
Jag har fått flera frågor om den börshandlade fonden CHI som sänkte utdelningen i oktober. Det är första sänkningen sedan finanskrisen. Egentligen en oroande signal, men å andra sidan ökar det chansen att NAV-kursen framöver inte faller pga för hög utdelning.
Direktavkastningen var över 11 procent och ligger nu efter kursnedgången på över 9 procent. Det blir inte mycket till kursuppgång ens på lång sikt, när det handlar om en fond med räntebärande, konvertibler och några preffar.
Enligt Oxford Income Letter beror sänkningen på att marknadsräntorna stiger, vilket tydligen slår mot räntepositioner och kortsiktiga kapitalinkomster. NAV-kursen rörde sig däremot inte nämnvärt i samband med sänkningen.
Det handlar därför om kassaflödet och då är det kanske lika bra att sänka utdelningen under en tid. Hellre det än att gröpa ur NAV genom att sälja av innehav för att kunna betala utdelning.
Dessutom kan vi inte köpa fler ETF:er och CEF:er noterade i USA. De ca 2% av min portfölj jag har i Calamos Convertible Opportunities and Income Closed Fund (CHI) får därför ligga kvar. Jag ser varken fyndläge eller säljläge, men du fattar som vanligt ditt eget investeringsbeslut och tar eget ansvar för det.




