Min börsportfölj under 2014

Under 2014 gav min portfölj med börsnoterade sparprodukter en avkastning på 14,4 procent. OMXSGI där utdelningar ingår gav 15,7 procent. 
Med ca 30 procent i preferensaktier får jag vara nöjd. Det är svårt att slå ett börsindex ett bra börsår med så mycket lägre risk. 

Ett teoretiskt jämförelseindex med 70 procent i Stockholmsbörsen och 30 procent i Spiltans Räntefond Sverige gav 11,6 procent. Å andra sidan hade min portfölj både norska aktier och USA-ETF:er under året, så både innehaven och valutaeffekterna har spelat in. Vad är egentligen ett bra jämförelseindex för mig?

Jag vet inte riktigt i detta fallet och eftersom jag struntar i index funderar jag inte närmare på det. Jag kör mitt race och är nöjd så länge min rätt passiva förvaltning ger mig god avkastning vs risk sett över flera år.

Börsportföljens oviktade direktavkastning är 4,7 procent. Bra så här i lågränte- och nollinflationsmiljö. 

Min sparportfölj har trimmats

* Min portfölj har uppdaterats nu när Dibs blivit uppköpta och jag fått stålarna. Ett innehav kortare är nu portföljen. Tectona Fastighetsfond har även bytts mot Tectona Capital och tillsammans med Norrpadaförsäljningen är de två innehav till stor försvunnit. Att trimma min breda portfölj är lite som att trimma mustaschen när den håller på att växa in i munnen. Behövligt.

* Mitt CV har uppdaterats med några nya små meriter. Allt från att 2006 fick Saunabelt fällda av Marknadsetiska Rådet till min lilla biobiljettvinst.

* Sidan med rekord och personbästan har uppdaterats med marklyftsrekordet på juldagen.

* Jag har även kompletterat kort infon till ev. uppdragsgivare.

Julklapp från Forwood

Den 23 december 2014 sålde Forwood samtliga teakplanteringar i Darien-regionen till en amerikansk pensionsfond. Det är alltså 752 hektar av Forwoods totalt 1135 hektar, motsvarande två tredjedelar som skeppas iväg. De 153 miljoner kronor kontant som Forwood får är blir ca 200 000 kr per hektar. För att vara teakplantager som har flera år kvar till slutavverkning borde det vara hyggligt betalt, men svårt att avgöra för mig. Olika plantager har ju olika gamla träd och därmed olika mycket virke. Kvalitén kan även skiljas sig åt mellan olika plantager.

Affären är bra på så vis att inga fler nyemissioner lär behövas och att jag kommer att få tillbaka mina konvertibler med full återbetalning när löptiden tar slut om ett år. Dåligt på så vis att det inte finns så mycket teakplantager kvar för Forwood att sälja när slutavverkningarna kommer i gång på 20-talet.

Forwood Forestry Panama har trevligt nog tecknat ett flerårigt förvaltningsavtal för planteringarna i Darien-regionen, vilket ger ökade möjligheter till positivt kassaflöde.

Jag gissar att de placerare som inte äger aktier i Forwood utan så kallade teak units inte följer med i denna deal, men vem vet.

Det känns också oklart hur bra förvaltningsavtalet är. Hur mycket värde kan man ge det egentligen? Så här när året är slut finns det inga uppdaterade siffror för balansräkning och eget kapital per aktie, så det blir intressant att få det när årsredovisningen kommer.

I det stora hela känns det som ett steg i rätt riktning för Forwood. Nu är finanserna fixade. Återstår bara att få positivt kassaflöde och ro återstående plantager i hamn till slutavverkning. Framtiden för mina aktier ser så här initialt ljusare ut och det känns lite som att innehavet inte är en surdeg längre.

Årets sista transaktioner är sälj

Nets fullföljer uppköpsbudet på Dibs och jag räknar med att få pengarna första bästa vardagen efter utlovade ”kring 30/12”. Jag får börja nästa år med ett kärt problem – placera nya pengar. 

Jag har sålt Norrpada (tidigare Ryska Fastighetsfonden 2) till närstående och slipper den surdegen. Känns skönt. Dels får jag fram en avdragsgill förlust (vilket behövs i år!) och dels slipper jag exponering mot Ryssland. Vänder det upp stannar vinsten i familjen, annars är det som det är med den chansningen.

Lärdom – chansa inte. Särskilt inte på onoterade bolag, det är bättre att chansa på börsnoterade aktier och sätta stop loss etc för att skydda dig. 

Det gick oväntat snabbt att föra över ägandet från min Avanza-depå. Rätt blankett per post så var det klart. Avräkningsnota och betalning mellan köpare och säljare fixade vi själva

Så fort Dibspengarna är i hamn tar jag bort den aktien från mina innehav. Skönt att det blir lite färre investeringar att hålla koll på. Det finns en gräns för hur diversifierad det är bra att vara. 

Plötsligt har jag sålt Ratos

Idag när jag uppdaterade min Excelfil med sparande och privata kalkyler såg jag att transaktionslistan hos Avanza visade att jag sålt Ratos B idag. Se där vad en stop loss kan göra. Klarar jag inte av att själv sluta hålla i en fallande kniv får stop lossen fixa det. Sålt på 47,40 kr. 

Sedan första köp i oktober 2007 (härlig tajming, inte sant?) har jag trots den bedrövliga kursutvecklingen ändå tjänat 8,4 procent inklusive utdelningar. Snacka om att jag räddades av utdelningarna även här.

Sista riktiga surdegen är nu såld från min portfölj. Samtidigt har jag under hösten tagit hem fina vinster i Balder Pref, Sagax Pref (gav 16% om året 2011-2014) och ska göra det i Dibs då det nog inte kommer något högre uppköpsbud. Oväntat mycket ommöbleringar för att vara en passiv investerare som jag, men dyra aktier och dåliga diton vill jag inte sitta på i evigheter. 

Jag ökade lite i Alfa Laval istället. Fortsatt ett litet innehav, men jag snittade ner inköpskursen något.

Hittills i år är min börsnoterade portfölj, aktier plus ETF:er, upp 11 procent. Känns bra med tanke på min stora slagsida mot preferensaktier och hög direktavkastning. I en uppåtgående marknad borde min lågriskstrategi göra så jag släpar efter index rätt mkt.