Botten för fastighetsaktier ser vi först när osäkerheten lagt sig. Jag gissar att det sker senare under 2022.
Att dyrare lån just nu pressar fastighetsaktierna kan vi läsa om i DI (artikel bakom betalvägg). Riskpremien för Castellums seniora obligationer har tydligen stigit från 1 procentenhet till 3 procentenheter. I de mest högbelånade fallen på marknaden har räntorna tydligen stigit från 1 procent till 7 procent.
Enligt Johan Edberg, analytiker på Handelsbanken, är raset ”väldigt starkt kopplat till att tillväxten som man då räknade med från skuldfinansierade förvärv är helt orimlig i dagsläget, när finansieringen har blivit så pass dyr.”
De avgörande frågarna är när det vänder och vilken ny jämviktspunkt vi får sedan. Det är osannolikt att det ska gå tillbaka och bli lika bra som innan. Att låna till någon procent i tider med inflation som är klart högre än det ska vi inte räkna med.
Aktiemarknaden ligger ofta 6-12 månader före utvecklingen och under nästa år borde lågkonjunkturen och därmed inflationspressen vara över oss. Med det lägre räntor. En botten på aktiemarknaden borde vi därför se i år för fastighetsaktierna.
Botten för fastighetsaktier och en långsiktig uppgång kommer nog inte förrän marknaden verkligen ser att skulderna för fastighetsbolagen kan läggas om till anständiga räntor. Säg 3-4 procent istället för 1-2 procent. Det är först nästa år som stora volymer ska läggas om (länk till Twitter, öppnas i ny flik).

Då både räntemarknaden och aktiemarknaden försöker förutsäga framtiden förändras priserna nu utifrån vad som lär ske, eller riskerar att ske, under 2023 och 2024. Marknadens bästa bedömning får vi därför se redan under andra halvåret i år.
Som jag skrev i del ett om riskerna med svenska fastighetsaktier ska vi inte satsa för hårt på en vändning förrän vi sett botten och hur illa det kan bli.
Ovanpå allt ovan har vi stora kapitalflöden där utländska aktörer kan lämna små marknader som Sverige i orostider. Dessutom många blankningsaktioner, det vill säga spekulationer i nedgång. Det är läge att vara fortsatt lite försiktig.





