Byter Sagax Pref mot Hemfosa Pref

Jag ska försöka teckna mig för fastighetsaktien Hemfosa Pref för likviden från försäljningen av Sagax Pref. Hemfosa Pref har på teckningskursen 325 kr högre direktavkastning (6,2% mot 5,6%) och är längre från inlösenkursen.

Sagax Pref har passerat sin teoretiska inlösenkurs på 35 kr och då tackar jag för mig. 35 procents avkastning plus årliga utdelningar på 5,6-7 procent sedan jag hösten 2011 köpte aktien för i sitt 26,40 kr. En mycket god affär, särskilt beaktat den minimala volatiliteten. 

Nu får jag antagligen inte full teckning i Hemfosa, så jag får komma på en plan B. 

 

Jag tar rygg på farbror Melker

När Ratos B stod över 50 kr höjde jag stop lossen en bit till 46,90 kr. Vi får se om kursen faller ner dit eller om den studsar upp igen. Säljs Ratos finns Ratos Pref och Alfa Laval som hetaste kandidater för det kapitalet. Lite beroende på kurs när det sker. 

Jag har i veckan även köpt aktier i Melker Schörling. Det gjorde jag i min IPS-depå, där jag bytte delar av den hittills dåliga placeringen 🙁 i Spiltan Högräntefond mot farbror Melkers framgångsrika aktiekorg. 

Tajmingen är säkert inte den bästa. Aktien har ingen substansrabatt alls att tala om och alla kurser i innehaven står mer eller mindre högt, men jag har tröttnat på att invänta bättre köpläge och när de ibland inträffar missa dem.

På flera års sikt händer väldigt mycket intressant inom området för Melkers klart största innehav Hexagon. Lyssna gärna på oktoberintervjun med vd Ola Rollén i Börspodden. Även de andra aktierna som Melker Schörling har är tillväxtcase eller spännande på lång sikt. 

Aktien har låg direktavkastning, vilket gör att den passar bra i IPS. Där kan jag inte ens om jag behöver få ut utdelningarna till hushållskassan förrän jag fyllt 55 år, vilket betyder att jag inte kommer att kunna leva på utdelningarna där. Jag tycker det räcker så länge jag får utdelningar som täcker avkastningsskatten i IPS:en, som jag skaffade för flera år sedan i ”ungdomligt oförstånd”. 🙂

Ny aktie – Alfa Laval

Jag har köpt en liten post i Alfa Laval. Ett kvalitetsbolag inom industri och energieffektivitet jag länge trott på i ett långsiktigt perspektiv. Nu när aktien rekylerat från toppen bestämde jag mig i veckan för att leva som jag lär. På grund av tidsbrist och lite krasslighet har jag inte hunnit meddela det förrän nu.

Alfa Laval har inte den allra högsta direktavkastningen, men har aldrig sänkt utdelningen. Bolaget har heller inte den lägsta värderingen mätt som p/e-tal, men alltid hög avkastning på eget kapital. 

Min lilla post vill jag flerfaldiga framöver, när jag får nya likvider och tillfälle. 

 

Börshuset besökt & begrundat

Mina intryck från Börshuset

Onsdagen den 5 november besökte jag börsen då det var öppet hus på kvällen. Vakten vid ingången tittade i min väska, men ingen av oss hittade något spännande där.

Jag inspekterade sedan lokalerna, satt på stolarna, stod på golvet, drog ut vissa sladdar, stoppade in andra, kände på muttrar, ståbajsade på en toa, tryckte på en knapp på en dator, vände på en server, gick i en trappa, öppnade ett fönster, bar något hårt och tungt med mig därifrån, hörde polissirener som närmade sig, sprang för livet.

Okej, det är lördagskväll när jag skriver det här så jag kostade på mig att skoja till det i stycket ovan. 🙂

Stockholmsbörsen heter egentligen inte så längre, men det är bara de som jobbar där som bryr sig om att det heter Nasdaq OMX. Börshuset är tydligen en gammal Fordfabrik, men den påminde lite om ett växthus med allt glas på vissa ställen. Förutom hörsalen var det mesta lätt att hitta.

Här är några spontana intryck:

Spreadcertifikat är en intressant idé från Handelsbanken, men mest för trading.

Det är tydligen för dyrt att driva ETF:er i förhållande till de enorma mängder kapital som krävs, så det är därför som XACT (Handelsbanken) inte lanserar fler. Jag efterlyste mera utdelande ETF:er, bl.a. en med alla preferensaktier.

Nordeas valutabevis kompletterar räntebevisen väl. Mer info i nya numret av Placeringsguiden. För övrigt visste inte ens tjejen i Nordeamontern var Nordeas föredrag skulle vara, men till slut hittade jag dit.

Både Strand och Mangold har diskretionär förvaltning, men de skyltade inte precis med avgifterna för det i broschyrerna.

Jag har ökat i Sandvik och Byggmax

Efter att stop lossen räddat mig ännu större förluster i Fred Olsen Energy investerade jag häromdagen delar av likviden i Sandvik och Byggmax. Småposter förvisso, men de räknas de också. 

Jag var även intresserad av att köpa Alfa Laval och SCA , men mer i Sandvik blev det. Dels för att jag redan har så många börsnoterade produkter, men också av andra orsaker. Sandvik går så pass dåligt nu i gruvkrisen att deras avkastning på eget kapital fallit ned till ca 10 procent, vilket är där SCA ligger trots att det går bra för dem. När det går bra för Sandvik ligger de likt Alfa Laval på ca 20 procent i ROE. Sandvik har dessutom högre direktavkastning än de båda andra alternativen. Insiderköpen och det långsiktiga turn around-läget lockade till att öka lite i mitt ganska lilla innehav i Sandvik.

Byggmax har bra avkastning på eget kapital, aktien har rekylerat, utdelningen är stabil, direktavkastningen höga 5,1%, konverteringarna av butikerna till 2.0-konceptet verkar lovande, expansionen fortsätter, etc. 

I morgon blir det aktiechatt på PrivataAffärer!