Det svänger kring Geo Group

Jag har nu rett ut lite mer kring vad som gäller för Geo Group efter gårdagens nyhet kring de privatdrivna fängelserna i USA.

Idag meddelar Geo Group att man förlängt ett avtal gällande skötseln av ett statligt fängelse. Å andra sidan verkar myndigheten ändrat sig enligt en pressrelease som kom strax därefter. Förhandlingar pågår. Minst sagt klantigt av Geo Group att inte kolla upp saken bättre innan de släpper en pressrelease.

Igår skrev Oxford Income Letter att man plockar ut aktien ur portföljen då det blir svårt att klara utdelningarna, eftersom en stor del av intäkterna kommer från statliga fängelser. Igår sa en annan expert på CNBC att det bara är 11 procent.

Tydligen är det så här enligt Marc Lichtenfeld (han som skrev boken Get rich with dividends):

”The Bureau of Prisons makes up just 11%, but the entire federal government makes up just under 50%. If BOP is cancelling contracts, others might as well. And even if it’s just 11%, that’s going to hurt cash flow in a meaningful way.”

Det finns alltså olika typer av statliga kontrakt, beroende på vilken myndighet och typ av anstalt det gäller. 11 procent är det som riskeras nu. Mer exakt är det fem faciliteter, men det är inget som bolaget tror påverkar resultatet i år.

Slutet för Geo Group eller fyndläge?

Igår ökade jag mitt innehav något i det amerikanska fängelsebolaget Geo Group. Idag föll de med 40 procent. Där ser man vad politisk risk kan innebär. 🙁 Tur att det inte är ett av de största innehaven (står för 1,6 procent efter raset) och att de ännu inte har sänkt utdelningen eller något.

De dåliga nyheterna är att USA:s justitiedepartement vill fasa ut alla 13 federala kontrakt med privata fängelseoperatörer. Man är inte nöjda med skötseln av säkerheten och sannolikt handlar det även om ett ideologiskt motstånd.

Är detta slutet för den privata fängelseindustrin är titeln på en artikel om detta. Det som talar emot är att det kommer att ta upp till fem år att genomföra. Om det alls sker. Vinner Donald Trump höstens presidentval blir det snarare guldläge för fängelsebolagen.

Dessutom står de federala kontrakten för en liten del av Geo Groups verksamhet. Eller som Barron påpekar i en blog:

”For GEO, at around the current price, the stock is trading at close to a 20% free cash flow yield and Corrections Corp is close to 15%. Additionally with only ~11% Bureau of Prisons risk to GEO and 9% to Corrections Corp, the massive falloffs in the stocks imply that the risk will spread to other federal, state and local jurisdictions.”

Den stora risken är med andra ord om detta genomförs och att de amerikanska delstaterna och andra mindre regioner tar efter. Det är långt ifrån säkert. Men som The Street påpekar, gör de det går det riktigt illa:

”While this is certainly not good news for The GEO Group or Corrections Corp., the fact of the matter is these 13 locations don’t represent that much of either companies business. The GEO Group owns or manages around 100 facilities while the Corrections Corp. owns or manages more than 47.

A nearly 40% drop in stock value based on a few locations being taken away is an overblown gut reaction from Wall Street, if the de-privatization ends with the Federal government. If other different States take the same stance as the Federal Government and begin to pull back their prison responsibilities, then today’s drops for both GEO and CXW may end looking like child’s play.”

The Geo Group har förvisso anstalter i fler länder än USA, men skulle de amerikanska delstaterna börja fasa ut privata aktörer blir det utdelningssänkningar och nya ras. Det är långt dit och troligen lär Geo Group-aktien återhämta sig när marknaden märker att det nog inte  blir så stor förändring. Om det ens blir någon större alls.

Jag behåller mina aktier, men tvekar till att öka. 13 procent i direktavkastning lockar, men risken är väldigt hög trots allt. Sannolikt är det inte slutet för Geo Group, men frågan är om det är fyndläge.

Precis som i fallet med fastighetsbolaget HCP när de rasade i februari sitter jag still i båten och bidar min tid i väntan på mer information. Jag vill inte kasta bra pengar efter dåliga, så att säga.

UPPDATERING: Jag ser nu att Oxford Income Letter skriver att ”Most of GEO’s revenue comes from the federal government, so this is a very big deal.” Stämmer det så kommer jag nog att sälja Geo Group, men jag undersöker det hela vidare. Oxford-gänget tror på utdelningssänkningar framöver. 🙁

Paul Pogbas pris visar ränta-på-ränta-effekten

När Alan Shearer gick från Blackburn till Newcastle 1996 sedan var han den ditintills dyraste värvningen i världen. Priset: 15 miljoner pund.

Runt 20 år senare heter världens dyraste fotbollspelare Paul Pogba. Manchester United har bekräftat övergången som uppgår till 93,5 miljoner pund, motsvarande drygt 1 040 miljoner kronor i dagens penningvärde.

Källa: Affärsvärlden. Räknar jag på saken innebär det en årlig ökning av priset på världens dyraste övergångssumma på 9,6 procent per år. Ca 10 procents avkastning om året påminner förstås väldigt mycket om avkastningskravet på börsen och de vi fått i genomsnitt i Sverige och USA historiskt.

Börsbolagens årliga avkastning till aktieägarna verkar enligt denna anekdotiska bevisföring vara i samma härad som resursökningarna hos de största fotbollsklubbarna. Nu säger kanske det inte så mycket om huruvida det verkligen är motiverat med sådana övergångssummor inom fotbollen eller om Pogba är ett bra köp för det priset.

Däremot visar Paul Pogbas pris effekten av ränta-på-ränta-effekten. Med 10 procent om året kan du drygt sexfaldiga din förmögenhet på 20 år under förutsättning att all avkastning återinvesteras.

Det är en skön tanke för oss långsiktiga investerare, även om vi inte placerar på just 20 års sikt.

Exit Forwood

Jag har nu sålt ut i Forwood, eftersom jag inte orkar längre. Innan de ens fått ordning på torpet så att säga satsa på avfallshantering är bara obegripligt. Efter alla år av arbete för att få lönsamhet och positiva kassaflöden ska de utan att ännu ha lyckats ordentligt diversifiera. Dessutom under namnet Green Growth som Tectonas systerbolag hette en gång i tiden.

Jag har sålt nästan alla aktier i Forwood och använder mina inlösenrätter för att bli av med alla andra. De övriga inlösenrätterna som jag får över försöker jag sälja. Eftersom jag sålde aktier efter avstämningsdagen för inlösenrätterna har jag för många och kan få en spottstyver för dem. En spottstyver är här 4 öre per inlösenrätt, då det krävs 5 rätter för att sälja en aktie för 1,20 kr.

Det ska bli skönt att gå vidare. Det jag har kvar i Panama är helt onoterade innehav, bolag som äger teakplantager och fastigheter. Gott så.

Forwood är ett av de innehav jag haft längst, lite beroende på om vi räknar de så kallade teakandelar och teak units jag hade först innan de konverterades till aktier. Förlust blev det också, tur att jag lyckats bra med andra satsningar på inte fullt så vilda bolag.

Stop loss fungerar

Att använda stop loss kan fungera bra och skydda dina innehav. Det finns olika strategier för när vi ska använda dem.

Här nedan är två av de få gånger som jag de senaste åren kan minnas att jag känt att jag tvingats skydda mina innehav med stopp loss. Detta för att jag var osäker på bolagens framtid och om det fortfarande var bra bolag. (Jag är för övrigt fortfarande osäker på den punkten.)

Ratos stop loss löste ut 2014-12-01 på 47,40 kr. Investeringsbolagets kurs gick sen upp till över 60 kr, men nu står aktien i 41,66 kr. Bra långsiktigt utfall.

Fred Olsen Energy stop loss löste ut 2014-10-27 på 97,80 NOK. Oljeservicebolagets aktie har sen fortsatt sjunka som en sten till havets botten på 24,40 kr. Bra utfall på alla tidshorisonter.

Två utfall ger ju inget vetenskapligt stöd utan är bara anekdotisk bevisföring. Jag kommer i vart fall att fortsätta med stop loss när det känns tveksamt om bolagen verkligen går bra och har ljus framtid.