Köpa mer Fortnox efter prishöjningen?

Hernhags Utdelare. Som nöjd kund hos Fortnox står jag ut med deras prishöjningar som de återigen kommer med i början av ett år. Jag funderar på att köpa fler aktier, för med den hävstång i affärsmodellen som mjukvaror i molnen innebär slår prishöjningar nästan fullt ut på vinsten.

Till skillnad från Handelsbanken som chockhöjde sina avgifter för företagare höjer Fortnox med i genomsnitt 10 procent. I alla fall enligt ChatGPT som har Placera.se som källa:

”Den 30 januari 2025 meddelade Fortnox en prishöjning på i genomsnitt 10 procent för sina kärnabonnemangsprodukter, vilka står för cirka 60 procent av bolagets omsättning. Denna höjning trädde i kraft omedelbart för nya och tilläggsbeställningar, medan befintliga licenser påverkas från och med den 1 mars 2025, när en ny avtalsperiod börjar.”

Ja, jag orkade inte leta och beräkna själv utan föredrog att spara lite tid. Det här inlägget handlar inte om exakta procentsatser, utan om huruvida det här gynnar aktien eller inte. Och om jag av strategiska skäl ska öka mitt mycket lilla innehav för att kompensera mig.

Fortnox prislista:

Som nöjd kund hos Fortnox står jag ut med deras prishöjningar som de återigen kommer med i början av ett år. Jag funderar på att köpa mer aktier, får med den hävstång i affärsmodellen som mjukvaror i molnen innebär slår prishöjningar nästan fullt ut på vinsten.

Mini-analys av Fortnox-aktien

Kurstrenden känns hygglig i skrivande stund.
Värderingen är välförtjänt hög och inte på rekordnivåer.
Bolaget har under många växt mycket snabbt och prishöjningen lär gynna lönsamheten tack vare oss trogna kunder som inte orkar/vill/hinner byta.

Jag avvaktar rapporten som kommer den 13 februari.

Lite vill jag öka nu, för det kommer säkert fler prishöjningar kommande år och de flesta kunder lär stå ut med de också. Mina 0,6 procent av sparportföljen är inte mycket i ett så bra bolag som Fortnox.

Att IT-bolaget höjer lite tidigare i år gör att i alla fall vissa av intäkterna kan komma in lite tidigare på året 2025 jämfört med 2024. Avtalstider och annat krånglar till det lite, men kanske första kvartalets rapport som kommer i vår blir lite bättre tack vare detta.

Stor nytta av att bojkotta Ryssland

Det är många som vill bojkotta Ryssland och än fler som vill läsa om det. Vårt debattinlägg om att bojkotta Marabou blev det näst mest lästa på SvD under 2024. Det är viktigt att vi konsumenter visar vår makt och sätter press på Pepsi och de andra bolagen som driver verksamhet i Ryssland.

Det är många som vill bojkotta Ryssland. Vårt debattinlägg om att bojkotta Marabou blev det näst mest lästa på SvD under 2024.

Det är i handeln som nyttan uppstår, det vill säga det som sträcker sig bortom det företagsekonomiska med intäkter och kostnader. Vi slutkonsumenter har ju nytta av det vi köper och ju färre som säljer saker till Ryssland desto svårare får de att ha bra produkter i sitt land.

Så även om de försöker ersätta västvärldens produkter med egna så är det inte så lätt. Om det alls går.

Visst kan vi tjäna pengar på att de köper av oss, men en total bojkott är värt sitt pris för att sätta press på landet. Ju sämre allt blir i det fascistiska Ryssland desto bättre för Ukraina och resten av oss i den fria världen.

Verksamhet i Ryssland genererar alltid skattemedel där, allt från moms till skatten på de anställdas löner. Sök på sajten Leave Russia för att se om ett bolag lämnat landet än.

Även som investerare bör vi undvika bolag med koppling till Ryssland, i alla fall om den alls är väsentlig. Som i fallet med Pepsi, som enligt mina gamla meddebattörer här i Expressen berättar att bolaget så sent som 2024 öppnade en stor fabrik i Ryssland. Att undvika rysk-kopplade bolag sänker de politiska riskerna väsentligt, vilket är viktigt för god avkastning i längden.

Förlåt, men jag måste delge denna gamla klassiker som jag fick 2018. Lukoil kanske inte hade noll risk, om vi säger så. Det tyckte jag var uppenbart då, för det är sällan aktieköp går bra i längden i diktaturer som blir allt hårdare.

Kina har för övrigt också slagit in på den hårdare och allt mer kontrollerade vägen.

Chockhöjt pris på Handelsbankens företagspaket

Hernhags Utdelare. Handelsbanken chockhöjer priset på företagspaketet. Detta för 2025 jämfört med 2024.
Bankintegrationen till Fortnox har stigit med 25%, från 800 kr till 1000 kr.
Företagspaketet är upp hutlösa 52%, från 1250 kr till 1900 kr.

2024:

Handelsbanken chockhöjer priset på företagspaketet. Detta för 2025 jämfört med 2024. 
Bankintegrationen till Fortnox har stigit med 25%, från 800 kr till 1000 kr.

2025:

Företagspaketet är upp hutlösa 52%, från 1250 kr till 1900 kr.
Screenshot

Ett chockhöjt pris på Handelsbankens företagspaket kan jag stå ut med en tid, men det svider då det tar tid och energi att byta bank. Besvären handlar om uppgifter till bokföringsfirman och andra saker med uppkoppling till Fortnox redovisningssystem.

Handelsbanken sa för övrigt nej till att ge mig ett bolån när det begav sig, men det är som sagt svårt för företagare att få bolån (länk till Privata Affärers sajt). Jag har dessutom från annat håll hört hur Handelsbanken förändrats, att det blivit svårare att få lån. Anekdotisk bevisföring, men ändå. Å andra sidan ingen fara för stora kundförluster i en bank som håller så hårt i pengarna.

Köpläge i bankaktier?

I en krönika bakom betalvägg hos Privata Affärer (länk öppnas i ny flik) skriver jag om att det är sammantaget bra lägen i de svenska storbankernas aktier. Och varför jag nu köper aktier i SHB A:

”För att kompensera mig för bankens ”tillväxtsatsning” via priset har jag beslutat att köpa SHB A. Aktien är billigare än b-aktien men ändå bra handlad. Den lockar med fina 5,5 procent i direktavkastning räknat på ordinarie utdelningen 2024 och den långa trenden är stigande. Så hellre än att bara vara passiv och vara sur över snabb inflation i vissa bankkostnader blir jag ägare, så att jag också kan gotta mig åt att alla avgifter som företagare får betala.”

Aktieköp får kompensera mig för Handelsbankens inflation i deras intäktsled när det gäller företagspaketet.

Jag har köpt tillräckligt med aktier för att få mer i ordinarie utdelning om året än de här båda kostnaderna. Därmed går jag kassaflödesmässigt plus, även om det går åt en hel del kapital. Sen är kostnader i mitt aktiebolag avdragsgilla och vi kan krångla till ekvationen än mer, men ändå.

SHB A blir en ny kassako jag har mitt portföljsegment ”Aktier istället för räntesparande”, om än med högre risk. Föga förvånande har jag som av en ren tillfällighet släppt en bok där jag går igenom de olika segmenten och aktietyperna 🙂 i min sparportfölj.

Utdelningsfavoriter nu hos Levler

Flytten från Aktieinvest till Levler+ är avklarad. Alla aktierna i aktiepaketet Utdelningsfavoriter by Hernhag var på mitt ISK och mitt månadssparande finns kvar i nio av de tio aktierna.

Observera att detta inte är en sparbox längre, utan ett sparande där vi lägger order själva.

Det var en hel del att fylla i och godkänna samt tester att klara av, sånt slipper vi inte undan. En sak som vi slipper är däremot courtage, för Levler har med prisplan plus courtagefri aktiehandel.

Grafen över utvecklingen med följde inte med, så historiken har försvunnit. Att få med utvecklingen för ett ISK hos Aktieinvest och sen få med den till det nya ISK som finns hos Levler går antagligen inte, varken här eller mellan andra banker/nätmäklare. Flyttar vi från en bank till en annan blir det nya ISK, det är inte det gamla som följer med.

Framöver blir det även fler förbättringar i valet av aktier. Häng med!
(Inlägget uppdaterat 16/12 -24. Och den 16/4 -25 uppdaterade jag igen för det går bra att ha fraktionshandel i Bahnhof.)

Hej Ikea, det borde inte vara så krångligt att kontakta er

Privatekonomi. Jag blev som sagt hänvisad till Ikeas kundtjänst efter att Bring gjort mig missnöjd med leveransen. Det var tyvärr mycket som var krångligt hos Ikea.

Jag tänkte bli medlem så jag fixade det på sajten med bank-id.
* Sen gick det inte att lägga in mitt mobilnummer utan att fylla i lösenord.
* Då jag inte hade lösenord tänkte jag skaffa ett, men för att byta lösenord behövde jag fylla i både mitt nya och det gamla som inte finns eller mig veterligen ens har skapats. Helt otroligt.
* Ikeas chattbot Billie kunde förstås inte hjälpa mig att reklamera leveransen.
* Chattboten erbjöd sig koppla in en medarbetare men ingen sådan fanns.
* Epostadress eller telefonnummer till kundsupport kunde jag inte hitta på ikea.se.
* Istället hänvisade sajten till närmaste varuhus och kundservice-avdelningen där.

Öppet brev till IKEA:
Ikea, det är 2024 nu. Att behöva åka till ett varuhus för att få prata med en människa känns som ett försök att få mig att passa på att handla när jag ändå är där. Jag vill ha pengar av er, inte tvärtom.

Ni levererade inte det jag betalade för leveransmässigt, på grund av att firman (Bring) som ni anlitade inte klarade av det.

Om ni åtminstone hade ett vanligt lätthittat kontaktformulär för oss betalande kunder.

Det är inte värt tiden och besväret att åka till er bara för att stå i kön till kundservicen, för att sedan eventuellt få lite plåster på såren.

Istället har jag ett bra förslag: Skärp er!