Tidigare var tanken 15 olika aktier ungefär lika mycket av varje. Nu funderar jag på om tio stycken är mer fokuserat och bättre?
Börja med att nå tio aktier och känn hur det fungerar. Bara om du hittar fler köpvärda aktier bör du utöka. Vi behöver ju inte stirra oss blinda på ett visst antal aktier, utan anpassa antalet efter den egna erfarenheten och vilka lägen som finns på börsen och vilka likvider vi har. Tio aktier i olika branscher räcker rätt bra för riskspridningen.
Sålde Skanska, ABB, H&M, SCA och Volvo för ett tag sen med tanke på börsens svajighet. Lite mer likvid kändes bra. Kan komma att köpa tillbaka nån av dessa ifall det blir läge under sommarmånaderna. Autoliv tror jag på men den är ”aldrig billig”. Så vad tror du? Vilka är de bästa att ha 10 år framåt?
Skanska, H&M och SCA blir nog bra på tio års sikt. Köp gärna tillbaka om de faller.
Angående Elon Musk och elbilar så undrar jag om inte vi alla är alldeles för lika de generaler som sägs planera det förra kriget. I det senaste ”Klotet” i P 1 sägs mycket intressant om vår framtida energiförsörjning. Visst är det spännande med kvartalsrapporter, men borde vi inte ägna mera tid åt att grunna på vilka företag och branscher som kommer att bli viktiga i framtiden som ju dessutom redan börjat.
Framtidens branscher borde vi grunna en del på ja, men det är så svårt att i nya branscher veta vilka som floppar och vilka som lyckas. Det är väldigt svårt och riskabelt att vara riktigt tidigt ute.
Du skriver mycket om preffar och de är en stor del av min portfölj. Kommer de att gå mot en ny vår när den nya bolagsbeskattningen införs eller blir det en gäspning?
Preffar tror jag inte påverkas särskilt alls av bolagsbeskattningen, däremot kan fastighetsbolagets stamaktier göra det.
Jag har sedan något år tillbaka i ett antal investmentbolag såsom Investor, Kinnevik och Svolder. Min fråga till dig är; vart kan man hitta information om substansvärde/rabatt gällande de olika investmentbolagen?
Den enda sajt jag kommer på är http://www.investmentbolagen.se/ även om alla investmentbolag inte finns där.


