Oneok och G5 mina nya innehav

Jag har två nya innehav de senaste veckorna. Eftersom ni ska bygga era egna portföljer går jag inte ut med mina aktieköp direkt, i alla fall inte om jag har ont om tid. Då får jag blogga lite senare.

Oneok påminner om bolagsformen MLP, men är ett vanligt infrastrukturbolag i den amerikanska gasbranschen. Intäkterna kommer från avgifter för volymerna av gasen som passerar genom bolagets pipelines och Oneok är därmed inte så prisberoende. Jag sålde tidigare min ETF Alerian MLP ETF och ser bättre möjligheter att veta vad jag investerar i via Oneok.

Utdelningen har höjts sedan 2003 med i snitt 10,6 procent om året. Skuldsättningen är på väg ned och direktavkastningen är över 5%. Fler pipelines ska tas i drift under året och produktionen på Bakken och Permian Basin-fälten lär stå sig och den amerikanska gasexporten är på väg upp. Skifferolja och skiffergas är lite omtvistat. Miljöriskerna till trots är världen beroende av gas och olja för välfärd och civilisation ytterligare en lång tid.

G5 är det andra innehavet och det är bara ett litet innehav. G5:s mobilspel säljer bra och tillväxten är en av de bästa på Stockholmsbörsen. Aktien har rekylerat en bit och vi får se om det vänder upp framöver eller inte.

Mer tankar om butiksdöden

Butiksdöden är att webben och e-handel tränger ut fysiska butiker så de får stänga. Det har redan i USA raderat ut mer eller mindre alla bokbutiker och definitivt alla filmuthyrare. Vem minns Blockbuster och Mr Video? Butiksdöden inom sällanköpsvaror och även banker lockade till feedback på mina texter ärendet. Här är en del tankar jag fått från läsare i veckan.

Läsarfeedback: Intressant om NP3. Jag tycker den där affären luktar illa. En internförsäljning där aktieägare får ta smällen. Jag är inte helt övertygad om att det är så låg risk som du säger. Det är tydligt att butiksdöden påverkar städernas centrum och i förlängningen fastighetsbolagen. Flertalet norrländska städer som Östersund, Sundsvall, Umeå o.s.v. har centrala gator som gapar tomma. Många fastighetsbolag kommer att dras med tomma kommersiella lokaler som inte bara minskar intäkter utan även värdet. Vi befinner oss i högkonjunktur, vänta då till den kommande lågkonjunkturen… Många underskattar den omvandling av handeln som pågår bl.a. fastighetsbolagen. Detsamma gäller bostadsföreningar med stor kommersiell yta som tror att de kan hyra ut lokalerna (främst butikslokaler). Fastighetsbolag som satsar på bostäder är säkrare än de som har en hög andel kommersiella lokaler, i alla fall när man tittar på den kommande utvecklingen.

Mitt svar: Butiksdöden är ett orosmoment helt klart. Av NP3:s hyresintäkter står handel för 32% varav konsumentvaror knappt hälften av det. Om vi får tillräckligt med avkastning för att kompensera för riskerna återstår att se, men stamaktien tar ju större smäll än preffen om det går trögare än vad marknaden räknat med. Vi får se.

Min krönika om att butiksdöden är på väg till banksektorn gav också en del feedback. Som flera påpekat är den redan där sedan länge.

Läsarfeedback på Twitter:
”Swedbank har väll stängt 70% av sina kontor sedan år 2000 samt gjort sig av med halva personalen och väntas säga upp 1/3 som är kvar inom en femårsperiod.”
”Bankerna har väl skurit ner på kontor efter kontor de senaste 10-20 åren redan?”

Mitt svar: Bankerna påverkas redan mer än vad jag kanske tänkt på. Min Twitterkommentar ”Jag är butiksdöden. Jag har redan länge gått vid din sida.” stämmer in på bankernas kontor rätt bra därför. Av mycket att döma tacklar bankerna det bra om de i tid drar ned på kontoren (”bankbutikerna”) till skillnad från sällanköpsvarubolaget H&M som först nu i år börjar sänka expansionen av H&M-butiker.

2018 års Dogs of the Dow fast på Stockholmsbörsen

Nu har jag gjort årets ”Dogs of the Dow” fast på Stockholmsbörsen. Det betyder topplistan med de tio storbolag som har högst direktavkastning.

Läs mer om den här utdelningsstrategin i Den enkla vägen att lyckas med aktier.

Bland nyheterna på listan märks att tre bolag ger bonusutdelning. Toppar gör Nordea före H&M. 

Årets topplista över stabilaste utdelningstrenderna i Sverige

Topplistorna med Sveriges stabilaste utdelningsbolag är uppdaterade med årets siffror. Inget bolag sänkte utdelningen eller trillade bort av listorna av någon annan anledning.

ABB är nykomling bland utdelningshöjarna då industribolaget är uppe på nio år av höjningar i följd. Aktien finns även med i den långa listan med utdelningsbehållare då ABB har 13 år med bevarad eller höjd utdelning.

Axfood, Acando, Duni, Investor och Softronic har i år dykt upp i botten av listan med bolag som behållit eller höjt utdelningen flest år på raken.

SCA är med som bolag som sällan sänker, medan Essity som knoppats av inte är med. SCA:s svit med en sänkning sedan 1950 håller än.

Vid sidan av uppdateringen av utdelningssidan har jag spelat in avsnitt nummer tre av podden Tre Smarta om Börsen. Det avsnittet handlar passande nog om utdelningar och finns på poddsidan, i din poddapp samt här nedan.

Läsarfrågor om fondsparande och Alm Equity Pref

Läsarfråga: Är intresserad av vad du skulle rekommendera. Jag ska månadsspara i ca 3 fonder, till vår son. Med en horisont på ca 15 år. Har du rekommendationer om några som du själv skulle kunna tänka dig placera i?
Mitt svar: Spiltan Aktiefond Investmentbolag gillar jag då investmentbolagen är en bra start på ett sparande.

Läsarfråga: Efter att ha rest runt i Kambodja och Vietnam o sett deras utveckling vill jag köpa in mej där, men var och hur. Aktier eller fonder?
Mitt svar: Tundra vet jag har en Vietnam-fond. Vill minnas jag har den i PPM. Titta närmare på den fonden.

Läsarfråga: Jag har lagt köpordar för en slant på de här:
25 % Carnegie Corporate Bond A SEK
25 % Skagen Tellus
25 % Danske Invest Select Euro
25 % Spiltan Räntefond Sverige
Men pengarna ska användas till att köpa aktifonder inom en till sex månader. Alltså bara vara ”parkerade” ca en till sex månader i ovan fyra fonder. Det blir ”pö om pö”-köp. Din åsikt om valet av fonder och procentfördelningen?
Mitt svar: Det känns som en trygg och bred ränteportfölj även om det finns en del valutarisk. På en till sex månader skulle jag undvika valutarisker helt och välja Carnegie och Spiltan-fonden.

Läsarfråga: Jag har nyligen köpt på mig lite alm pref till mkt bra direktavkastning tycker jag (ca 8,3%). Men vad är riskerna med preffar? Kan dom ställa in utbetalningar eller sänka?Att kursen kan gå ner förstår jag, men annars? Att inlösen på den ligger på 120:- känns tryggt nu när den handlas till dryga 100 men innan jag köper på mig mer preffar måste jag lära mig lite mer om hur dom fungerar. Är det nåt jag missar som jag bör känna till? Har mkt lång sparhorisont och återinvesterar allt, har ca.16% av portföljen i pref, känns som ett defensivare alternativ.
Mitt svar: Alm Equity kan sänka eller slopa utdelningen på preffarna, men det kräver att deras intjäning minskar och det skulle den göra om bostadsmarknaden kraschar. Gör den inte det lär Alm klara utdelningen. Troligen går det bra, men det finns ju en kreditrisk.
Allmänt har preferensaktier lägre risk än vanliga stamaktier, men skulle inflationen stiga och räntorna med den skulle det äta upp en hel del av avkastningen.

Läsarfråga: Har för mig att du visat intresse för något som jag tror heter Estea Kapitalandelsbevis 1. Har du fortfarande samma positiva syn på detta bevis?
Mitt svar: Jag gillar Esteas kapitalandelsbevis1, men det handlas rätt nära NAV-kursen numera fast det är inlösen inom något år så det är som det ska.