Hej, Fred Olsen. Jag vill göra slut!

Käre Fred Olsen Energy,
Vi har sällskapat länge, ja kanske lite för länge. Jag tycker vi ska gå skilda vägar. Börja träffa andra. Jag känner att det inte alls fungerar mellan oss längre. Jag har sagt åt dig att sluta falla i värde hela tiden, men du lyssnar ju inte. Dessutom har jag träffat en annan. Ja, flera stycken andra egentligen. De har alla en mer spännande framtid eller normalare värderingar än du. Eller för att köra en klassiker i omvänd tappning:
Det är inte mig det är fel på, det är du.
Om vi inte möts igen, ha ett bra liv.
Din Marcus

Fred Olsen Energy visade sig vara en stor värdefälla. All ny skifferolja på fastlandet i USA och ett lågt oljepris skapar en svår situation för offshoreindustrin. Efter det stora raset i aktien tänkte jag att det är för sent att sälja för mig som är långsiktig, men vändningen kan dröja.

Jag satte därför en tight stop loss i helgen och den aktiverades och jag fick sålt redan i måndags. Idag ser jag hur Fred Olsen Energy rasar på en rapport där de gör förlust netto för 3 kv. Ojojoj. Då blev jag ändå räddad av min stop loss.

Reaförlusten innebär trots det 55 procent minus i baken. Rena nybörjarförlusten. Räknar ihop all utdelning jag fått och då blev jag bara 26 procent back netto på de här fyra åren. Fiasko även det, men inte så hemskt som det såg ut först. Tack och lov för utdelningar som lindrar portföljens sår.

Jag har för övrigt en stop loss i Ratos B också, även om det inte är lika tight. Min plan med stop lossarna är att om kursen gör en ny botten är det en säljsignal och då avslutar jag mitt lidande automatiskt. Normal har jag aldrig stop loss utan köper mer vid nedgångar, men börjar bolagen gå riktigt dåligt långsiktigt blir det en annan femma.

Det går också att notera att sedan jag sålde Statoil har den aktien fallit. Även oljecertifikatet Olja H har backat sedan jag sålde i maj. Båda gick förstås upp lite först, för att retas med mig som sålt, men sen har det burit av söderut. Dessa värdepapper tjänade jag en slant på, trevligt nog. Skönt att ha räddat en del vinster i tid i alla fall. Och att vissa andra aktier i min portfölj går bra.

Enter the dungeon of Ratos Pref

Sedan räntan på mitt sparkonto började sjunka till riktigt låga under hösten nivåer har jag flyttat pengar till befintliga preferensaktier och i Castellum. 1,8 procent blir 1,6 procent från 1 november, vilket är 1,1 procent efter skatt. En del sätter jag i de företagsobligationsfonder jag har, men inte allt.

För även om preffar som Akelius och Amasten och Victoria Park har fallit lite i kurs lockar 6-8 procent i direktavkastning mer än 1,1 garanterade procent, eller lite mer ränta till lite högre risk i räntefonderna. Särskilt då aktierna placeras i kapitalförsäkring där de låga marknadsräntorna innebär låg avkastningsskatt.

Eftersom Ratos Pref är den kanske säkraste preferensaktien har den länge haft lägst direktavkastning av alla preffar. Den är tunt handlad och har fallit lite nu i höstrusket. Direktavkastningen är trots det bara 5,4 procent på den kurs jag köpte i fredags. Men från 2017 höjs utdelningen från 100 kr till 120 kr, vilket med oförändrad kurs ger 6,5 procent.

Inlösenkursen är 2012,50 kr fram till och med årsstämman 2017 och därefter till 1837,50 kr. Därmed kan jag få en minimal kursförlust om Ratos mot förmodan skulle lösa in aktierna om några år. Ratos affärer i olika branscher är det som sänker risken och att stamaktien får så oerhört mycket mer utdelning än preferensaktien gör att om det går riktigt dåligt för Ratos är det långt kvar tills preffens utdelningar är i farozonen.

Jag har därför satt en liten slant i Ratos Preferensaktie och tar därmed rygg på vissa andra utdelningsjägare i blogg- och twittersfären som också ”fyndat” i dagarna. 🙂

Alla preffar jag har kan jag tänka mig att sälja om priset blir för högt. Det finns alltid alternativ på något vis. Ratos Pref får vi se hur den går på korts ikt, om jag köper mer framöver eller säljer om den mot förmodan återhämtar sig snabbt. I grunden siktar jag på att behålla den och andra aktier väldigt länge.

Fortinova rules

Min investering i december 2009 i vinstandelsbevis i Fortinova Bostadsfond 1 AB är nu enkelt uttryckt avslutad. Startkapitalet går vidare till Fortinova Bostäder AB medan ett belopp motsvarande värdeökningen har betalats in på mitt konto.

Värdeökningen är goda 45 procent på de drygt 4,5 åren. Inklusive räntor/utdelningar blev avkastningen för Fortinova 58 procent.

Till skillnad från min katastrofala investering i Norrpada/Ryska Fastighetsfonden 2 blev det här onoterade projektet riktigt gott. Med förhoppning om fortsatt god utveckling för Fortinova, även om fastighetsmarknaden nog inte kan utvecklas hur bra som helst hur länge som helst.

 

Atrium Ljungberg ny utdelningsaktie

Fastighetsbolaget Atrium Ljungberg är ny på listan över stabilaste utdelningsbolagen.

Atrium Ljungberg har minst åtta år utan sänkt utdelning och nästan bara höjningar. Innan fusionen med Atrium 2006 hade Ljungberg en god utdelningshistorik så på så vis är betydligt fler år, men för bolaget i dess nuvarande tappning räknar jag 2006 som första året i sviten. Som fusionerat bolag har Atrium Ljungberg aldrig sänkt utdelningen.

Jag har också lagt in danska läkemedelsbolaget Novo Nordisk som en bubblare bland de utländska utdelningsaristokraterna på samma sida.

 

Jag har sålt allt i Balder Preferensaktie

I måndags sålde jag hela mitt kvarvarande innehav i Balder Preferensaktie. Det är fortfarande en bra placering för utdelningsjägare, men jag valda att flytta dem pengarna till Victoria Park Pref och Akelius Pref istället. Direktavkastningarna där är högre och Balder Pref handlas dessutom över inlösenkursen.

33 procent i vinst i Balder Pref tog jag alltså hem. Rätt bra för att vara i exkl utdelningar och till så låg risk. Jag tror jag köpte dessa aktier senast 2011 någon gång.

I Akelius Pref tänker jag om. Förvisso kan aktien bli inlöst till 330 kr, men det är först om tio år. Just nu är inlösenkursen borta och det är troligt att aktien kommer att stiga upp mot de 360-370 kr den kostade tidigare. Alla som fick teckna till 320 kr, främst de Akeliuskunder som lovades vinst om de tecknade, lär hålla på att sälja och ta hem den vinsten nu. Det är troligen det som pressar kursen.

Kanske köpte jag lite för tidigt, men det är som jag brukar säga. Faller kursen mer går det alltid att öka innehavet för oss med goda kassaflöden och bra finanser. Särskilt överinvesterad är jag inte i Akelius Pref, tvärtom.

Jag har också ökat lite i Axis, men det är fortfarande mitt minsta innehav. Liksom för Akelius Pref backade Axis ett par kronor direkt sen jag köpt. Det gjorde även Sandvik när jag ökade där häromveckan. Statoil steg däremot strax efter att jag sålt dem.

Nä, jag är inte bitter.

Jag är van.

🙂

Långsiktighet är ett bra botemedel mot dålig tajming.