Fortsatt snurr i Forwood

Jag har några onoterade innehav, som jag går igenom i blogginlägg åtminstone någon gång per år. Främst för Forwood fortsätter det snurra med olika verksamheter så det är inte lätt att hänga med längre.

2015 gav ingen lönsamhet för Forwood, men förvaltningsuppdragen fortsätter komma och det lindrar problemen. Årets förlust blev 5,3 miljoner kr, men räknar vi bort de båda posterna om handlar om förändringar av värden av biologiska tillgångar hamnar resultatet kring nollan.

Eget kapital var vid årsskiftet 1,19 kr per aktie och då aktien (onoterad men handlas sporadiskt på Mangoldlistan) kostar är långt under kronan är substansrabatten stor. Troligen också befogad då den löpande lönsamheten historiskt varit svag.

Marktillgångar som inte är planterade uppges ha ökat i värde och Forwood planerar därför att förädla/förvalta dem. Enligt senaste nyhetsbrevet innebär det avstyckning och omvandling till tomtmark, vilket förstås är bättre än nya planteringar av teak vilket skulle ha inneburit ett tillskott av negativa kassaflöden i 15-20 år innan teaken slutavverkas.

I vilket fall handlar det enligt bokslutet om 50 miljoner kr i övervärden som inte ingår i det egna kapitalet.

Försäljningen av mark i december 2014 stärkte finanserna och trots inlösen av konvertiblerna är likviderna 89 miljoner kr. De långfristiga skulderna är samtidigt 58 miljoner kr. Forwood kanske inte badar i pengar, men har råd att lösa in aktier för 1,20 kr styck vilket de kommer att göra i med avstämningsdag den 30 november. Anmälan till inlösen är nu i augusti.

Enda frågetecknet här är att inlösen sker till bokfört eget kapital, alltså utan att övervärdena för markuppvärderingen. Rent bokföringstekniskt är det å andra sidan nog smart att inte lösa in aktier till kurs över bokförd substans.

Något som får mig att vilja ge upp och sälja om jag kunde få bra pris på aktierna har dykt upp. Forwood ska byta namn till Green Growth Nordic då man ska satsa på avfallshantering med sopor under jorden via markbehållare. Verksamheten ska drivas i dotterbolaget Avfallsekonomi Garby AB. Sic!

Som om det inte fanns nog att förbättra inom teakplantager och drift där för att få bättre lönsamhet. Eller bara vara fokuserat som bolag. Forwood kommer nu alltså inte bara äga teakplantager, ha så kallade andelsägare med teak units som ger rätt till avkastning från teaken (men inte markuppvärdering), förvalta/sköta andras plantager i Panama utan även syssla med sophantering i Sverige.

Apropå Green Growth hade Tectona-folket ett sånt bolag en gång, men det bolaget omvandlades till annat då det inte fanns förutsättningar för att göra olika gröna investeringar med lönsamhet. Tectona Capital har även tidigare år sålt ut i jordbruksbolaget Black Earth East och håller på att fasa ut delar av teakverksamheten. Fokus där ligger på fastigheterna i Panama, vilket är något som verkligen går bra och ger positiva kassaflöden. Dessutom är fastighetspriserna i Panama fortsatt långt under de i Stockholm, trots att Panama växer så det knakar och har inflyttning.

Att fokusera på det som funkar måste löna sig. Undrar om Forwood verkligen vet vad de gör när de låter bolaget spreta med olika verksamhetsgrenar. Den där noteringen på Aktietorget som bolaget pratat om i åratal lär inte bli av i år heller. Tur jag inte har så mycket kapital kvar i Forwood.

Mina placeringstips i EFN Börslunch blev succé

EFN Börslunch

Den 22 oktober 2015 var jag med i EFN Börslunch första gången. Jag tipsade om de amerikanska placeringarna fonden MDIV samt aktierna Digital Realty Trust och Realty Income.

Per den 1 juli 2016 hade mina placeringstips ökat med i genomsnitt 30 procent, främst tack vare fastighetsbolagen Digital Realty Trust (upp 49 procent) och Realty Income (upp 39 procent) som gått riktigt bra. Fonden MDIV är upp en procent

Nu tillkommer utdelningar till kursutvecklingen så mina tips gav ännu lite mera i totalavkastning. En stor del tur ligger bakom förstås, eftersom mina råd var långsiktiga och mer strategiska för utdelningssamlare än så väldigt tajmingfokuserade.

Dollarn har under mätperioden minskat från 8,5 till 8,4 i växelkurs, vilket sänker avkastningen marginellt mätt i svensk valuta.

Mina placeringstips i EFN Börslunch blev utifrån mina förväntningar en oväntat snabb succé, men fastighetsaktierna känns ganska dyra nu och det är inte alls givet att det är så bra köplägen även om kurstrenderna är uppåt.

Brexit – jag hoppas på mer panik

Storbritannien har via folkomröstning beslutat att lämna EU. Det så kallade Brexit är därmed ett faktum. Kanske inte helt oväntat, eller som George Will skriver i Washington Post:

”The E.U. has a flag no one salutes, an anthem no one sings, a president no one can name, a parliament that no one other than its members wants to have more power (which must be subtracted from national legislatures), a capital of coagulated bureaucracies that no one admires or controls, a currency that presupposes what neither does nor should exist (a European central government administering fiscal policy), and rules of fiscal behavior (limits on debt-to-gross domestic product ratios) that few if any members obey and none have been penalized for ignoring.”

Nåja, EU har sina fördelar också. Inga tullar och det är relativt lätt att korsa landsgränser vid resor och arbete. Det borde bli så att Storbritannien lämnar EU, men vi vet inte. Även om  många folkomröstningar i andra länder bara varit rådgivande spekuleras det redan i hur det egentligen blir i slutändan.

Folkomröstningar utfall innan Brexit

För min del får placerarna gärna gripas av panik igen på grund av Brexit eller något annat. Ju mer börsen rasar på grund av att osäkerhet skrämmer bort kortsiktigt kapital desto lägre priser att handla aktier för. Förr eller senare lär det vända upp.

Storbritannien kommer att fortsätta handla med omvärlden och klara sig mer eller mindre bra. Sverige också. Går det ned lite är det snarare köpläge på 3-5 års sikt.

Världen går inte under den här gången heller. Däremot kanske det blir en lågkonjunktur i någon mån i ett eller flera länder, till exempel Storbritannien innan det försvagade pundet hjälper landets ekonomi igång igen. Vad vet jag.

Tittar vi historiskt så satte varken andra världskriget, Vietnam-kriget eller 11 september-dåden några superlånga avtryck för de amerikanska börserna. För långsiktiga placerare är lite börshicka i Sverige inget att oroa sig över.

H&M var den aktie jag ökade något i när Stockholmsbörsen tokrasade i måndags. Om du ville veta. 🙂

Aktierna jag köpte i juni 2016

Under juni månad har jag ökat i mina innehav H&M, Enea och Alfa Laval. Tre utdelningsstabila bolag som rekylerat nedåt. Jag deltog även i Castellums nyemission och Castellum är därmed ett av mina största innehav nu. Ingen ny aktie i portföljen med andra ord.

Samtidigt har jag minskat något i kursraketerna Digital Realty Trust och Realty Income. De båda fastighetsbolagen är fortfarande två av mina största innehav och har hjälpt portföljen, som har ökat med 9 procent i år. Direktavkastningarna i dessa aktier är lägre än vanligt så det känns bra att ha tagit hem i alla fall en liten liten del av vinsterna. I grunden är jag långsiktig i båda innehaven.

Andelen dollarnoterade innehav är nere på 42 procent och fastighetsaktier och fonder inkl preffar är på fortfarande för höga 41 procent.

Så svårt är det att starta en aktiefond

Det är inte lätt att starta en aktiefond. Det borde vara lätt så att konkurrensen blir hård och bara de bästa blir kvar. Alla krav och kostnader som försvårar att starta upp nya fonder är ironiskt nog regelverk och myndighetsutövningar som ska skydda spararna. Frågan är var balansen finns.

Enligt ekonomie doktor Erik Liden på Insider Fonder och det som framgår av den (numera nedlagda versionen) av Fondpodden #17 är det detta som krävs:

1 Ha en bra förvaltningsstrategi som även är säljbar till kunder.

2 Skaffa finansiell uppbackning. Du behöver mycket pengar och alla regelförändringar kräver alltmer. Beroende på om du som fondbolagets grundare jobbar gratis eller inte behövs minst 10-20 miljoner kr i fondbolagets kassa, alltså inte kundernas pengar i fonden som du ska förvalta utan det kapital som fondbolaget behöver.

Ansökan till Finansinspektionen kostar 300 000 kr. Du kommer inte att kunna skriva hela ansökan själv utan du behöver jurister och konsulter för det, vilket kostar ytterligare 300 000-600 000 kr. Din verksamhetsplan som krävs kan vara på ca 100 sidor eller mer och ska innehålla riskhantering etc.

Det tar några år innan ekonomin i fondbolaget går runt så du behöver en kassa även efter allt detta.

3 Teckna avtal med extern revisor och internrevisor. Regelverket kräver att du har separerade befattningar för back office och fondadministration, förvaltning, regelefterlevnad, klagomålsansvarig och riskhanterare. VD och ställföreträdande VD krävs. En styrelse för bolaget behövs.

4 Attrahera kapital så du får kunder som köper andelar i fonden. Du behöver betydligt mer än 10-20 miljoner kr att förvalta.

”Ett av 20 nya fondbolag klarar fem år.”

Vi kan räkna lite på punkt fyra. Har du ett fondbolag med en fond där du som förvaltare tar in 1,5 procent av kundernas pengar i förvaltningsarvode får du in 1,5 miljoner kr om året om du förvaltar 100 miljoner kr. Det räcker förstås inte till alla kostnader enligt punkt två och tre ovan. Du behöver minst en miljard kr.

Att få tag i en miljard kr att förvalta är svårt när du är helt ny som fondförvaltare. Varför skulle någon satsa pengar i din helt nya fond utan historik. Men utan kapital kan du inte bygga upp någon historik.

Till skillnad från att starta en aktiefond är det ganska lätt att bygga aktieportföljer som liknar en aktiefond.

Uppdatering 7 juli 2020: Jag har tagit bort länken till Fondpodden på Soundcloud då det kontot ser ut att ha försvunnit. Jag har även förtydligat formuleringen i en mening i stycke ett.