Portföljfrågor om riskspridning och kompletteringar

Läsarfråga: Är nybörjare på aktier och har läst din bok ”Den enkla vägen bli rik på aktieutdelning” som jag tycker är en mycket bra och inspirerande bok. Har byggt upp en liten portfölj med utdelningsstrategi. Portföljen har ungefärligt fördelat i % på Axfood 23,7, Castellum 23,7, Industrivärden C 10, Kinnevik B 14,3, SEB A 28,6. Tycker du det är tillräcklig riskspridning för det här värdet eller skulle det vara bra att utöka med något till bolag? Känner att om jag ska utöka så är det bra läge nu när det är billigt. Har funderat lite på Fortum, Hexpol, eWork och även SCA. Den sistnämnda ingår ju i Industrivärden så det kanske inte är så stor vits med det? Vilken skulle du utökat med av dessa eller någon annan?

Svar: Du har nog en viss fördel om du köper ett par aktier till. Varför inte Hexpol och Ework som är lite mer av tillväxtbolag. Blir bra kompletteringar till befintliga innehav. SCA är en rätt liten del av Industrivärdens portfölj så att köpa aktier direkt där kan du om du vill också.

* * * * * * * *

Läsarfråga: Jag har nu under 2017 gått in med cirka 70 procent av det kapital som jag har avsatt för aktier. Denna portfölj bör idag ge en utdelning om cirka 5.5 procent om året.  Jag har som mål att vid en dipp stärka positionerna i dom större och kanske säkrare bolagen som t.ex. Investor mfl. Jag har idag en fördelning om cirka guld 5%, räntor 3%, cash 35%(mål 10% efter nya investeringar), fast egendom 17%, aktier 40% med målet att öka aktier till totalt 55%. Aktiernas fördelning ligger om cirka Fastighet 32%, Kläder 4%, Bank/Inkasso 11%, Spel 4%, Tele 11%, Läkemedel 8%, Skog 6%, Transport 6%, Investmentbolag 5% Bygg 3%, Livsmedel 4%, Industri 3% Övrigt chans 3%
Jag tar tacksamt emot råd och tips, hur skulle du göra för långsiktig trygghet med målet att leva på kommande utdelningar, skulle du öka resp minska något i portföljen, skulle du ha en större eller mindre vikt mot aktier totalt sett alltså mer än 55 procent?

Mitt svar: Jag tycker du ska hålla fast vid din plan. Hittar du bra aktier som gått ned ökar du då du har likvider att ta av. Att sprida besparingarna mellan olika tillgångar är bra, om ett par år när du investerad mer av likviderna i aktier har du tillräckligt hög andel. Efter en lång börsuppgång ska du inte ha för hög andel aktier. Det vore snarare en idé att ha 10 % i räntebärande istället för de 3% du nämner, t.ex. via Carnegie Corporate Bond.

Läsarfrågor: Aktier vs likvider på kort sikt + stå utanför aktiemarknaden

Läsarfråga: Jag sålde nästan alla mina aktier ett par år sedan nu, då jag varit övertygad om att aktierna var för högt värderade – att det måste komma en kraftigare nedgång inom kort (när jag även väger in omvärldsläget). Sedan dess har kurserna mestadels fortsatt uppåt. Nu sitter jag fortfarande och väntar på att gå ”all in”, och försöka time’a marknaden när det kommer en krasch. Men även om vi ser en avkylning under sommaren, så börjar jag omvärdera mitt beslut – eftersom jag har missat ett par års uppgångar och utdelningar (samtidigt som mina kontanter tjänar nästan noll i ränta). Det skrivs så mycket om ”ränta på ränta” både uppgång (och fallande kurser) är mer lönsamt sett under ett längre perspektiv. Hur ser du på detta? Hur länge kan/bör man våga stå utan aktier, då man aldrig vet när det kommer en krasch? Min ambition var att när krasch kom, att köpa en bred på Large Cap bolag med >5% utdelning/per år.
Svar: Du bör nog ha en strategi där du aldrig lämnar börsen helt, men periodvis kanske minskar andelen aktier. Försök hitta en balans där, t.ex. att du har minst 50-75% av portföljen i aktier beroende på hur bra det ser ut för börsen och värderingarna. Då kommer du från det där med att tajma börsen.

Läsarfråga: Jag har en milj på sparkonto utan ränta. Denna summa skall till hälften användas i maj-18 till en reavinstskatt. Målsättningen är att få summan att öka i värde tills dess. Har sen tidigare Investor, Lundbergs och favoriten Latour. Dessvärre också HM och FPC, men dem ska jag glömma några år. Har du förslag på placeringar? Eller ska jag välja det tråkiga att slanta av på ett bolån på samma summa med 0 amortering och 1,40% på 3 mån?
Svar: Ska du använda kapital till annat som i det här fallet en reavinst ska du inte placera pengarna på börsen. Kanske lika bra att bara ha dem på ett konto, eller möjligen amortera på lånet även med den delen av kapitalet.

Läsarfråga om preffarnas inlösenkurser + tips på stabila aktier

Läsarfråga: Jag har relativt mycket i industri och finans i och med att jag har stora innehav i en del investmentbolag. Har även medelstora innehav i ett par fastighetsbolag. Kan du ge några aktietips på stabila/icke chansartade bolag som gör att man kan få ett bredare aktieinvesterande (riskspridning)?
Svar: Jag gav tips på en handfull stabila aktier i en aktiechatt hos PA ganska nyligen.

Läsarfråga: Hur kommer det sig att vissa preffar t.ex Balder handlas nära inlösenkurs och andra t.ex Klövern handlas långt från inlösenkurs?
Svar: Balder handlas nära sin inlösenkurs för de ska lösas in. Klövern och Corem höjde tidigare sina inlösenkurser och handlas nu långt under dem.

Bolagen har lite olika höga inlösenkurser, det är ingen exakt vetenskap direkt. I princip är det en fördel om det är en bit upp till inlösenkursen. Då finns det ju en teoretisk uppsida i aktien.

Månadens floskel med Beijer Electronics

”Beijer Electronics Group har under de senaste två åren genomgått en strategisk omställning som lagt grunden för en långsiktigt god och lönsam tillväxt och Koncernens styrelse och ledning bedömer att en stärkt balansräkning vore fördelaktigt för att ytterligare kunna accelerera genomförandet av de strategiska planerna och tillvarata de möjligheter som rådande marknadstrender medför.”

Industriautomationbolaget Beijer Electronics genomför en nyemission nu i september. Vd Per Samuelsson förklarar och sammanfattar i citatet från en pressrelease med en hel del affärsuttryck.

Lite elakt kan vi i börshumor i blick kalla det för floskler och corporate bullsh*t. Inte för att det är lätt att uttrycka sig utan klichéer, men den här gången blev det för mycket.

Tack till alla som redan köpt min nya bok

Min nya bok Den enkla vägen hitta världens bästa aktier har fått en bra start. Redan efter en vecka har den sålt i 1000 exemplar. Tack till alla som köpt den!

Räknar vi in mina första två böcker om att lyckas med aktier och att bli rik på aktieutdelning har de tre böckerna tillsammans nu sålt i 21000 ex. Det gör mig hedrad och tacksam.

Alla tre böckerna är mer eller mindre tidlösa och blir med andra ord inte för gamla i första taget. Du kan läsa dem i samma ordning som de kom ut, men du kan också läsa dem i valfri ordning.