Tectona ger ut obligation med 7% i ränta

För att vara ett fastighetsbolag är Tectona på NGM MTF väldigt lågt belånade. Soliditeten var höga 89 procent per den 31 mars. Obligationen med 7 procents ränta som bolaget emitterar 24 maj till 15 juni innebär därför en relativt låg risk. Avkastningen från fastighetsprojekten i Panama City snittar 11,5 procent ROI och värdet på fastigheterna stiger över tid. Det finns därför underliggande värdeskapande nog för att klara räntan.

Nu är Tectona ett litet bolag med rätt högt personberoende. Riskerna finns där även om hyresintäkterna ska öka 30 procent med lönsamhet i år, enligt bolagets prognos. Löptiden är två år och kapitalet ska betala av den förra och mindre obligationen samt gå till nya investeringar.

Obligationen blir onoterad och därmed går det inte att ha den i vanliga ISK och KF. Därmed är det vanlig depå som gäller med 30 procents kapitalskatt på räntan. 0,7*7 procent är 4,9 procent kvar i nettoränta, det vill säga efter skatt. Det är en högränteobligation, men det kommer säkert gå bra så du får din ränta och ditt kapital tillbaka.

Både potentialen och risken är högre i stamaktien. Välj det som passar dig bäst. Tectonas obligation är för dig som söker en lite exotisk komplettering i din portfölj. Minsta post att teckna är 50 000 kr.

Personligen avstår jag för att satsa på stamaktien istället och för att min strategi är att fokusera mot noterade innehav. Men visst är jag frestad att teckna mig.

Har köpt Las Vegas Sands och sålt SDIV

Jag har nu gett upp den börshandlade fonden SDIV, eller Global X SuperDividend, som dess fullständiga namn är. Jag spekulerar i att den svaga kursutvecklingen beror på att de alltid viktar utdelningsindexet mot de med högst direktavkastning så att de fastnar i värdefällor lite för ofta. Att hög direktavkastning kan vara en varningssignal kan förvisso gälla XACT Högutdelande också, men för den fonden kan jag titta på innehaven och se vad det är för bolag. SDIV har många innehav jag inte kan något om och innehaven ändras ett par gånger om året till helt nya. Dessutom är kanske halva fonden fastighetsbolag och sådana aktier har jag redan tillräckligt av.

Istället tog jag förra veckan in Las Vegas Sands. Det är ett amerikanskt lyxresortsbolag, vilket innebär hotell och framförallt landbaserat kasino. Stigande utdelning, hygglig direktavkastning kring 4 procent, expansion i Asien med chans på att få licens i Japan framöver. Infrastrukturprojekten i kinesiska Macao gör att turister kommer att komma dit lättare, vilket antagligen underlättar för Las Vegas Sands att få besökare till sina resorter där.

Å ena sidan vore webbaserat kasino mera tillväxt och framtid, men folk slutar inte åka på semester till kasinoställen bara för att man kan spela via mobilen. Detta av samma anledning som folk inte slutar gå på bio trots att man kan se film på datorn och TV:n hemma.

Las Vegas Sands styrs av grundaren Sheldon Adelson och bolaget satsar inte bara på utdelning utan även återköp av aktier. Jag tar en medelstor post i aktien och ökar på en del i högutdelande BDC:n New Mountain Finance Corp, som tack vare att de har längre räntebindningstid i inlåningen än utlåningen gynnas av högre marknadsräntor.

Beijer Alma in i aktieportföljen och HASI ut

Jag har sålt hela mitt innehav i Hannon Armstrong Sustainable Infrastructure Capital (HASI) då de pressas av tullarna på solceller. Amerikanska solcellsbolag säger tydligen upp folk nu och även om HASI finansierar andra miljövänliga projekt är trenden i aktien ned av bra anledningar.

Om dessutom analytikern och författaren Marc Lichtenfeld tycker det är bäst att satsa på något annat är det nog det. Jag har svårt att få all kringliggande information om vissa USA-bolag från Sverige, så jag får lita på honom här. Förlorade totalt 11% på ett år med HASI. 🙁

Istället har jag köpt aktier i Beijer Alma. Ett industribolag jag borde köpt för flera år sedan, men först nu har jag gjort slag i saken och lever numera som jag lär även när det gäller denna aktie.

Stigande utdelningstrend, höga 20 procent i årlig avkastning på eget kapital, hyfsad direktavkastning på 3,7 procent, överkomlig men inte billig värdering, en aktie som konsoliderat (rört sig i sidled) sedan början av 2017 är det som lockar mig. Plus att Beijer Almas orderingång stiger och bolaget går mot en stark konjunktur.

En medelstor post i Beijer Alma ökar dessutom min vikt i verkstad/industri från minimala nivåer till aningen större. Bra riskspridning via denna affär.

Jag har också ökat i Six Flags och även lite grann i Boston Pizza och AT&T.

Som alltid ska du göra din egen analys och inte nödvändigtvis göra som jag bla bla friskrivning bla bla. Allt du satsar på börsen kan förloras bla bla. 🙂

Mitt nya innehav är Six Flags

Jag har valt att investera i fastspända skrikande människor.

Som jag nämnde i dagens aktiechatt har jag köpt in mig i amerikanska nöjesparkbolaget Six Flags. När Oxford Income Letter först rekommenderade stod kursen lite högre och nu när den står lägre har bolaget dessutom höjt utdelningen. Direktavkastningen är därmed uppe på 5 procent, vilket förstås lockar mig då utdelningstrenden är upp och höjdes i både november och februari.

Utdelningstrenden är åtta år i följd (från 2010) nu så kontrasten mot när Six Flags var i djup kris (företagsrekonstruktion) i finanskrisen är stor. Bolaget verkar gå bra och stå stadigt numera och prisledande Disney höjer priserna hela tiden på sina parker, vilket öppnar för Six Flags och andra konkurrenter att göra samma sak.

Dessutom expanderar bolaget i Kina genom partners så tillväxtchanserna är goda utan att risken är för stor. Nya nöjesparker öppnar där de kommande två åren, vilket passar bra då Kinas enbarnspolitik har lättats upp så barnfamiljerna lär bli större. Six Flags ska även öppna i Saudiarabien, men vi får se hur det går.

En utdelning på 0,78 dollar per kvartal innebär 3,12 dollar per aktie på årsbasis, vilket i sin tur är hela fjolårsvinsten på 3,09 dollar per aktie. Då ingår positiva engångsposter på grund av Trumps skattesänkningar, men de fria kassaflödena är höga och lär räcka. Bolagets plan är att att fortsätta höja utdelningen med höga ensiffriga tal de kommande åren.

Jag tog i veckan en medelstor post i Six Flags och har lagt in aktien bland mina innehav. Som vanligt är aktier som passar mig inte nödvändigtvis något du ska köpa utan du tar dina investeringsbeslut och ansvarar för dem.

Mitt innehav Tectona Capital börsnoteras

Trump Ocean Club i Panama City när jag var där 2013.

Mitt innehav i fastighetsbolaget Tectona Capital gör debut på börslistan NGM MTG fredag den 13 april. Blir intressant att få ett marknadsvärde på aktierna, istället för att enbart titta på eget kapital per aktie.

Jag räknar med liten handel i aktien och rätt svängig kursutveckling till en början, men i det stora hela går affärerna bra där nere. Panama växer fint och värdet på bostäderna lär fortsätta stiga. Tectonas fokus mot att köpa ganska stora lägenheter och stycka av dem till flera små som sedan hyrs ut känns fortsatt rätt. Långsiktigt borde trenden vara uppåt, det vill säga på fem till tio år känns allt rätt.

Panama City glömmer jag inte i första taget.