H&M och den grusade optimismen

H&M och vd Karl-Johan Persson har länge varit optimister bara för att sedan vara en besvikelse resultatmässigt. Denna lilla sammanställning med citat från bolagets informationsmaterial säger en del om utvecklingen.

2016 års halvårsrapport:

”Det har varit ett utmanande halvår för klädhandeln på många marknader, men vi känner stor tillförsikt framöver och jobbar vidare på att utveckla vårt erbjudande ytterligare inom alla våra varumärken. ”

2016 års bokslut:

”Vi ser fram emot att under 2017 leverera starka kollektioner och kundupplevelser samt att lansera ett till två nya varumärken. Detta i kombination med pågående förbättringar samt våra satsningar inom omni-channel, varuförsörjningskedjan och avancerad data-analys gör att vi ser positivt på våra möjligheter att uppnå vårt nyformulerade mål både för 2017 och framåt.”

Under 2016 backade H&M:s vinst per aktie från 12,63 kr per aktie till 11,26 kr per aktie.

2017 års tremånadersrapport:

”Vi genomför dessa förändringar i ett högt tempo för att nå önskat resultat. Detta kommer successivt att ge effekt, och därmed stärka våra förutsättningar för en bra utveckling under resterande del av 2017 och framöver.”

Under räkenskapsåret som slutade 2017 backade H&M:s vinst återigen, denna gång från 11,26 kr per aktie till 9,78 kr per aktie. Under 2018 har resultatraset fortsatt och bolaget går mot tredje räkenskapsåret på raken med lägre vinst.

2018 kapitalmarknadsdagen:

”Sammantaget bedöms det finnas goda möjligheter till ett något bättre resultat för helåret jämfört med föregående år.”

2018 års sexmånadersrapport:

”Vi ser att utvecklingen går i rätt riktning även om det fortfarande finns många utmaningar och hårt arbete återstår. Det första halvåret blev något mer utmanande än vad vi inledningsvis trodde, men vi tror på en gradvis förbättring och ett starkare andra halvår. Vi är långsiktiga och ser optimistiskt på framtiden för hela H&M-gruppen, med bra tillväxt både försäljnings- och lönsamhetsmässigt under många år.”

Med nästan nolltillväxt, växande varulager, inplanerade sommarreor och fortsatta satsningar på logistik som kostar på – hur mycket starkare kan det andra halvåret bli för H&M?

Månadsutdelaren Exchange Income ny defensiv mittfältare i aktieportföljen

Trots att kanadensiska Exchange Income äger flera olika flygbolag och flygtjänstebolag känns deras långa fina utdelningstrend stabil. Det är åtminstone nischade flygbolag inom ganska defensiva sektorer och riskspridningen för koncernen har ökat under det senaste året från 90/10 till 75/25 mellan flygtjänster och tillverkning/industri (t.ex. Quest gör fönsterväggar och Westower bygger mobilmaster).

2013 hade bolaget en svacka i lönsamheten, medan intäkterna har pekar stabilare uppåt. Just nu gissar jag att aktien är något pressad av de högre oljepriserna som nog inte är helt bra för flygbranschen. Därmed har kursen fallit tillbaka efter att vinstlyft drev upp kursen under åren dessförinnan.

Exchange Income imponerar på mig när de beskriver sig själva. Att bolagsledningen sätter decentralisering och självständiga dotterbolagsledningar högt är bra. Fokuset mot bolag med bra marginaler och som kan försvara sina positioner och inte behöver alltför mycket kapital/investeringar gillar jag också. Familjeägda/drivna bolag där rätt personer är kvar i firman sen Exchange Income köpt dem är också en fördel.

Ska konglomerat fungera är det nog så man ska göra. Ungefär som Indutrade, Lifco och Nibe fungerar här hemma har Exchange Income bra förvärvsstrategi och decentraliserade dotterbolag. Att sen bolagsledningen bevakar bolagsinnehaven noga och agerar vid behov är en annan sak.

Exchange Income skriver i delårsrapporten att de sätter stolthet i långsiktigt värdebyggande för aktieägarna. Trots ett ganska investeringsintensivt kapital senast har utdelningsandelen minskat till 69% av fria kassaflödet och 77% av vinsten mött på tolv månader.

Exchange Income tar en ganska måttlig storlek i portföljen och bidrar med 6,5% i direktavkastning. Samtidigt har jag trimmat mitt innehav i Klövern Pref med 1/6. Sålde på 330 kr tidigare idag. Klövern pref är fortsatt ett av mina största innehav, men på de här kursnivåerna minskar jag innehavet eftersom det är höga kursnivåer helt enkelt och vi inte får några utdelningshöjningar i den typen av investeringar.

Fortum och Sampo – två finska kassakossor

Sampo

Mitt finska innehav Sampo har fallit från 48 euro till 42 euro sen toppen i januari. En anledning är deras ägarpost i Nordea, som inte alls är bästa banken. Inte ens bästa storbanken. Å andra sidan kan nedsidan inte vara så stor då direktavkastningen är 8,2 procent för Nordea och 6,2 procent för Sampo.

Några utdelningshöjningar att tala om ska vi inte räkna från Nordea, men en fet kassako kan de nog fortsätta att vara. Hoten är fin tech, bolåneutmanare samt en eventuell bostadskrasch om kursnedgången håller i sig på den marknaden. Besparingsprogrammen och flytten av huvudkontoret sänker å andra sidan kostnaderna. Sammantaget litar jag mer på Nordea som bolag än H&M, då Nordea och storbankerna var ute i god tid med att minska på kontorsytor och anpassa sig.

Trenden är fel för aktien Sampo, men för oss långsiktiga är det behåll eller möjligen öka som gäller. Bråttom att köpa mer när MA200-dagars är nedåt är det sällan, men försäkringsbolagen som utgör större delen av Sampo är saker jag gärna äger som en försvarsspelare i portföljen.

I mitt andra finska innehav Fortum pekar trenden däremot uppåt sedan förvärvet av halva Uniper. Det ändrar verksamheten och kapitalstrukturen en hel del, men sätter sprätt på den stora nettokassan som Fortum haft sedan de sålde elnäten i Finland och Sverige. Samtidigt närmar sig elbilarnas och elhybridernas tid, men torka och kärnkraftsmotstånd annat gör det svårt för elproducenter. Fjärrvärmen är däremot inte beroende av omvärlden på det viset, att elda sopor känns stabilt och innebär ofta hälftenägda lokala monopol. Bra grejer att äga det liksom sopsorteringen.

Värderingen börjar komma upp i Fortum, men direktavkastningen på 5,5 procent är ändå hyfsat högt. Så länge kurstrenden är uppåt och aktien håller sig över MA200-dagars behåller jag det mesta av mina aktier.

Vi ska komma ihåg att Fortum toppade i kurs vid 20-21 euro redan 2014-2015 och det kanske blir så igen. Högt elpris betyder ofta lite vatten för vattenkraften att göra el av, så det jämnar ut sig lite.

På nivåer runt 20 euro kan du lätta på kortsiktigt innehav, funderar själv på att göra det. Sälja av helt gör jag om aktien faller under MA200. Jag vill inte följa med ner igen i kurs igen.

Jag började köpa Fortum-aktier 2009 och ökade så sent som 2016. Höga 6-8 procent i direktavkastning årligen under tiden och nu kursuppgång smakar bra, men energibolag har ingen pricing power utan är helt beroende av marknadspriser på det de säljer och det är på både gott och ont.

Trimmar av i Klövern Pref och köper Sobi

Idag sålde jag var sjunde aktie i Klövern Pref bara för aktien gått upp så mycket. Det finns utdelningshöjande bolag som ger lika eller högre direktavkastning så jag investerar hellre likviderna i de och i JNJ som åtminstone ger 3% i direktavkastning nu. Återinvestering i befintliga innehav alltså.

Mitt nya och minsta innehav har samtidigt blivit Sobi. Det är en anfallsspelare till på planen för mitt annars mycket defensiva börslag och ett bolag jag tittat länge på och tipsat om i Privata Affärer. Nu köper jag själv lite då kurstrenden är upp, bolaget just höjt prognoserna, försäljningen rusade med 41% under första kvartalet, vinsten mer än dubblades och lär bli 8 kr per aktie i år. P/e-talet är trots allt därmed inte högre än 22-23.

Konkurrerande läkemedel kan sänka Sobis lönsamhet framöver, men vinsten kan i ett positivt scenario också fortsätta stiga brant under lång tid. Osäkerheterna är orsaken till att jag tar en så liten post.

Med det sagt inte så att någon annan ska göra likadant som jag. Alla tar egna beslut och sitt eget ansvar och står för sina egna eventuella förluster själv.

Boston Pizza Royalties Income Fund fortsatt smakfullt

Jag har äntligen fått tid att titta lite närmare på Boston Pizza Royalties Income Fund. Innehavet är i min portfölj ett innehav på nivån strax ovan preferensaktier. I preffarna räknar jag inte med långsiktigt stigande kurser utan sådana har jag enbart för direktavkastningen och istället för räntebärande innehav.

På risk- och förhoppningsnivån ovan det har jag innehav som Boston Pizza Royalties Income Fund, där direktavkastningen lär utgöra majoriteten av avkastningen. Visst hopp om liten utdelningshöjning finns om ett par år, men det lär inte bli någon större kursuppgång över tid.

På kort sikt pressas bolaget fortsatt av svag konjunktur i de områden av Kanada som är beroende av tung olja och tjärsandsolja. Dessutom innehöll rapporten ett par skattehöjningar och tillsammans med vinterhalvårets svaga säsongseffekt var det ingen höjdare. Utdelningsandelen var som den är om vintern över 100 procent, alltså att mer än vad de egentligen har resurser till delas ut.

På uppsidan finns det att netto åtta nya restauranger öppnade under 2017 och antalet är nu 391 stycken. Ytterligare fem är ”under konstruktion”. Kanadas Olearys? Ja, kanske det. Fler restauranger vars mat ger royalties till den börsnoterade Income Fund vi äger i är det som kan driva tillväxten. Liksom de nya pizzarecepten, även om jag inte sätter särskilt stort hopp till det då det mer är en komplettering och något nödvändigt för att behålla kunder.

Som månatlig kassaflödesgenerator i portföljen gillar jag fortsatt Boston Pizza Royalties Income Fund då restauranger trots allt är ganska okänsliga mot konjunkturen och teknologisk utveckling. Det är förutsägbart helt enkelt. Kursen ligger på relativt låga nivåer och de 6,9 procent i direktavkastning vi får nu är högre än många dyra preferensaktier som aldrig kommer att höja utdelningen.

En preff jag just sålt är Alm Equity Pref. Trots att jag tror de kommer att klara utdelningarna då inriktningen är på att utveckla lite billigare bostäder, känner jag att det kan bli värre innan det blir bättre. När det finns bolag som AT&T och Boston Pizza som ger 6-7 procent i direktavkastning med utdelningshöjningar lockar inte Alm Equity Prefs 8,2 procent så oerhört mycket på grund av deras svängiga bransch.