Kategorinamnet aktietips innebär inte att det är köpråd, utan att jag skriver bara om vad jag investerar i och hur jag bygger min sparportfölj.
Allt ska ses som inspiration och inget annat. Beslutet och ansvaret för att köpa och sälja aktier är förstås ditt eget. Jag guidar och föreslår, men du avgör och gör din egen analys. Detta är inte aktietips i betydelsen rådgivning och alla aktier kan sjunka i kurs så vi förlorar delar eller hela beloppet.
I augusti-september har aktien de flesta år varit på väg ned till eller på väg upp från en svacka. I år kom dessutom en till djupare svacka i oktober. Säsongsmönster är inte mycket till beslutsunderlag och kanske inte bråttom att bli helt fullinvesterad i Six Flags när aktien är under 200-dagars glidande medelvärde.
Det finns ändå en bra chans till stigande utdelningar även kommande år. Förr eller senare lär aktien vända upp igen. Vinsten per aktie pekar uppåt långsiktigt, men trenden för de långfristiga skulderna känns också rätt offensiv. P/E-talet på 17 känns överkomligt.
Notera att utdelningar inte ingår i denna prisgraf, vilket ger en missvisande bild.
Fortum har jag länge haft i portföljen och de har troget pumpat in utdelningar i min depå. Aktien har under de senaste 11 åren vänt ned från nivåer totalt fyra gånger. Först från 30 euro och sen tre gånger från kurser över 20 euro. Det är en oroande signal denna fjärde gång, då de tre första gångerna har lett till djupa nedgångar.
Förvisso är det ett annorlunda bolag nu när de svenska och finska elnäten är sålda och ca hälften är köpt av tyska bolaget Uniper. Jag har under sommarhalvåret minskat mitt innehav av den anledningen och förra veckan sålde jag de sista aktierna för 19,5 euro.
De första aktierna köpte jag i juli 2009 så förutom direktavkastning på 6-8 procent har jag fått en del kursuppgång. Jag ökade på mitt innehav då och då när aktien var billigare så sent som 2016.
Jag tror fortsatt på infrastruktur och realtillgångar som placeringsform och köper gärna tillbaka Fortum någon gång framöver om priset faller tillbaka. Trots allt har de oligopol på vattenkraft i Norden tillsammans med några andra bolag. Det borde ge stabila kassaflöden även framöver.
För mig som köpt en hel del andra aktier i år känns det också bra att kunna ta hem vinster ifall börsen skulle stå inför en längre nedgångsperiod. Då har jag i vart fall ökat likviderna lite grann eller om jag köper preffar ändå sänkt risken.
Intrums halvårsrapport var bra och vinsten per aktie ser ut att stiga igen. Fusionen utvecklas som den ska och vd Mikael Ericson verkar ha varit med i de flesta poddar och webb-program under sommarhalvåret och sålt in bolaget. Han har nästan synts lite för ofta, men jag har fått en hel del input och han säger rätt saker.
Nu när aktiekursen ser ut att ha bottnat och börja vända upp börjar jag gilla caset. Vi får se om aktiens bottnar vid 200 kr och 212 kr håller, för den långa trenden MA200-dagars medelvärde är ännu nedåt och kursen är under trenden.
Från toppen på 353 kr i maj ifjol har fallet i Intrum varit långt och hårt, men utdelningstrenden pekar ännu uppåt med hittills 12 årliga höjningar i följd. Med Sampo som ny delägare och en historiskt sett hög direktavkastning på över 4 procent har jag köpt en halvliten post till portföljen.
H&M-aktien har vänt upp från drygt 120 kr till drygt 160 kr på kort tid. Uppenbarligen har marknadens hopp om framtiden vänt med kraft och kurstrenden kan kanske vara uppåt ett tag till.
Försäljningen steg med 8 procent i lokala valutor på de marknader där H&M inte hade logistikproblem. Det är bra liksom att onlinedelen visade upp 32 procent i tillväxt.
Delårsrapporten visar ändå på att många oroande trender ännu håller i sig. Försäljningsökningen på 9 procent minus valutaeffekter blir 4 procent. Antalet butiker steg och var per den 31 augusti 6 procent fler än för ett år sedan med 4841. Försäljningen i butik i lokala valutor är med andra ord negativ, särskilt om vi beaktar att onlineförsäljningen växer så kraftigt.
Vinsten på sista raden ökar ännu inte. Tvärtom blir 2018 ett riktigt bottenår och vi har en resultatförändring på -39% före skatt hittills de tre första kvartalen, men nästa år lär det bli bättre.
Varulagret fortsätter öka snabbare än försäljningen. 15 procent upp och i lokala valutor 12 procent.
Kassaflödet från den löpande verksamheten är därför ned 8,1 procent till 14,9 miljarder kr under årets första nio månader. Trots allt väller det in miljarder i H&M.
Investeringarna på 8,7 miljarder och halvårsutdelningen på 8,1 miljarder kr är ändå större än det kassaflödet. 5,5 miljarder kr har de räntebärande skulderna ökats på med under niomånadersperioden.
I november ska andra halvårets utdelning på 8,1 miljarder kr betalas ut. H&M:s finanser och kassaflöden är ändå väldigt starka och de klarar att behålla utdelningen minst ett år till. Nästa rapport år bokslutet och utdelningsförslaget från styrelsen lär vara oförändrade 9,75 kr.
Jag har sammantaget svårt att se en lång stigande kurstrend i H&M då omvandlingstrycket på de gamla H&M-butikerna är fortsatt stort. Det lär inte bli lättare när Amazon Fashion kommer till fler länder i Europa. Aktiemarknaden tror nog att det värsta är över i H&M nu och att vinsterna i alla fall kan stiga i takt med inflationen (med undantag av nästa räkenskapsår som har lätta jämförelsesiffror så det ser riktigt bra ut).
Min aktiestrategi oavsett H&M förblir att undvika alla fysiska butikskedjor inom sällanköpsvaror.
Fastighetsbolaget Tectona Capital på NGM MTF levererade ett rätt bra första halvår 2018. Detta trots att marknaden bromsade in under perioden då ekonomins tillväxt saktat in och även migrationen till landet sjunkit.
Under 2017 ökade fastigheterna i värde med 23 procent i lokal valuta, vilket inte syntes i balansräkningen på grund av redovisningsregler. Under 2018 blir det inte samma utveckling, men Tectonas egna kapital på 1,76 kr per aktie vid halvårsskiftet exkluderar ändå dolda tillgångar. Den senaste tioårsperioden är snittökningen när det gäller fastighetsvärdena 7 procent.
Tectona gynnas av den starka dollarn då Panamas valuta är i dollar och bolagets redovisning i svenska kronor.
Mitt utgångstips är att Tectona-aktien kommer att pendla mellan 2 kr och 2,50 kr ett bra tag till.