Kategorinamnet aktietips innebär inte att det är köpråd, utan att jag skriver bara om vad jag investerar i och hur jag bygger min sparportfölj.
Allt ska ses som inspiration och inget annat. Beslutet och ansvaret för att köpa och sälja aktier är förstås ditt eget. Jag guidar och föreslår, men du avgör och gör din egen analys. Detta är inte aktietips i betydelsen rådgivning och alla aktier kan sjunka i kurs så vi förlorar delar eller hela beloppet.
Årets urval av bra bolag utan krav på timing finns nu på sidan med bra bolag. Lite svårt att välja var det i år då många aktier stigit så mycket. Även om värderingen av aktien inte påverkar om ett bolag är bra eller inte så vill jag inte lyfta fram aktier som rusat allt för mycket i kurs och fått riktigt hög värdering.
Apropå det. Bland 2019 års bra bolag hittar vi kursvinnaren Sectra som dubblats i kurs på ett års sikt. Trevligt att det går att ha timing utan att fokusera mot det.
2019 bjöd på ny högstanotering både på börsen och för mina utdelningar under året. När 2010-talet kan summeras går det tydligt att se hur utdelningsstrategin slår igenom allt mer.
Majoriteten av utdelningstillväxten är nyköp av aktier, men utdelningshöjningar och fokus mot aktier med lagom hög direktavkastning bidrar också.
Långsiktigt tror jag att det lönar sig bättre att ha trygga högutdelande aktier än räntebärande. I mitt aktiesparande har jag därför en stor del med ”aktier istället för räntor-innehav” och den delen var vid årsskiftet 17,7 procent av mina börsnoterade innehav. Min sparportfölj blir därmed som en sorts blandfond. Först under senare delen av året har jag börjat öka lite i tillväxtaktier igen sedan den strategin början växa fram i ny tappning.
I dåliga börsår som 2018 slår jag därför index lätt, medan jag i starka börsår som 2019 inte hänger med upp då jag ännu inte fått upp börsportföljens andel tillväxtaktier (och tillväxtfonder om vi pratar sparportföljen där även vanliga fonder ingår). Mina totala 29,1 procent för 2019 står sig därför slätt mot Stockholmsbörsen gav 34,6 procent mätt som OMXSGI där återinvesterade utdelningar ingår. Däremot var jag knappt 2 procentenheter bättre än Carnegie Strategifond, som är betydligt rättvisare jämförelseobjekt. Fonden placerar i både aktier och räntor och har fem stjärnor hos Morningstar. Under fjolåret blev avkastningen 27,3 procent för fonden.
Således var 2019 beaktat min rätt låga risk ett bra år, men dåligt jämfört med börsindex. Det är helt i enlighet med den strategi jag har om att hålla nere riskerna och sprida dem ordentligt för att kunna vara långsiktig och passiv i mitt sparande. Detta för att spara tid till annat.
Ju längre ifrån börsindex vi placerar, desto ointressantare blir det att jämföra sig med ett börsindex.
Hur det går för mig mot svenska börsindex är ointressant för mig då jag som synes placerar helt annorlunda med stor andel utomlands. Det här passar mig mycket bättre än att följa svenska börsen.
Mina för året nya aktieindex eller om du så vill delportföljer har fått en blandad start och jag är inte alls nöjd. Tillväxtindexet har gått på flera minor, men repat sig mot slutet av året och skam vore väl annat. Mitt nöjesindex tuffar på medelmåttigt.
När fonden Odin Energi läggs ned genom att slås samman med Odin Global sker det med en självmotsägelse eller i vart fall med en motivering som jag inte förstår. Här ett citat från deras sajt (ej längre länkbar): ”Ökat fokus på klimat och förnybar energi har lett till ett lägre intresse för aktiefonder som investerar i energiföretag.”
Det ökade fokuset mot bl.a. förnybar energi leder enligt Odin med andra ord till lägre intresse för investeringar i energiföretag?! Min uppfattning är att ökat fokus mot förnybar energi ökar intresset för aktierna i den sektorn. Jag vet många heta sol- och vindkraftsverk i Nordamerika.
”Men förnybar energi är också utmanande, eftersom detta är ett område där världen fortfarande befinner sig i en inledande fas.” Med tanke på hur stora bolag som Nextera Energy är ser jag inte förnybar energi som något som bara är i sin inledande fas heller. Däremot verkar förnybar energi vara i den attraktiva tillväxtfasen och jag är glad jag köpte Brookfield Renewables i tid innan kursrusningen.
Anledningen till att Odin Energi läggs ned är att man investerat för mycket i olja och att det blir svårt att omprofilera fonden mot förnyelsebart. Oljefonder tror jag säkert att många inte vill investera i och därmed har intresset för Odin Energi var för lågt. Det är ytterst där skon klämmer, fonden är inte tillräckligt lönsam. Money talks.
För oss som direkt eller indirekt via fonder investerar i förnybar energi är framtiden ljus, ja medvinden gör läget direkt lysande på 10 till 20 års sikt. 🙂
I en intervju i DI (betalvägg) kom Core Ny Tekniks ena förvaltare Carl Armfelt för en tid sedan med ett bra tidslöst råd.
”Två saker: ett tydligt lönsamhetsfokus och att bara investera i bolag med ett börsvärde under 50 miljarder kronor. Gör man det kommer man alltid investera bättre än nästan alla andra småsparare över tid.”
Småbolagsstrategin har verkligen lönat sig under stora delar av de 2000-talet och 2010-talet. Mindre bolag må ha lite högre risk, men tillväxten för de lönsamma snabbväxarna gör att det är värt risken.
Att ha småbolag som en portföljstrategi för hela eller delar av portföljen är därför en god idé. Kanske kompletterar du med aktier och fonder som matchar den strategin eller så satsar du till större delen på mindre bolag. Se upp så du inte köper allt för unga förhoppningsbolag. Det finns många heta bioteknik- och IT-bolag där ute som inte har beprövad lönsamhetsförmåga. Eller som bara är för dyra.
I maj 2019 testade jag för första gången en känd streamingtjänst. Ja, jag ligger efter, men det brukar löna sig att inte ha allt det senaste och dyraste. Just TV är rätt billigt, men tiden är en knapp resurs.
Jag började med en av de stora tjänsterna för streaming i form av HBO. Jag ville helt enkelt se sista säsongen av Game of Thrones och ville inte vänta längre. Så mycket mer än det och dokumentären Becoming Warren Buffett hittade jag inte av värde för just mig. Detta då den nya säsongen (tredje) av klassikern Twin Peaks var så otroligt seg och svårbegriplig att jag gav upp mitt i avsnitt tre. Och jag är ändå ett gammalt fan till serien.
HBO hade en okej app, men det hade gärna fått vara undertexter direkt istället för att jag fick välja det aktivt. En okey upplevelse och sammantaget. Jag sade upp mitt abonnemang och det i så god tid att jag slapp betala något. Prova-på-månader är trevligt för mig som kund, men inte för mig som aktieägare i AT&T som äger bl.a. HBO. Tveksamt val rent strategiskt av AT&T och även svenska Telia som även de köpt på sig TV-produktion.
I juni 2019 skaffade jag Viaplay för jag ville se Avengers Infinity Wars. Varför vänta tills den går på vanlig analog TV, tänkte jag (som stannat upp för att kunna accelerera). Viaplay hade till min glädje också säsonger jag inte sett av Blacklist och även det där avsnittet av Criminal Minds som jag missade en gång (säsong 13 del 1).
Jag blir galen av Viaplays app då den hela tiden väljer nästa avsnitt för offensivt. Har jag just sett ett avsnitt av Blacklist och nästa avsnitt börjar automatiskt stänger jag av 1 sek in i det avsnittet. För att jag tittat klart och bara vill se ett avsnitt per gång. Nästa gång jag startar appen för att fortsätta där jag slutade blir det automatiskt ytterligare ett avsnitt längre fram. Har jag sett del 1 vill jag se del 2 härnäst, inte del 3. Hela tiden måste jag avbryta och välja det föregående avsnittet som jag bara såg 1 sek av innan jag hann stänga av.
Än värre var det ett par gånger när jag såg SWAT för uppspelningen av nästa avsnitt började rulla i slutet av ett avsnitt som jag inte sett. Nu kan man gå in på serier och avsnitt på två olika sätt, men ingen app som jag kan lite på.
Nu har jag sett klart på Viaplay då serierna jag följer inte har några nya avsnitt längre, men jag betalade faktiskt för några månader här. Sammantaget helt klart ett utbud i min smak och börsnoterade ägaren Nent ter sig plötsligt lite attraktivare som aktie igen.
Under 2020 ska jag testa Netflix hade jag tänkt.
Jag gillar verkligen streamingtjänster då jag slipper snabbspola förbi reklamavbrott. Sen jag fick kabel-TV i tonåren för länge sedan insåg jag snabbt att jag måste sätta timer på allt och spela in allt för att inte missa det och för att slippa bli tokig på reklamavbrotten. Jag säger inget om reklam mellan avsnitt eller före filmen på bio, men mitt i något är bara en dålig idé och inget jag någonsin accepterat.
Vilken streamingtjänst tycker du har bäst app och utbud?