Nu över 8000 sålda böcker

Den enkla vägen att lyckas med aktier

Vi har med nu passerat 8000 sålda böcker av Den enkla vägen att lyckas med aktier. Tack för att ni köpt och fortsätter att köpa min bok. 🙂

Jag skrev tidigare att den tredje upplagan tog oss till 8000 böcker sammanlagt, men det var en missuppfattning. Det fanns 9000 tryckta böcker så det finns några kvar att köpa.

Går alla planer i lås som jag hoppas blir det en fjärde upplaga, men det är för tidigt att säga.

Q&A – Spax, Brummer och Hemfosa

Spaxar på Swedbank funderar jag en del på, har köpt deras Framtid och funderar nu på deras infrastruktur. Vad tror du om Spaxar?
Allt beror så mycket på villkoren, men i regel är det inget jag direkt rekommenderar. Med det sagt går det från tid till annan att hitta strukturerade värdepapper som har bra upplägg.

Jag undrar lite vad din inställning är till Brummer Multi Strategi fond nu.
2015 var ett trögt år för dom och 2016 har börjat nattsvart med tanke på att dom utgör dig för att vara en totalavkastande din som bör ingå i ens sparande för ort sänka risken.

Sett över ett par år är troligen Brummer MS och andra hedgefonder okej placeringar. De har kommit upp ur svackor tidigare. Nedgångarna gör mig mindre positiv än tidigare då fonderna och jag lutar själv allt mer åt aktier med stabil utdelning istället för hedgefonder.

Jag har en del Hemfosa och är sugen att öka, kraftigt. Aktien verkar jag tokbillig. Med P/E tal på drygt 2, utdelning på nästan 5 och en värdering till halva det egna kapitalet. Vad är det som jag har missat? Det kan ju inte bara vara beroendet av en person, Jens Engvall. Måste ju finnas någon annan anledning till denna konkursvärdering!?
Aktien handlas till långt över substansvärdet per aktie och är därmed ganska dyr. Direktavkastningen är bra, men vinsten per aktie var 16,87 kr under 2015. Av det står över hälften för en värdeökning av befintliga fastigheter, vilket verkligen inte kommer att upprepa sig varje år framöver. Att det står P/E-tal på 2 hos Avanza och Nordnet är vilseledande när aktiekursen är kring 90 kr. Orsaken ser ut att vara att de inte har justerat för fjolårets aktiesplit på två. Både vinst och EK per aktie ska alltså delas med två. P/EK blir därmed dubbelt så högt.

Du får ursäkta en aktienovis frågor, men efter att ha läst din bok några gånger, så snurrar det en del tankar/frågor i huvudet. Vill minnas att du i boken (och i blogginlägget angående köpet i Fortum) pratar om att sälja delar av en aktie som man kanske köpte till en dyrare kurs (för att hämta hem lite vinst som i ditt Clas Ohlson-fall). Det jag undrar är om det bara är ett tänkesätt, eller om det faktiskt går att sälja specifika aktier på det sättet? Alltså om jag har köpt Handelsbanken i två poster om 95 kr/aktie och 120 kr/aktie så kan jag väl inte bara sälja de dyrare? Antar att det är ett tänkesätt, eller justeras GAV på nåt sätt i t ex Avanzadepån så att de dyraste säljs först?
Nej, med delar av aktierna menar jag att jag inte säljer hela innehavet. I Clas Ohlson säljer jag lite grann av mitt innehav och det med vinst för att GAV är lägre än det jag sålde till. I Fortum sitter jag med förlust för GAV är högt över dagens priser. Nu tittar jag inte så mycket på GAV då jag främst använder KF, utan det är mer värderingen och i Clas O även den snabba kursuppgången.
Jag vill investera mitt kapital optimalt. Funderar på SAS pref då de ger 9,2 % i direktavkastning och SAS kommer inte att gå i konkurs under de närmaste åren (gm lägre bränslepriser o dyl har de förbättrat sin vinst) och kanske det blir uppköpt av Lufthansa? Funderar även på om man vågar gå in i Fingerprint då många rådgivare på banker osv hyllar aktien o tror att den ska gå upp till 800 kr och äntligen har ju aktien visat vinst som skedde väl förra året. Eller ska man vara oerhört försiktig o investera i ett investmentföretag som Latour, MS, Kvik, Investor el Svolder?
Om basen i ditt sparande redan är en del investmentbolag (som de du nämner) och aktier i stora välskötta bolag kan du chansa på SAS Pref och Fingerprint. Däremot skulle jag kanske inte råda dig att börja ett sparande från grunden där.

Mina aktieaffärer i veckan

Jag minskade andelarna i amerikanska fastighetsbolagen Realty Income och Digital Realty Trust i veckan. De är fortfarande två av mina största innehav, men aktierna har gått upp mycket och snabbt och direktavkastningarna har blivit lägre än vanligt.

Inte för jag tror så mycket mer på mobilmastuthyraren Crown Castle (CCI), men direktavkastningen är något högre där och framförallt var det ett litet innehav som jag kunde fylla på i. Jag har även efter denna påfyllning fortfarande inte så väldigt mycket i CCI, utan halvmycket säger vi. 🙂

Jag tog hem vinsten i en femtedel av aktierna i Clas Ohlson, som ligger vid gamla kurstoppar och har tack vare den snabba kursuppgången fått se sin direktavkastning sjunka till måttliga nivåer.

Fortum är välförtjänt billigt, men elbolaget borde inte behöva vara så här lågt värderat. Även om de sänker utdelningen något år framöver kommer nog direktavkastningen att vara hög. Just nu är den 9 procent. Intressant även att Fortum satsar på solkraft i Indien. Kan de bara klara den ökända indiska byråkratin blir det säkert bra i ett så solsäkert land med växande ekonomi. Efter att jag ökat lite till i Fortum i veckan är det ändå inte ett av de största innehaven, men på övre halvan.

Sammantaget ökar veckans aktieaffärer min aktieexponering och mängd utdelningar på årsbasis med lite till då jag köpte för mer än jag sålde, men jag har fortsatt krigskassa.

Q&A – Köpa ETF:er och börja månadsspara i aktier

Hej, här kommer ännu ett inlägg med några frågor och svar.

Jag har blivit sugen på att investera i utdelande ETF:er, men känner att jag har för dålig koll. Mitt mål är att få bra total avkastning på sikt (utdelningar + värdeökning), samtidigt som jag skulle vilja få lite utdelningar varje månad. Har förstått att det finns allt från högutdelande globala (typ SDIV) till de som följer amerikanska utdelningsaristokrater (tex NOBL) eller globala utdelningsaristokrater (WDIV??) mm. Gissar att de ETF:er med hög direktavkastning investerar i mindre kvalitativa bolag, och att man därför kan förvänta sig en bättre kursutveckling i de med lägre direktavkastning?
Är utdelande ETF:er något för mig, och hur tycker du jag ska tänka kring val av ETF? Är det bra köpläge just nu?
Jag tycker utdelande ETF:er är ett bra komplement i en portfölj, men likt de flesta andra ETF:er och vanliga fonder är det inte helt lätt att veta exakt vad man får. En korg med 30-100 aktier är inte lätt att analysera och för grepp om. 🙂 Välj ETF med lagom hög direktavkastning och landsfördelning. Chansen till kursuppgång kan vara större om direktavkastningen är ”bara” 2-4%, men det finns inget enkelt sådant samband utan allt beror så mycket på.

Jag har nyligen bestämt mig för att investera i aktier, men jag är osäker på hur jag ska börja. Jag vet att jag vill investera långsiktigt och satsa på stabila storbolag med god direktavkastning och utdelningstillväxt. Precis vilka bolag det kommer att bli håller jag att titta på. Problemet just nu är att börsen har gått nedåt under flera månader och jag känner att jag kanske borde avvakta. Å andra sidan så har jag tänkt att köpa regelbundet varje månad, så då borde det kanske inte spela någon roll när jag börjar min aktieresa, efter det alltid kommer att gå både upp och ner. Jag är lite kluven angående detta. Om jag har en tämligen stor summa pengar (ca 500.000 kr) på ett sparkonto som jag vill investera i aktier, plus att jag vill avsätta 5.000-6.000 kr av lönen varje månad för aktieköp, hur tycker du att jag borde lägga upp detta i dagsläget? Ska jag avvakta eller börja på en gång? Ska jag köpa för större summor i början så att jag får sparpengarna investerade fortare, eller ska jag köpa för kanske 10.000 kr per månad och dra ut på det hela i ett antal år tills pengarna på sparkontot är helt investerade? Är det överhuvudtaget en bra idé att månadsspara i aktier på detta sätt, eftersom jag kommer ju mer eller mindre strunta i om det går upp eller ner för de bolag jag investerar i. Min tanke är att om jag sparar långsiktigt så kommer det hela jämna ut sig i slutänden och gå sakta uppåt, oavsett börskrascher och dylikt.
Rent teoretiskt ska man köpa allt direkt då börsen går upp oftare än den går ned. Jag tycker ändå det känns klokt om du månadssparar i aktier som du skriver, säg 10 papp i månaden. Den långa trenden på börsen är ned sedan ifjol så det behöver inte vara bråttom att köpa aktier. En kombination vore ju att köpa för 100 tusen kr nu och sen månadsspara. Blir du mer eller mindre fullinvesterad inom ett år eller två år är det sannolikt en bra affär på fem års sikt eller längre.

Jag funderar på att köpa Bredband 2 på 5 års sikt. Vad har du råd, vad är aktien värd?
Jag har tyvärr ingen bra koll på Bredband2, men de verkar vara på rätt väg för vinsten steg ifjol och aktien ligger i en långsiktigt stigande trend.

Köper Enea, men minskar lite i Ework

Idag slog jag till och minskade med motsvarande 1/7 av mitt innehav i Ework. Allt talar för bolaget, men aktien har tjurrusat och direktavkastningen är lägre än den brukar. Dessutom hade kursuppgången gjort så aktien blivit en av mina största innehav och då väljer jag att sänka risken något.

De pengarna och ungefär lika mycket till satte jag i Enea. Programvaror i en massa mobilmaster borde vara framtiden, hög direktavkastning, okej utdelningsandel, bra finanser, hygglig värdering, imponerande hur rörelsemarginalen har stigit de senaste åren och nu är över höga 20 procent, viss rekyl i aktien, uppköpskandidat.

Å andra sidan är Enea mycket beroende av Ericsson och Nokia som kunder. Nu när Nokia går ihop med AlcatelLucent som har satsat på egna programvaror får vi se hur det går på sikt. Mycket händer i branschen, samtidigt som Enea kan tappa kunder kan det också ta fart på andra håll. Kundernas efterfrågan kommer lite ryckvis. Allt mer open source är ett osäkerhetsmoment, med både risk och nog lite potential också.

Skulle aktien falla omotiverat och/eller för att börsen faller kan jag lätt öka då Enea nu när ett så litet innehav. Annars känns det bra att inte ligga allt för tungt.

Totalt sett ökar jag nu mina årliga utdelningar en aning då Eneas direktavkastning är lite högre än Eworks plus att jag ovanpå det köpte för en del likvider, men jag minskar ändå inte mina kapitalreserver. Jag lade en säljorder på Brummer Multi-Strategy som går igenom om en månad. Därmed ökar jag likviderna en hel del och hoppas därmed på fortsatt beartrend för börsindex.