Tre nya personbästan på gymmet

Först ut för dagen var knäböj. Det gamla rekordet på 117,5 kg var med lite tveksamt djup så jag är glad att mitt nya personbästa är med godkänt djup.

I marklyftet var jag mer tveksam till om jag skulle kunna slå rekord, men det gick. Det var svintungt, men med lite ostbågerygg fick jag upp 160 kg.

Vän av ordning kanske tycker jag inte skulle släppt skivstången i golvet, eftersom man inte får det i styrkelyft. Jag struntade i det och försvarar mig med att jag kör med strongmanregler där det inte är så noga. Får jag bara upp stången så! 🙂 Jag får ju inte ha gymhandskar heller egentligen om det vore formell tävling, däremot är magnesium tillåtet då.

I bänkpressen var jag än mer osäker på om jag skulle klara av att persa, men det gick. Jag tog allt vad jag hade och såg inte ens om min PT hjälpte mig med stången upp. Det vara bara att grimasera ihop ansiktet till en skrumpen boll och ta i som en dåre.

Tydligen hjälpte hon inte till. 107,5 kg är därför mitt nya personbästa i bänkpress. Vid årsskiftet var det 10 kg mindre. Med andra ord en mycket god utveckling i år!

Därmed har jag förbättrat mitt 1RM i alla fem disciplinerna: Militärpress, frontböj, knäböj, marklyft, bänkpress. Det inom loppet av drygt tre veckor. Det är alltid lika roligt att uppdatera min rekordsida.

Q&A – ISK vs depå och säkra placeringar

Nya frågor och nya svar. Som vanligt är bloggbesökarnas frågor i svärtad text.

Om man äger ett utländskt papper, t ex en ETF kopplad mot USA Index, är detta ett sätt att komma runt den ”extra” källskatten om jag inte vill direktinvestera?
En ETF som följer USA-aktier slipper säkert all källskatt på utdelningar, ja. Däremot får du betala källskatt på utdelningarna från ETF:en, men den källskatten kan du få tillbaka i KF och kanske även i ISK.

Den eviga frågan ISK kontra Depå. Min sparhorisont är i princip pensionen( är 27). Förstår att där inte finns ett givet svar men när jag har så pass lång tid på mig är det helt rätt att välja ISK idag då, där jag har mina större delen av kapitalet? Skatten på ISK kommer ju med all säkerhet höjas framåt. Så äter inte skatten på mitt innehav mer i en ISK än om jag tar ut pengarna vid 55-60 och får skatta 30% på vinsten? Kan ju hoppas på att regeringen ändrat beskattningen på en aktiedepå tills dess…. En annan aspekt är ju oxå att utdelningen som jag satsar mest på äts mer på i en Depå än ISK. 
ISK lönar sig så länge den årliga totalavkastningen är större än statslåneräntan den 30 november föregående år plus 0,75 procentenheter. Troligen höjs inte räntorna så mycket att det blir ofördelaktigt jmf vanlig depå. Att däremot betala reavinstskatt för att kunna flytta in aktier till ISK är mer tveksamt.

Vi sålde vår lgh och innan vi köper en ny lgh kommer vi att bo i hyresrätt första två 2 åren så vi har likvider på 1.5m SEK. Känns som missed opportunity att bara låta de ligga i ett sparkonto med 0,9%. Vad kan man bäst göra med 1.5m SEK och endast 2 års spar horisont?
Två år är normalt i kortaste laget för aktier. 5-6 år vore en annan sak. En företagsobligationsfond kan nog ge ca 2-3 procent på årsbasis. Carnegie Corporate Bond och Lannebo Corporate Bond är två bra sådana fonder.

Jag har sedan i sommar legat 15% likvid och kan verkligen inte bestämma mig för vilken aktie (möjligtvis två aktier) jag skulle investera i långsiktigt. Har du några tips på en/två bra aktier som är i uppåtgående trend med ganska hälsosam utdelning, men för det inte alls är full- eller övervärderade?
Betsson och Sampo är två sådana aktier, även om Betsson gör mig lite nervös för politiska risker och ökad konkurrens och Sampo för att banksektorn har sina hot.

Storleken på innehaven i min portfölj

portfoljen-sept-2016

Jag har fått frågor då och då om vilka aktier som väger tyngst i min aktieportfölj. Ovan skärmdump visar portföljandelen och även direktavkastningen. Totalavkastningen är 11,6 procent hittills i år.

Några procent i likvider har jag också. Exakt hur mycket beror på hur stor kassareserv jag vill ha för livet utanför aktievärlden och framförallt om jag hunnit föra över nytt kapital till rätt depåer och sedan in i Excelfilen där jag har alla siffror över mitt sparande.

Rent tekniskt vet jag alltså inte hur mycket likvider jag har, eftersom jag inte bryr mig så länge jag försöker investera det som kommer in (vilket jag iofs inte gjort då jag ibland väntar för länge på ett bra köpläge).

Precis som i inlägget om akterna jag köpt nyligen ska du inte nödvändigtvis göra som jag gör, utan anpassa ditt sparande till dig och din situation, intresse, tid, etc. Det här är inspiration för dig som läsare, ingen privatekonomisk rådgivning.

En treklöver jag fyllt på i

Jag har i veckan fyllt på i några av mina befintliga innehav.

CCI. Rekyl i aktien fick mig att öka. Jag gillar verkligen verksamheten som är att äga mobilmaster och bredbandsnät (i första hand i USA). Är egentligen en REIT men jag klassar det som IT-bolag. Innehavet är medelstort och utdelningarna lär höjas framöver.

Enea. Köpte en lite post till bara. Lite rekyl bara, men faller IT-aktien vidare kan jag tänka mig att öka vidare. Är fortsatt ett av mina mindre innehav och lockar med hyfsad direktavkastning.

Estea kapitalandelsbevis 1. Kostade 106 trots att NAV låg på 130,9 vid halvårsskiftet. Direktavkastningen är 5,8 procent, vilket är högt för att vara en fastighetsinnehav. Estea har bra historik med deras fastighetsprojekt. Det här är rent formellt ingen aktie utan en sorts skuldsedel.

På önskelistan framöver står bl.a. mer Sampo och om priset faller mer i JNJ även dem.

Q&A – Utdelningar, depåval, portföljer och källskatt

Här kommer en ny omgång frågor som jag svarar på. Som vanligt är frågorna från er besökare/läsare svärtade och mina svar i osvärtad text.
Sparat i aktier i 1½ år, sparar på ca tio års sikt (pension) Åsikt om min portfölj Atlas C, Bonava, Castellum, Fortnox, Eltel, HM, ICA, Industrivärden, Indutrade, Lundberg, NCC, Nordea, SAAB, Skanska, SKF, SwB och Telia. 
Jag gillar din portfölj, både små och stora bolag i olika branscher.

Har en portfölj med 12 st aktier: ASSA ABLOY,Astra Zeneca, Besqab, Getinge, H&M, Investor, Kinnevik, Lundbergs, NetEnt, Nordea, Telia, ÅF. Jag vill satsa på utdelare i första hand. Är det rätt som den ser ut nu?
Din portfölj ser rätt bra ut, även om Getinge och Telia inte är några av mina favoritaktier direkt.

Jag står i begrepp att placera en större summa pengar i aktier på lång sikt. En förutsättning är god utdelning. Vad tror du om Wihlborgs fastigheter?
Wihlborgs är ett bra bolag med bra utdelningshistorik, så varför inte.

Jag har tänkt satsa på USA – är det fel att lägga de aktierna i  ISK?
Amerikanska aktier i ISK fungerar bra, men det är inte säkert du får tillbaka all källskatt som dras på utdelningen. Det är enda haken. hernhag.se/iskkf

Det jag undrar är om jag förstått beskattningen av utdelning inom aktiefonder rätt. På aktieutdelningen dras det en skatt på 15% som belastar fondens resultat (och därmed mig som fondägare). Om man tex antar en utdelning på 4% så skulle detta innebära en skattekostnad på 0.6%. Har jag motsvarande aktier i en KF så kommer banken (i mitt fall avanza) att begära tillbaka skatten för min räkning. Stämmer detta? Bakgrunden till min fråga:
0.6% må låta lite men om jag dessutom betalar en fondavgift på låt oss säga 1.4% så blir detta tillsammans 2%. Långsiktigt har börsen avkastad ca 8% (realt) och en fond skulle därmed överavkasta 25% vs index för att matcha direktinvesteringar som ligger indexnäsa.
Det stämmer, det finns utifrån vad fondbolagen svarade mig t.ex. 0,6 procent att spara per år genom att direktäga aktierna via KF. Nu finns det ingen garanti för att få tillbaka precis allt, ibland kan man även i KF få tillbaka aningen för lite, men en fördel är det likväl då det i så fall är nästan all källskatt som kommer. Särskilt sett över många år, och än mer inräknat fondförvaltningsavgiften, och än mer om vi inkluderar ränta-på-ränta-effekten. När det gäller Norden och USA bör det alltså löna sig för den intresserade att köpa aktier.