Trevliga nyheter i nätverket

I april 2013 dök plötsligt privatekonomen Maria Landeborn upp lite oväntat när jag på Facebook gnällde över hur få följare jag hade på Twitter på den tiden. Nu har det hänt igen. Den här gången var det strax innan valet och jag tänkte skriva att jag förtidsröstat på tre olika partier. Döm om min förvåning när Lady Landeborn dyker upp som gubben (eller borde jag skriva gumman?) i lådan:

landeborn-dyker-upp

Nej, det var inte henne jag röstade på. 🙂
Undrar vad Facebook försöker säga mig med att föreslå henne då och då. -)

Oavsett är det förstås en fördel yrkesmässigt (och privat) att ha ett nätverk. Kul därför när jag fick positivt omdöme av en bloggranne angående det jag skriver om aktier och börsen:
twitterlyft

Det för oss tillbaka till mitt gnäll i april 2013 om antalet följare på Twitter. Nu 1,5 år senare har jag ca nio gånger så många följare med drygt 700 stycken. Tack och välkomna säger jag till er!

Apropå det där med nätverk. Genom att jag ovan länkar till blogginlägget med tips på twittrare att följa så kommer den sidan att ranka aningen bättre i sökmotorer. När det gäller sökmotoroptimering ger många och bra inlänkar nämligen som tumregel bättre ranking i sökresultaten. Det skulle i så fall kunna leda till att jag får ännu fler följare på twitter.

Låt nätverken snurra!

Höststädning i portföljen

Jag fick till slut tummarna ur och sålde hela mitt innehav i Statoil för någon vecka sedan. Lite vinst blev det, men sett över alla år jag haft oljeaktien var det inte något som matchade index. Trots allt fick aktien ett större uppsving tidigare i år så det kändes rätt att sälja. Självklart kommer aktien att fortsätta upp nu när jag sålt.

En liten del av Statoilpengarna går till högutdelande Alerian MLP, så jag inte minskar så mycket på oljeexponeringen. Synd att det inte finns något ETF med oljebolag som ger hög direktavkastning. De som finns ger bara någon procent när jag letade häromdagen.

En annan liten slant går till en liten extra post i Sandvik, som rekylerat en tid nu. Det mesta av Statoilpengarna går nog ändå till befintliga räntefonder om jag inte hittar någon bra oljeplacering eller annat nice som inte känns dyrt.

I min IPS tog jag hem ännu en post från kursraketen Net Entertainment. Denna gång med 229 procent i vinst plus utdelningar, vilket jag skrivit om på Twitter. Dessutom sålde jag allt i räntebeviset RB Stora Enso N. Ynkligt låg ränta på grund av att priset gått upp till 105 kr. Räntebeviset kommer ju att lösas in till 100 kr en dag, så jag tog hem en fin liten kursvinst här också.

I IPS köper jag istället Spiltan Högräntefond. Företagsobligationer ger mer än bankräntan och stiger räntorna ligger fonden rätt med alla FRN (rörlig ränta på obligationerna).

Jag har i min KF fått teckna mig för 24 procent av de aktier jag ville ha i Akelius Preferensaktie. Blir det ingen oväntat dipp i kursen där när alla klippare ska sälja så lär jag också sälja istället för att köpa mer. Under 330 kr vill jag köpa, över sälja.

Bolån boostar portföljen

Som jag nämnde på aktiechatten i veckan har jag tagit ett bolån för att boosta portföljen. Det är ett rätt litet lån och kapitalet sätts i trygga högutdelande alternativ:

Global X SuperIncome Preferred (SPFF)
Global X Super Dividend (SDIV)
Realty Income
Amasten Pref
Castellum
Victoria Park Preferensaktie

Över hälften satte jag i nya innehaven SPFF och Victoria Park Preferensaktie. Direktavkastningen blir viktat för innehavens storlek 6,3 procent. På årsbasis just nu ska jag kassaflödesmässigt tjäna 4 procentenheter i ränteskillnad mellan finansiering och direktavkastning. Relativt låga prisrisker och valutakursförändringar tillkommer.

Stiger räntorna kan jag på olika sätt inom rimlig tid betala av på lånet i förtid.

Blir det börskrasch har jag nu mer kapital att flytta från preffar till stamaktier i börsens bästa bolag när då de äntligen blivit billiga igen.

I kroppen hanses

Jag har läst Kristian Gidlunds starka bok som bygger på bloggen med samma namn: I Kroppen Min. Det finns saker som är viktigare än totalavkastning, utdelningsstrategier och lågt p/e-tal. Att vara frisk och ha kärleksfulla människor omkring sig är viktigare. Gidlunds kamp mot cancern är gripande och deprimerande, men ger perspektiv på livet och lär oss hur man ska eller åtminstone kan skriva en bok. 

Jag tror inte jag hade velat kämpa för livet så hårt så länge, gå igenom så fruktansvärda behandlingar. Jag har för övrigt själv upplevt hur goda grannar både dött och gått igenom hemska saker. Herr Cancer är en oinbjuden gäst som är svår eller omöjlig att bli av med. Herr Cancer är nyckfullare än Mr Market.

Jag ska skänka en slant till Cancerfonden. Uppenbarligen finns det inga mänskliga behandlingar av vissa cancertyper, men det behövs.

Halverar i Balder Pref, flerfaldigar i Amasten Pref och ökar i MDIV

Eftersom Balder Pref handlas strax över inlösenkursen på 350 kr och bara ger 5,6 procent i direktavkastning har jag halverat mitt innehav med god förtjänst. Istället tog jag chansen och ökade upp det alldeles för lilla innehavet jag fick i tilldelningen sen jag tecknat mig för Amasten Holding Pref. Från en preferensaktie i fastighetsbranschen till en annan.

På 270 kr ger Amasten Pref 7,4 procent i direktavkastning, vilket känns lockande med de ca 6 procent som de flesta andra någorlunda trygga fastighetspreffar ger. Risken är högre i Amasten än i Balder och Akelius, men direktavkastningen tycker jag kompenserar fullt ut för det.

Amasten blir lönsamma även icke-proforma via de fastighetsköp de nu genomför och inlösenkursen ligger på 350 kr, vilket är högt ovan de ca 270 kr aktien kostar i skrivande stund. Jag siktar på ett långsiktigt passiv innehav att mjölka utdelning från.

I Balder Pref avvaktar jag ett tag till med återstående innehav, eftersom det trots allt är ett populärt papper i ett bra bolag, trenden är långsiktigt upp, preffar är populära, och det sannolikt inte blir någon inlösen av Balders preffar än på länge.

Jag har även passat på att öka en del i den börshandlade fonden MDIV, som nu är mitt största ETF-innehav.