Skanska nya aktien

I min allt större samling aktier är Skanska nya innehavet. Jag köpte en post i veckan för de likvider jag hade kvar.

Skanska har enligt min statistik över aktieutdelningar höjt den ordinarie utdelningen i många år på raken.

Avkastningen på eget kapital har de senaste tio åren varit 15-20 procent, enligt Börsdata.

Aktien har rekylerat ned efter vinstvarningen och jag tror det bara är en tillfällig svacka för Skanska. De har historiskt då och då fått skriva ned vissa projekt, men alltid återhämtat sig.

Direktavkastningen har efter kursnedgången blivit 4,5 procent, vilket är kring de historiska medelnivåerna.

Aktien är inget fynd varken sett till direktavkastning eller P/E-talet på 15, utan rätt genomsnittligt. Det är med andra ord de riktigt långa trenderna som lockar mig och att värderingen inte är över det normala längre.

Skanska blir mitt första byggbolag bland stamaktierna i portföljen, vilket känns som en helt okej komplettering.

Den senaste tiden har jag bl.a. minskat något i Akelius Preferens, vars direktavkastning på 6,1 procent är den lägsta på ett bra tag. Investerade de slantarna i andra innehav.

Därför sålde jag Amasten Pref

Jag nämnde igår att jag sålt mina aktier i fastighetsbolaget Amastens preferensaktie. Det beror dels på att jag redan har två andra fastighetspreffar med lägre risk och dels på att jag nyligen köpte in bostadsutvecklaren Alm Equity Pref som har högre direktavkastning och lite mer risk.

Amasten Pref behövdes liksom inte längre, utan det är bättre jag sprider mina risker lite mer. Jag har i min sparportfölj fortfarande en väldigt stor slagsida mot fastigheter, både via stamaktier och preferensaktier.

Bolaget Amasten går fortsatt helt okej, men det känns bra att gå vidare mot en annan bransch för en gångs skull. Jag håller gärna nere antalet innehav i portföljen nu och ökar hellre i de befintliga preffarna jag har.

Det gjorde jag inte i de affärer jag gjorde i veckan, istället ökade jag lite i CHI. Fonden med konvertibler och lite preffar och annat trevligt. Jag minskade också något i Tele2 efter kursuppgångarna och ökade med motsvarande i AT&T som fallit något.

Hannon Armstrong – min nya miljövänliga högutdelare

Hannon Armstrong Sustainable Infrastructure Capital (HASI) heter mitt senaste aktieköp. Jag har samtidigt sålt Amasten Pref.

Hannon Armstrong täcker in ett området jag länge velat investera mer i och ha i portföljen, nämligen ren energi och miljöteknik. Drygt en tredjedel av HASI är ägande i sådana tillgångar medan resten är finansiering. Grunden är alltså att låna ut kapital till projekt inom vindkraft, solkraft och energieffektivitet.

Jag klassar HASI därmed som bank/finans, men det är rent formellt en REIT. Utdelningen och vinsten per aktie är stigande och direktavkastningen är runt 5,7 procent. Historiken som REIT och börsnoterad är ganska kort, från våren 2013.

Enligt Oxford Income Letter är de politiska riskerna trots allt ganska låga. Trumps försök att skapa jobb i kolsektorn i USA via avregleringar påverkar eller stoppar inte den satsningar mot energieffektivitet och ren energi och de jobb som skapas där. Ytterst få elbolag planerar att öka kapaciteten inom kol.

Jag äger mycket hellre detta högutdelande solenergitunga bolag än en börsnoterad fond som de med ticker TAN och FAN. Riskspridningen är förstås mindre i HASI, men det går så mycket lättare att veta vad jag investerar i och hur det går för bolaget. En fond har ju så många olika bolag och det går inte att analysera alla.

Alm Equity Pref ny aktie i portföljen

Jag fortsätter rebalansera min portfölj genom att placera likvider i räntedelen, som till största delen består av preferensaktier.

Fastighetsutvecklaren Alm Equitys preferensaktie har fallit och ger nu attraktiv direktavkastning på 7,9 procent. Visst är det en bransch som har sina svängningar, men efterfrågan på bostäder lär hålla i sig och de genomförda förvärvet gör bolaget betydligt större och stabilare.

Precis som för Sdiptech Pref är Alm Equity Pref ännu relativt litet innehav i min ständigt växande portfölj. Preffar/räntebärande utgör nu 18 procent av de börsnoterade sparprodukterna. Direktavkastningen i portföljen är 4,6 procent och oviktad är det 5,1 procent.

När Alm slutar emittera en massa nya preffar lär kursen börja återhämta sig. Inte för jag önskar det, tvärtom får den gärna vara pressad så jag eventuellt kan öka.

Sdiptech Pref dagens aktieköp

I tider av höga värderingar på börsen är det värt att sprida riskerna till alternativ. Nu är det svårt att hitta ränteliknande placeringar som ger mer än inflationen, så min kompromiss fortsätter att vara preferensaktier. Idag köpte jag Sdiptech Pref som ger över 8 procent i direktavkastning.

Den är nästan i högsta laget, då hög direktavkastning brukar indikera hög risk. Nu tycker jag att risken sjunker rejält då bolaget dels omfokuserat mot infrastrukturtjänster och dels sätter stamaktien på börsen. Det ökar möjligheterna att följa hur bolaget och vinsten utvecklas, vilket är viktigt så vi ser att bolaget har råd med utdelningarna till preferensaktieägarna.

Dessutom genomför Sdiptech en nyemission (av stamaktier) på brutto 500 miljoner kr som ankarvinsterare är med och tar en del av.