Q&A – Hur stor ska portföljen vara?

Tidigare var tanken 15 olika aktier ungefär lika mycket av varje. Nu funderar jag på om tio stycken är mer fokuserat och bättre?
Börja med att nå tio aktier och känn hur det fungerar. Bara om du hittar fler köpvärda aktier bör du utöka. Vi behöver ju inte stirra oss blinda på ett visst antal aktier, utan anpassa antalet efter den egna erfarenheten och vilka lägen som finns på börsen och vilka likvider vi har. Tio aktier i olika branscher räcker rätt bra för riskspridningen.

Sålde Skanska, ABB, H&M, SCA och Volvo för ett tag sen med tanke på börsens svajighet. Lite mer likvid kändes bra. Kan komma att köpa tillbaka nån av dessa ifall det blir läge under sommarmånaderna. Autoliv tror jag på men den är ”aldrig billig”. Så vad tror du? Vilka är de bästa att ha 10 år framåt?
Skanska, H&M och SCA blir nog bra på tio års sikt. Köp gärna tillbaka om de faller.

Angående Elon Musk och elbilar så undrar jag om inte vi alla är alldeles för lika de generaler som sägs planera det förra kriget. I det senaste ”Klotet” i P 1 sägs mycket intressant om vår framtida energiförsörjning. Visst är det spännande med kvartalsrapporter, men borde vi inte ägna mera tid åt att grunna på vilka företag och branscher som kommer att bli viktiga i framtiden som ju dessutom redan börjat.
Framtidens branscher borde vi grunna en del på ja, men det är så svårt att i nya branscher veta vilka som floppar och vilka som lyckas. Det är väldigt svårt och riskabelt att vara riktigt tidigt ute.

Du skriver mycket om preffar och de är en stor del av min portfölj. Kommer de att gå mot en ny vår när den nya bolagsbeskattningen införs eller blir det en gäspning?
Preffar tror jag inte påverkas särskilt alls av bolagsbeskattningen, däremot kan fastighetsbolagets stamaktier göra det.

Jag har sedan något år tillbaka i ett antal investmentbolag såsom Investor, Kinnevik och Svolder. Min fråga till dig är; vart kan man hitta information om substansvärde/rabatt gällande de olika investmentbolagen?
Den enda sajt jag kommer på är http://www.investmentbolagen.se/ även om alla investmentbolag inte finns där.

Q&A – Leva på utdelningar som pensionär?

Äntligen tid för några av era frågor och svar att bli publicerade här ”i media” igen. 🙂

Hur tänker du kring utdelningsinvestering när det är dags att pensionera sig? Är det inte ganska riskabelt att ligga tungt i utdelningsaktier när man ska pensionera sig, ifall det blir en stor börskrasch exempelvis? Dvs. för utdelningen lär väl sänkas en hel del i en sådan situation. Värt att sälja av en bit av kapitalet eller bara dumt, eftersom man ska leva på utdelningen?
Många bolag sänker inte utdelningen bara för att det blir en kris. Se på trenderna på hernhag.se/utdelningar De bolagen har inte sänkt på jättelänge. Bara enstaka lär sänka om det blir kris. En sänkning kanske inte är hela världen heller om den är begränsad. Ska du leva enbart på utdelningen tycker jag du ska behålla.

Jag såg att du skrivit en artikel om Norrpadas konkurs. Jag satsade en liten summa i Norrpada men har pga personliga omständigheter haft svårt att följa upp vad som egentligen hände företaget. Jag gissar att mina och alla investerares pengar är borta för gott… Men hur kan man som enskild aktieägare vara säker på att allt gott rätt till? Har du något tips hur man kan få klarhet i förloppet? Och om man som enskild aktieägare har några rättigheter överhuvudtaget i dylik händelse? Hur som helst, jag har lärt mig en dyrbar läxa.
Ja, allt är säkert borta. Den stora frustrationen är att ledningen inte var tydligare med vilken burn rate man hade i kassaflöde och hur nära man var konkurs om inte husbyggande och försäljningarna av det kom igång. Troligen ligger inget brottsligt bakom, utan bara svåra förutsättningar i Ryssland, blåögda prognoser och inkompetens. Aktieägarna är för få för att det ska kunna bli grupptalan/stämning och bolagsledningen skulle ändå antagligen inte ha råd att betala tillräckligt om aktieägarna mot förmodan skulle vinna ett sådant mål.

Eftersom jag är rädd om mina besparingar satsar jag på Spiltan Räntefond Sverige. Är det typ smart att lägga alla pengar där…..
Nja, det är inte nödvändigtvis smartast med en korträntefond men tryggt och säkert är det i vart fall.

Har en aktieportfölj med följande aktier (% är tänkt ca fördel. när jag är färdiginvesterad. 4 aktier är gamla innehav och kommer justeras i % med köp i dom nya bolagen):
H&M 22% (större % idag)
Swedbank 16% (större % idag)
Investor 15%
Skanska 12%
Boliden 9% (större % idag)
Betsson 7%
Unibet 6%
Tele2 5% (större % idag)
Bure Equity 4%
Avanza Holding
Skulle vilja ha Melker S. oxå men en portfölj med få bolag som gått bra…… Portföljen kommer behållas i minst 15-20 år med sporadiska investeringar, tätare köp nu i början. Tankar och åsikter om mina val/fördelning?
Din portfölj ser bra ut, men du ska i vart fall inte ligger tyngre än 16% i Swedbank när du är klar med portföljbygget. Boliden ser lite tung ut också. Kan du få in mer Bure och Melker Schörling (om det blir rekyler nedåt) vore det tryggare.

Jag har sålt allt i Skagen Kon-tiki

Jag har sålt ut allt i tillväxtmarknadsfonden Skagen Kon-tiki. Totalt blev det ca 10 procent om året sedan 2007, drygt en kursdubbling trots de senaste årens stiltje. De flesta köpen gjordes innan och under finanskrisen till bra nivåer.

skagen-kon-tiki-affarer
Kursgraf från Avanza.

Även om fondens innehav i genomsnitt handlas till p/e-tal under 10 och verkar billiga satsar jag allt mer uteslutande på aktier och inte aktiva fonder. Då jag sålt även Spiltan Räntefond Sverige och väntar på att säljordern på Brummer Multi-Strategy ska gå igenom renodlar jag mitt sparande allt mer.

Färre vanliga fonder, fler aktier. Utdelningsstrategi. Inga höga fondavgifter.

Det borde löna sig med en kort räntefond istället för likvider i väntan på att mitt då och då köpande av aktier ska ha satt kapitalet till arbete. Utvecklingen i många räntefonder är blek och likvider är snabbare att använda när tillfällen dyker upp.

Rhenmanfonden är ensam kvar bland vanliga aktiefonder utanför premiepensionen. Jag är tveksam till den också numera. Även om den ligger i min IPS funderar jag på att sälja och köpa aktier istället.

De enda ställen där vanliga fonder lockar mig numera är premiepensionen och de två tjänstepensionslösningarna jag tvingades på när jag hade en anställning för ett antal år sedan. Min sparportfölj exkluderar i nuläget dessa små sidosparanden jag ändå inte kommer åt på länge.

Framöver ska jag ändå ta tag i pensionsdepåerna och välja fonder och återkomma i ärendet. Det borde vända på tillväxtmarknaderna någon gång, även om många kaosländer och skurkländer ingår där.

Q&A – Portföljfrågor och nysparande

Nu har äntligen tid med att lägga upp en inlägg med frågor och svar igen. Håll till godo!

Funderar på att skapa en portfölj på minst 5 års sikt med följande innehåll.
i lika delar. Handelsbanken, Skanska, Castellum, Autoliv, Hexpol, Meda, Securitas, H&M, Duni och Holmen. Tanken är att ha hyfsad riskspridning och behålla innehavet 5-10 år.
Det ser bra ut tycker jag. Meda är under uppköp och lär försvinna i nuvarande form, men övriga innehav har goda förutsättningar på sikt.

Är det läge att byta till en annan läkemedelsaktie om man äger Meda? Och i så fall vilken?
Det är läge att ta hem vinsten i Meda, men det finns inte så många bra alternativ. Recipharm tillverkar andra bolags läkemedel med framgång medan Astra delar ut bra med pengar.

Min man har en löneväxling som jag fått nöjet att förvalta, tidigare har den legat på något som heter Navigera Aktie 1 (som i mina ögon inte verkar bra)
Nu får man ju inte göra som man vill utan måste välja bank (SEB, SPP, Länsförsäkringar, Folksam eller Skandia) Den ligger nu under SEB, så jag tänkte placera om kapitalet där och låta fortsatt sparande gå in där också, för att ha allt samlat och göra det lättare att få överblick. Hur tycker du att jag ska fördela pengarna? Summa ca 800 000:- och fortsatt sparande 15000:-/mån. Ålder 54 år. Så det är ju på kanske10 års sikt.
P
å tio års sikt skulle jag rekommendera att ni ligger tungt i aktier och/eller aktiefonder beroende på utbudet av fonder hos SEB. Köp successivt framöver. Trenden i Sverige är ned just nu så det är läge att köpa här då och då, men också globalt.

Jag har fått 250 000 kr i gåva, ovant för för mig med så pass mycket kontanter. Jag skulle vilja placera dessa pengar på ett bra sätt. Jag vill ha lite avkastning men vill inte riskera något. har du tips på placering. Max 5 års sikt.
Risk finns det alltid med aktier, även om risken egentligen är ganska liten på fem års sikt. Köper du investmentbolag som Investor och Industrivärden eller Lundbergs är det bra placeringar på lång sikt till överkomlig risk. Men har du otur har börsen ett dåligt år när du ska ha pengarna om fyra fem år. Vill du inte riskera något alls är Spiltan Räntefond Sverige en billig och bra korträntefond.

Nu har jag ca 315´ i SHB fonder Global +210%, Sv småbolag +445% och Sverige +185%, inget sparande idag. Aktier ca 360´Peab, Telia, NP3, Diös, MQ, KappAhl, SAAB, Viktoria P, Tobii, Ratos B och månadsspar i Spiltan Invest. fond, de ligger inom spannet + 20 – +175% och så Svarta fåret SSAB A, som jag haft från 80-talet. Ska jag sälja ut det mesta och starta på nytt eller ska jag sälja ut en del små poster, ha kvar fonder och satsa på 5 – 10 aktier nya? Behöver inga pengar på 15-20 år (är 60 år). Har pengar på sparkonto SBAB. Skulle vilja ha ganska säkra placeringar, som ger utdelning och förhoppningsvis står sig tills man ev behöver pengarna. Spara i ISK istället för aktiedepå? Vill kunna koppla av och titta till när andan faller på. Vad skulle du ge för råd?
På 20 års sikt är mitt grundråd främst aktier och det i ISK. Av de aktier du undvik SSAB och Kappahl på lång sikt. De fonder du har kan du behålla för att skjuta upp reavinstskatten om du vill och du gör rätt som bara satsar mer endast i Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Vill du komplettera med fler aktier kan du välja bland utdelningsstabila bolagen på hernhag.se/utdelningar

Myndighet gör talbok av Den enkla vägen att lyckas med aktier

Den enkla vägen att lyckas med aktier finns nu som talbok hos legimus.se

Nu finns Den enkla vägen att lyckas med aktier som talbok. Det är myndigheten för tillgängliga medier, MTM, som gjort den tillgänglig i denna form. Orsaken är att den blivit efterfrågad av personer med läsnedsättning.

Länken ovan går till min boks sida legimus.se, vilket är en sajt eller snarare digitalt bibliotek där min och andra talböcker finns att beställa för dig som är blind eller har annat problem med synen. Den enkla vägen att lyckas med aktier kommer tydligen på CD-skiva och tar 4 timmar och 52 minuter att lyssna igenom.

Vilken trevlig överraskning det var att få brevet i lådan. Jag undrade vad ALIS var för avsändare och det är tydligen Administration av litterära rättigheter i Sverige. Enligt lag kan MTM ge ut sådana här talböcker utan att kolla med oss författare och med förläggarna innan.

Oroa dig inte! Enligt överenskommelse med Sveriges Författarförbund betalar ALIS ut talboksersättning till mig. 🙂 Återstår att se hur mycket det blir.

Från 2024 finns det även en vanlig ljudbok i form av Bygg din egen pengamaskin.