Jag har sålt min försvarsspelare AT&T. Först genomför de en storfusion som jag först var skeptisk till, men sen började tycka verka helt okej. Därefter nu när fusionen äntligen är godkänd och klar faller aktien ner under de ca 32 dollar den bottnat alla gånger tidigare de senaste åren.

Jag sitter inte med surdegar i evigheter utan byter till slut. Jag vet inte varför de faller så mycket och även om man kan tycka att jag borde hålla fast vid en utdelningshöjare drar jag vidare till nya jaktmarker där kurstrenden är mindre oroande nedåt.
Det är bara med långsiktigt neutral kurstrend jag kan stå ut och vänta på uppgång. I t.ex Fortum fick jag vänta jättelänge, men nu verkar trenden vara på väg uppåt på riktigt så att säga även om Fortum vänt ned runt 20-22 euro per aktie tidigare.
När AT&T vänder upp långsiktigt och kurstrenden blir stigande ska jag titta på aktien igen. Omvänt i Tele2 där jag köpte i den aktiens konsolideringsintervall och var redo att vänta länge och bara ta emot hög direktavkastning kom kursuppgången oväntat snabbt och stort.
Tack vare AT&T:s höga utdelning och att dollarn stärks tjänade jag trots allt 4% på affären. Uselt, men ingen totalförlust trots kursnedgången.
Värre gick det i Skanska som jag sålde på rapporten. Bättre ha kapitalet någon annanstans då aktier som faller trots goda börstider och högkonjunktur inte är något jag har så där extremt mycket tålamod med.


