell även i på Nasdaq Stockholm. Realtillgångar med höga inträdesbarriärer som ger stabila och växande kassaflöden.

Analys – Nolato en spännande chansaktie

När Nolato kommer igång och har sina bra år då växer det så det knakar. Exakt vilka plastdetaljer till vilken bransch som varit draglok har varierat över tid. Just nu är det bland annat Nolatos tillverkning av plastutrustning för rökning av e-cigarretter är är den heta trenden som driver på.

En rekyl i aktien späddes på av ett patentbråk mellan kunden British American Tobacco och Philip Morris. Nolato föll ned till nivåer som börjar se aptitligare ut, även om tillväxten kanske mattas under andra halvåret inom just inom VHP-segmentet pga lageruppbyggnad.

Nolatos vinst per aktie under de fyra senast redovisade kvartalen är drygt 28. Aktien handlas därmed till 24, vilket är historiskt högt men det går också riktigt bra för bolaget just nu. Vinsten faller i lågkonjunkturer, men rusar i bra tider som nu.

Avkastningen på eget kapital var riktigt höga 35 procent under andra kvartalet. Bolaget börja få nettokassa och vinsten per aktie lyfte över 50 procent till 7,70 kr per aktie. Omsättningstillväxten var fina 34 procent.

I veckan köpte jag en liten post i Nolato, mitt minsta innehav men ett av de mest spännande under det kommande året. Så länge det är bra konjunktur för bolaget och tillväxten är fin behåller jag.

Du får göra din egen analys och fatta ditt eget beslut förstås, det här är ingen rådgivning och riskerna med Nolato är ganska höga. Kommer jag in för sent som marknaden ser att det toppat för den här gången och det är därför som kursen fallit är jag rökt.

Två nya aktieinnehav

Som jag svarade lite kort på en kommentar förra veckan har jag köpt aktier i amerikanska Lamar Advertising och svenska Catena Media.

Lamar är en REIT som äger billboards längst med vägar och i städer i Nordamerika. Marknadsledande och med satsningar på att via positioneringstjänster (bilar och mobiler har GPS:er så Lamar kan se lite grovt vilka samhällsgrupper som ser vilken stortavla) ge annonsörerna tydligare info om vilka som ser annonserna på stortavlorna. Verkligen inte samma detaljrikedom som de sociala nätverken som Facebook och Twitter kan erbjuda, men betydligt mer än rena analoga annonsplatser.

Direktavkastningen är 5% och utdelningstrenden uppåt. AFFO är nyckeltalet för justerade operativa kassaflödet och det ger utrymme för utdelningshöjningar.

Lamar är en säker vinnare på kommande valkampanjer i USA, men jag ser ändå inte tydlig långsiktigt tillväxttrend som för renodlade IT-bolag. Lamar är mer som en stabil kassako som står sig neutral när det gäller megatrender.

Igamingbolaget Catena Media är däremot en tillväxtraket som rekylerat i kurs. Den underliggande intjäningen och kurstrenden pekar uppåt, men om vi placerar Lamar på mittfältet är Catena Media en anfallsspelare som kanske kan springa till sig ett friläge men också riskera att snubbla och få gult kort för filmning.

Mitt innehav i Lamar är därför mer än dubbelt så stort som Catena Media, där jag kompenserar mig för den högre risken genom att ha ett mindre innehav. Catenas verksamhet inom att driva trafik till kasinoindustrin känns framtidssäker, särskilt då bolaget via förvärv blir snabbt bredare. Det här är rätt sorts affiliateindustri, till skillnad från Tradedoubler vars senaste tio år förskräcker.

Vad som platsar i just din portfölj kan förstås vara något helt annat och jag är nervös inför Catenas halvårsrapport.