Därför sålde jag AT&T

Jag har sålt min försvarsspelare AT&T. Först genomför de en storfusion som jag först var skeptisk till, men sen började tycka verka helt okej. Därefter nu när fusionen äntligen är godkänd och klar faller aktien ner under de ca 32 dollar den bottnat alla gånger tidigare de senaste åren.

Jag sitter inte med surdegar i evigheter utan byter till slut. Jag vet inte varför de faller så mycket och även om man kan tycka att jag borde hålla fast vid en utdelningshöjare drar jag vidare till nya jaktmarker där kurstrenden är mindre oroande nedåt.

Det är bara med långsiktigt neutral kurstrend jag kan stå ut och vänta på uppgång. I t.ex Fortum fick jag vänta jättelänge, men nu verkar trenden vara på väg uppåt på riktigt så att säga även om Fortum vänt ned runt 20-22 euro per aktie tidigare.

När AT&T vänder upp långsiktigt och kurstrenden blir stigande ska jag titta på aktien igen. Omvänt i Tele2 där jag köpte i den aktiens konsolideringsintervall och var redo att vänta länge och bara ta emot hög direktavkastning kom kursuppgången oväntat snabbt och stort.

Tack vare AT&T:s höga utdelning och att dollarn stärks tjänade jag trots allt 4% på affären. Uselt, men ingen totalförlust trots kursnedgången.

Värre gick det i Skanska som jag sålde på rapporten. Bättre ha kapitalet någon annanstans då aktier som faller trots goda börstider och högkonjunktur inte är något jag har så där extremt mycket tålamod med.

Därför sålde jag Investor

Jag gillar fortsatt Investor-aktien och tycker det är ett bra inslag i de flesta aktieportföljer. I just mitt fall ville jag krympa antalet aktier i portföljen och därför sålde jag nyligen mina Investor A och flyttade kapitalet till Xact Högutdelande. Dessutom ökade jag i några av mina kompletterande aktiefonder.

Kursutvecklingen för Xact Högutdelande är bättre än för Investor trots högre direktavkastning. Portföljerna är inte helt olika de många av Investors innehav återfinns i Xact-fonden. Å andra sidan har den fonden ingen substansrabatt, men jag gillar jämviktningen på 2% och att jag får bra riskspridning mellan 50 olika utdelningsbolag i Norden.

Från att jag köpte Investor A i augusti till oktober 2016 plus en påfyllnad tidigare i år fick jag på knappt två år 26,9 procent i totalavkastning (inklusive utdelningar). Helt okej.

Så blir du ekonomiskt fri – podd med Arne Talving

Unga Aktiesparares podd Aktiekompisar #25 intervjuar min medförfattare Arne Talving som gav många klokheter och bra råd.

Det handlar inte om tur om du vill bli rik. Det handlar om tid, metoder och livsstil. Alla kan välja en väg mot ett rikare och friare liv. Vill du veta allt om hur vi gjorde för att bli ekonomiskt fria finns det och mycket mer i boken Den enkla vägen bli rik och fri med aktier.

Uppföljning av Netent efter svag rapport

För att utveckla mig och lära mig mer om timing och trender följer jag kasinosystemleverantören Netent ganska noga. Ett före detta favoritbolag som plötsligt gick allt sämre och till slut gav jag upp och sålde i februari. Med god vinst förvisso, men ändå för sent egentligen. Det var ju så lockande att ligga kvar och se om de skulle få fart på tillväxten då direktavkastningen var hög och utdelningstrenden god.

Jag såg sprickorna i fasaden och det var ingen tillfällig fadäs i putsen utan nu svajar tillväxtkåken. Hade jag följt MA200-dagars glidande medelvärde för kursen hade jag sålt tidigare, men länge har jag inte tittat på kurstrender så exakt utan mer jämfört värdering med bolagets utveckling och aktiens utveckling på flera års sikt.

Framöver kommer jag i alla offensiva aktier som Beijer Ref och Sobi titta på MA200 och sälja om den vänder tydligt ned. Netent vände ned på höga nivåer och fortsatte på gårdagens rapport ned ytterligare 19 procent.

Andra kvartalet 2018 innebar nolltillväxt för försäljningen i euro för Netent. Vinsten var omkring oförändrad per aktie. Det är riktigt uselt egentligen. Att alla tillväxtsatsningar och spellanseringar och nya kundkontrakt inte ger mer. Som bolaget går nu är minst 2 kr per aktie inom räckhåll och utan vinsttillväxt är ett P/E-tal på ca 10 motiverad. Det innebär en kurs på minst 20 kr och därmed kan kursen nästan halveras en gång till.

OM vinsten inte ökar framöver förstås. Det kan det göra förr eller senare, men annars är det fara och färde med kursen i Netent. Jag håller mig undan Netent och ser ingen anledning att någon ska chansa på dem just nu. Det är upp till bevis med tillväxten och innan dess bäst att hålla sig undan.

Säljtrategi och lärdom. Både i aktier och i fonder ser jag ibland att aktier efter ett visst antal år av framgång och uppgång stannar av och konsoliderar. Om en kurs efter ett år av rörelser varken gått upp eller ned och sen till slut börjar vika av nedåt kan det uppstå en långsiktig nedgång. Jag sålde ett par fonder 2007 innan kursraset efter det mönstret och även Swedol innan deras svacka för 3-5 år(?) sedan och längre tillbaka. Nu hände det igen i Netent.

Turlig timing i nya anfallaren Beijer Ref

Ibland är det stolpe in. Jag köpte aktier i kylgrossisten Beijer Ref igår för att leva som jag lär. Jag hade Beijer Ref som månadens chans i Privata Affärers juninummer och min medförfattare @kavastu plus förvaltaren Johan Thorén på Strand Småbolagsfond har också gillat aktien en tid.

Jag slog igår till och köpte Beijer Ref på rekylen till kursnivån 158,28 kr och sen gick aktien ned lite till förstås. Jag hade ingen tanke på när halvårsrapporten skulle komma för det tänkte jag inte på att kolla. Jag är mänsklig trots allt. 🙂 Dessutom siktar jag ju på att förnyandet av kylvätskor (köldmedier) och annat i branschen på grund av EU-regler (F-gasförordningen) ska lyfta Beijer Ref de kommande åren och att den snabba vinstökningen ska hålla i sig över tid. Inte nödvändigtvis från ett kvartal till ett annat.

Plötsligt nu på eftermiddagen efter gym och sen läsning i horisontalläge på utomhuskontoret i trädgården kollade jag snabbt på datorn och såg att aktien rusat ca 10 procent på halvårsrapporten. Vilken spontan glädje! Beijer Ref var förvisso mitt minsta innehav med ca 1 procent men ändå. Oväntade medgångar är de som ger störst glädje.

Strategin bakom affären: Stigande kurstrend mätt som MA200-dagars och vinster som växer så snabbt att den höga värderingen inte är något problem. En liten paus eller rekyl i trenden och sen slå till. Ja, det har funkat hittills den korta tid jag testat det med mina anfallare i portföljen.

Med det sagt behöver det inte funka för dig och blogginlägg om mina affärer är ingen rådgivning. Inspiration däremot. Dessutom kan ju alla kurstrender av olika anledningar toppa och vända ned inom kort. Ingen uppgång varar för evigt och Beijer Ref kommer inte att gynnas så här mycket av utfasningen av gammal köldmedia i hur många år som helst heller.

Beijer Refs vinst per aktie steg med 67 procent under andra kvartalet. Ingen uthållig nivå kanske, men en takt som kan motivera riktigt högt P/E-tal. Ingen idé att fundera på hur högt.