Q&A – Satsa på Castellum och H&M

Vet ju att Du är mycket positiv till Castellum.  Ska man haka på nyemissionen?  Fabege och Fastpartner som lyft min portfölj betydligt mer än Castellum lockar men vore ju kul att höra din syn på ytterligare insättning av kapital.
Jag tycker att vi aktieägare i Castellum gör rätt i att teckna i nyemissionen. Det är ett bra bolag som gör ett bra förvärv.

Tänkte bara höra en sak angående Investor-aktien. I din fina artikel om “A- eller B-aktien” rekommenderas Investor A. Men i artikeln om “Bra bolag” rekommenderas B-aktien. Är det helt enkelt så att man bör ta den som är billigast, och att B-aktien var billigare just då? Jag vet ju att B-aktien har högre omsättning, men att A-aktien ofta är lite billigare. 
Jag tog konsekvent den mest omsatta i portföljförslaget på sidan Bra bolag. Egentligen både var och är Investor A bättre än B-aktien då A-aktien är billigare och tillräckligt bra omsatt. Undvik aktier med mycket liten handel, men har båda bra omsättning välj den billigaste.

Jag tycker att H & M-aktien ser köpvärd ut – helst under 250 kr. Men vad är det som gör att den har gått ner relativt mycket? Är det satsningar
från H & M som ännu inte har lönat sig?
Rapporten för första kvartalet var inte den bästa och marknaden oroas nog över den långsiktiga resultattrenden som inte är helt super längre. Det finns fortfarande en chans att satsningarna lönar sig på sikt.

HCP har ju varit väldigt stabil med sina utdelningar. Men hur ser du på stämningen som de fått mot sig? Har försökt få reda på magnituden men förstår inte vad det kan innebära på kort/lång sikt när det gäller utdelningen. Hur tänker du? Ska man sitta still i båten eller? :-/
Jag är inte särskilt oroad för den stämningen, men då det är oerhört svårt att avgöra vad den slutar i kan jag ha fel. Tills vidare återstår det mycket innan det eventuellt blir kostsamt för HCP, men risken finns ju rent teoretiskt.

När jag kollar min portfölj så har jag misslyckats med Ratos och skulle vilja sälja dem. Har du förslag på intressanta aktier eller skall man ha dem kvar?
Ja, Ratos har i många år misslyckats med att få fart på affärerna på ett sätt som lyft aktiekursen. Undrar när/om det vänder. Jag gillar de flesta investmentbolagen på börsen. Det är bara att välja efter smak och tycke.

Mina favoritpoddar 2016

Jag hade mycket att göra under en period i slutet av april och början av maj. Det intressanta för dig som läsare är att det fick mig att prioritera bort vissa saker, främst lyssnandet på aktiepoddar. Det var intressant för mig i alla fall då mina prioriteringar överraskade mig. De poddar jag lyssnade på och lyssnade ikapp på först var dessa:

  1. Styrkelabbet. Till min egen förvåning lyssnade jag på denna och ingen mer podd alls. Jag trodde jag skulle prioritera poddar som krets kring jobbet som börsskribent, men jag tycker tydligen prat om styrketräning är viktigare. Eller så fick jag bara så mycket börs från annat håll att det här blev ett skönt break.
  2. 25 minuter. Detta var den podd jag lyssnade ikapp på först när det började lugna ner sig något. Även här är jag förvånad över att mitt eget val, men jag kände för att börja här. Kanske självförbättringar och livsvisdomar är något jag tycker jag behöver? 🙂
  3. Börspodden lyssnade jag ikapp på sen. Fullt logiskt då det handlar om börsen och aktier här. Tips på både lång och kort sikt. John och Johan är dessutom rätt cyniska eller raljerande och det är alltid intressant när folk tar ut svängarna.
  4. Placera-podden eller Placeras Stockholmsbörsen eller vad den heter. Lagom långa avsnitt, intressant innehåll.

Jag lyssnar på fler börspoddar än så, men vill/kan inte ranka resten.

  • Ett Rikare Liv är podden från Privata Affärer och den lyssnade jag delvis på innan Börspodden, men jag läser så mycket av det som står i tidningarna från PA och skriver i dem också så jag tillhör nog inte riktigt den primära målgruppen. Det blir en del saker jag redan känner till att lyssna på mina kollegor när jag redan läst allt de skrivit de senaste 16 åren. De poddavsnitt jag själv var med i lyssnar jag inte på då jag redan vet vad som sades 🙂 Men lyssna du istället.
  • Fill or kill. Har ingen aning vilka de är eller vem som är vem i programmet och det bryr jag mig inte om heller. Den här aktiepodden innehåller trots allt en hel del intressant om aktier.
  • SvD Börsplus-podd. Innehåller mycket om ett fåtal saker per avsnitt, vilket är på gott och ont.
  • Aktiepodden från Aktiespararen. Här lyssnade jag inte ikapp på alla poddavsnitt jag missat, eftersom jag prenumererar på tidningen.
  • Nordnet sparpodden. En helt okej podd med en hel del privatekonomi. Till min förvåning är detta inte alls någon riktig favoritpodd trots att det nog borde vara det.
  • Prata pengar. Här kan du lära dig väldigt mycket, särskilt episod 21 där jag och mitt skägg blir omnämnd/citerad. 🙂 Lite väl långa avsnitt och då det görs av Unga Aktiesparare blir det lite för grundläggande för en gammal aktieräv som jag.

Gillar du aktiepoddar? Lyssna gärna på Börspanelen där jag är med.

Q&A – Är banker fortfarande intressanta på sikt?

Nya frågor från er läsare och då svarar jag förstås. Tack för alla bidrag!
Jag har läst lite kring dina råd för 2015 och 2016 och undrar generellt lite kring Banksektorn, som det ser ut så har ju bankerna kommit ner ganska rejält i värdering, men på lång sikt tror du fortfarande att det är bra investering? Man ser ju att det är mycket som händer inom sektorn med många små aktörer som utmanar bankerna, vilket troligen medför att bankerna får större och större konkurrens med potentiellt lägre marginaler på längre sikt? Vilket får mig att tveka om det är bra att investera i banksektorn trots att det just nu ser ut att vara attraktiv värdering i många av bankerna, exempelvis Handelsbanken? Vad tror du om utvecklingen inom denna sektor? Fortfarande intressant på lång sikt?
Jag tror att de svenska storbankerna är en hyggligt bra investering på lång sikt, men det är klart att nätmäklarna och andra mindre aktörer med snabbare fötter och nya system kommer att bli bättre investeringar.

Tog fram min gamla bok av Urban Bäckström där han talar om Q-kvot för hela marknaden och då är det USA. Siffrorna är där gamla och min fråga är om var man kan hitta aktuella?
Q-kvoten är 0,95 för USA. Jag sökte nämligen och hittade
https://ycharts.com/indicators/tobins_q och
http://www.advisorperspectives.com/dshort/updates/Q-Ratio-and-Market-Valuation.

Jag har ISK och gjort en rejäl förlust med mina placeringar som jag i årets deklaration fick skatta för första gången. Att jag inte sålt de fonder som gått med förlust var tanken med att om jag avvaktar så kanske de går upp igen… placeringen var ju tänkt som en långsiktig sådan. Då var jag dock inte medveten om att jag får skatta även om kontot går med förlust. Man blir smått desperat med alla dessa försök till placeringar som alltid går åt fel håll och den pension som man försökt spara till försvinner ut i intet. Jag har ingen aning om vad som är bäst att göra nu. Ska jag sälja alla ”röda” fonder jag har idag? Vem ska kunna ge mig råd (som inte är partisk)? Mitt ISK har jag hos Avanza som inte har rådgivning… Tusen tack om du har möjlighet att ge ETT gott råd!
Döm inte dina sparprodukter efter priset, alltså kursutvecklingen. I alla fall inte på kort sikt. Många börsindex är ned det senaste året så det är inte så konstigt att flera fonder ligger på rött. Håll fast vid din strategi i minst 3-5 år till. Svenska och amerikanska aktier stiger under de allra flesta femårsperioder så fonder i dessa områden borde ge avkastning om du håller ut.

Vi är intresserade av aktier och ekonomi i allmänhet medan inga ”aktienördar”. Tanken med aktieportföljen är att det ska vara skapligt säkra bolag som ger utdelning och inte behöver bevakas dagligen. Just nu är det 32% fonder, 56% aktier och 12% likvid. Vi har för övrigt buffertsparande vid sidan av detta. Sparhorisonten är ungefär 20 år. Tanken är att vi ska investera mellan 7000-10000 kr/månad från och med september. Jag står nu i valet och kvalet på hur vi ska lägga upp det. Aktier, fonder eller båda? Jag anstränger mig för att inte hoppa på trender och heta IPO:er, just det suget talar för fonder då jag varken har kunskap eller kommer ha tid att grotta ned mig i framtiden. Hälften på fonder och hälften på aktier varje månad? Allt på aktier? Portföljen har inte direkt slagit index senaste tiden men det spelar ju ingen roll på lång sikt.
Det låter som du är på god väg till ett bra sparande. I grunden tycker jag aktier är bättre än fonder, men tycker du att du behöver fonder för att spara tid etc så ha del sånt också. Varför inte köpa hälften i aktier och resten i fonder framöver som du är inne på. 

Mina nya premiepensionsfonder

pensionsfonderna

Efter att med viss framgång legat i Spiltan Räntefond Sverige en tid har jag i mitt premiepensionssparande valt dessa fyra fonder.

Lannebo Vision innehåller främst IT-aktier, men också en del närliggande sektorer. Att framtiden för IT är spännande behöver ingen närmare förklaring. Det här är en fond som jag ägde när den var ny och gick uselt i början av 00-talet, så nu när förvaltaren verkar ha hittat rätt får fonden en ny chans.

Jag hade hellre tagit Nordea Stabila Aktier Tillväxtmarknader än Skagen Kon-tiki, men Nordeas fond fanns inte hos pensionsmyndigheten. Kon-tiki är i vart fall en korg billiga aktier så hittar de tillbaka till gammal god förvaltning igen så blir det kanske bra.

Sen tror jag även på frontier markets, alltså de allra nyaste marknaderna. Tundra Vietnam var nära att komma med, men jag valde en bredare lösning i form av Tundra Frontier Opportunities. Flera mer eller mindre skurkländer (diktaturer etc) ingår, men på lång sikt är flera av dem på rätt väg och kan bli bra.

Indien tror jag lite extra på som ett jättestort land som satsar på utbildning och dessutom är rätt demokratiskt. Carnegie Indienfond gjorde jag en bra affär i tidigare på 00-talet när de hette HQ Indienfond (om jag minns rätt).

Några vanliga Sverigefonder eller globalfonder vill jag inte ha eftersom jag redan  (i kapitalförsäkring) har aktier i Sverige och USA och en ETF som placerar globalt. Mitt premiepensionssparande ska innehålla fonder som köper en typ av aktier som jag känner mig underviktad i.

Mitt råd till dig är att inte stirra på mina premiepensionsfonder utan göra ditt eget val. Titta gärna på Privata Affärers fondportföljer som finns lång bak i varje tidning. Uppbyggnaden av de fondportföljerna följer konstens alla regler. Själv följer jag mina egna regler utifrån de aktier jag äger. 🙂

När det gäller ett par gamla tjänstepensionsdepåer ligger jag där i Skagen Global och Danske Invest Global Index. För lite i depåerna och för begränsat utbud för att jag ska ändra till något annat.

Köper aktier i Geo Group

Jag har köpt en medelmåttigt stor post i Geo Group. Det är ännu ett fastighetsbolag, fast de driver fängelser i främst USA men också andra länder. Direktavkastningen på drygt 8 procent gick inte att motstå och de rekommenderas av Oxford Income Letter.

De har inte varit REIT så länge men trenden hittills är bra. Utdelningshöjningsutrymme finns det sett till utdelningsandel.

Jag sålde samtidigt lite till i Digital Realty Trust och Klövern Pref, som ändå är två av de allra störa innehaven jag har. Varför göra så när jag hade likvider för att finansiera hela Geo-köpet? Jo, för att jag har så mycket i fastigheter. Efter dessa transaktioner 43 procent av mina börsnoterade spartillgångar, vilket är väldigt mycket. 🙁 Geo Group har högre direktavkastning och större chans till utdelningshöjningar är Klövern Pref. Den svenska preferensaktien har å andra sidan mycket lägre risk.

Risken i Geo Group är förstås politisk, men kommuner och stater kan nog inte sköta fängelserna bättre än privata aktörer så det borde nog gå bra.

Sen kan jag inte låta bli att hävda att Geo Group är en fängslande investering som jag länge efterlyst. Geo Group låser inte in kassaflödena utan delar ut till mig som ”medbrottsling”. Jag tänker förvara aktierna i en speciell cell i min portfölj så de inte smiter. Ha dem bakom lås och bom helt enkelt. Den höga direktavkastningen känns ju som rena rånet! 🙂