Bring it on, Bring

Vi köpte i somras en ny stor madrass till huset från Ikea och av uppenbara skäl med hemleverans. Ikea använder tydligen Bring som transportör och de kom hem till oss med madrassen, men klarade inte av att bära den uppför trappan. Vad gör man då?

Madrassen på 1,6*2 meter hade lite emballage längs kanterna, vanlig papp och plast. Vi menade att det går att få upp madrassen om man tar bort det med Bring vägrade.
– Vi rör inget utan emballage för då gäller inte garantin längre.
På den punkten var de helt oresonliga. Även om vi menade att vi tar hela risken.

Å ena sidan kan jag förstå Bring, för det gör det enkelt för dem och aldrig något snack om skador och garantier. Och de behövde inte anstränga sig med att böja madrassen med emballaget på.

Å andra sidan sätter det oss som kunder i en svår sits. Var ska vi sova och hur får vi upp madrassen? Jag funderade på att anlita bärare via TippTapp-appen, som kan komma snabbt.

Det slutade med att vi gjorde jobbet som Bring inte klarade av. Vi tog av emballaget och jag fick använda mina marklyftsmuskler för att lyfta den trappsteg för trappsteg. Till min hjälp hade jag min syster och min pappa, som är över 80 år. De knuffade på nedtill så madrassen böjde sig när trappen svängde medan jag lyfte och drog upptill. Vi klarade av det utan stora svårigheter.

Innan det hade vi ringt till Brings kundtjänst för att ta reda på vad som gällde. Efter 80 minuter i kö kom vi fram och fick beskedet att det var Ikea vi skulle kolla med. I brist på tid och tålamod bar vi som sagt upp madrassen själva.

Bring bar efter påminnelse i alla fall bort den gamla sängen, för det hade vi också betalat för. En av två tjänster utförda, alltid något.

Kort därefter fick jag SMS från Bring om min upplevelse hos dem. När jag fick en stund över tänkte jag ge ett välförtjänt betyg. Jag hann tydligen inte:

Vi köpte en ny stor madrass till huset från Ikea och av uppenbara skäl med hemleverans. Bring kom med madrassen, men klarade inte av att bära den uppför trappan. Vad gör man då?
Screenshot

Vilken är din värsta upplevelse när det gäller hemleveranser?

Bahnhof sänker priset

Privatekonomi. Bredbandsbolaget Bahnhof sänker priset för i alla fall vissa kunder och hastigheter. Men vi måste kontakta kundtjänsten för att få nya lägre priset.

Jag har för mitt bredband hos Bahnhof betalat 499 kr i månaden medan nya kunder kan få samma hastighet 500/500 Mbit/s för 449 kr per månad. Bara att kontakta kundtjänsten så får vi befintliga kunder det nya lägre priset. I alla fall om du bor i ett område där Bahnhof sänkt priset. Jag vet inte om det är för alla i hela landet.

Detta riskerar att göra befintliga kunder arga när de ser att de betalat för mycket. Går det lång tid innan de upptäcker det blir det med tiden en slant som kan göra sparsamma personer sura. Som för mig i fallet med SATS och jag vill minnas även Comhem en gång i tiden.

Annars gillar jag Bahnhof och mitt bredband fungerar bra. Jag hade gillat dem ännu mer om alla kunder fått lägre pris direkt, så man fått det utan att behöva höra av sig.

Å andra sidan kostar det mycket sett till marginaler för bolaget, som aktieägare gillar jag att de smygsänker mot nya kunder men inte mot befintliga. Det är en svår balansgång för bolaget att göra alla nöjda och det är tjusningen med kapitalismen.

Shareville oanvändbart

Då Nordnet gjort Shareville oanvändbart för oss sajtägare har jag fått göra om lite på sidan för mina små aktieindex, det vill säga de tre aktieportföljer jag förvaltar som om det vore indexfonder.

Det går inte längre att på hernhag.se (och andra sajter) att visa portföljutvecklingen eller de största innehaven. Tidigare gick det att via infogad HTML-kod ha rutor med dagligt uppdaterad graf.
– Jag har kikat med teamet som sitter med denna fråga och detta är dessvärre något vi tagit bort. Dessvärre är det något som det i dagsläget inte heller finns någon plan på att återinföra, svarar Nordnet Kundservice.

Att inte kunna ha något interaktivt på hernhag.se gör att allt faller. När jag loggar in hittar jag inte ens min egen profil, utan måste gå via en gammal sparad länk för att hitta mig själv.

I skrivande stund går det helt enkelt heller inte att ens visa en depå åt gången på Nordnets forum som Shareville numera heter. Istället ligger alla aktier i alla anslutna ISK och KF i en lång lista. Enligt kundtjänsten är denna funktion i alla fall något som ska återkomma.

Sammantaget krävs det därför att man loggar in och letar noga för att följa mina experimentella aktieportföljer. Det räcker inte så jag lämnar därför Shareville.

Hur det går kan jag lika gärna visa via grafer här på sajten när jag bloggar om portföljerna.

Uttalade mig om sparande i Rapport på SVT

Jag har uttalat mig om aktiesparande och fondsparande i SVT:s program Rapport. Trevligt att de kom och hälsade på i min trädgård.

Inslaget om fondsparande i Rapports långa 19:30 sändning den 10 juli 2024 kommer 14:30 in i programmet och min medverkan börjar 15:40 in. Länken går till SVT Play och Rapportprogrammets inslag, vilket kan ses till och med den 17 juli.

Jag fick frågorna om sparande i kölvattnet av nyheten att fondsparandet var 104 miljarder kr under första halvåret 2024. Det är tydligen det högsta sedan fondbolagens mätningar började på 1990-talet.

Jag har uttalat mig om aktiesparande och fondsparande i SVT:s program Rapport. Trevligt att de kom och hälsade på min trädgård.

Som jag säger i inslaget är bästa tiden att börja spara bildligt uttryckt igår och näst bäst är idag. Började du inte spara för flera år sedan är det hög tid att börja nu. För ju förr desto bättre och investerar du klokt och på flera års sikt lönar sig aktiesparande.

Ju längre sparhorisont desto bättre, för det sänker riskerna. På tio års sikt är 99 procents sannolikhet för positiv börsuppgång. Just den kommentaren från mig kom tyvärr inte med i inslaget, men du kan läsa det här och på min sida över statistik om börsen och aktier.

Tar du högre risker i kloka investeringar som lönsamma tillväxtaktier eller teknikfonder kan du i alla fall periodvis tjäna mer än börsindex, men du tar en högre risk. Det utan att ta en för hög risk och exempel på det är bolag som aldrig tjänar pengar och som inte ens nått marknaden med sin produkt.

Jag är medveten om att allt inte kan komma med i ett kort inslag och är sammantaget nöjd med inslaget. Det här var första gången jag var med i Rapport. Det är kul, då det är ett program jag såg på TV redan som barn.

Betala Instagram och slipp bedragare

Livet som bloggare och företagare. Jag har ett blått märke det vill säga ett verifieringsmärke på Instagram. Det intressanta med den månadsprenumerationen är att alla försök att låtsas vara jag för att lura folk har upphört.

Jag skrev i augusti 2023 att jag skaffat ett verifieringsmärke på Instagram. Så här sommaren efter står det klart att det verkar fungera. Folk hör inte av sig till mig längre och frågar om det verkligen är jag som erbjuder dem tradingupplägg och liknande via DM.

De som tjänar på att jag prenumererar på Meta Verified är bolaget Meta Platforms, som äger Facebook och Instagram. Att Meta inte verkade arbeta särskilt hårt för att stoppa bedragarna kan vi spekulativt förklara med att de inte vill hjälpa till – så länge du inte är betalande kund.

Ännu värre är det om bedragarna självmant går vidare mot andra lättare offer så fort vi köper oss ett blått märke. Meta behöver då inte ens göra någonting för att mota bort bedragarna och lösenordsfiskarna. Bara att vänta på att jag och andra ska betala för märket så folk ser vilket konto som är äkta. Problemet löser sig själv.

En konspirationsteori är att Meta via Instagram uppmanar och kanske till och med i smyg betalar bedragare för att försöka lura folk och att ägna sig åt olovlig identitetsanvändning. Detta för att få mig och andra att köpa det blåa verifieringsmärket av Meta.

Jag tror inte att det är så illa. Men det är väldigt vilken skillnad det blev så fort jag blev betalande kund hos Meta/Instagram.

Tidigare inlägg om bedragare och säkerhetsrisker på Instagram och sociala medier:
1 Skydda dig mot bedrägerier på Instagram
2 Se upp för lösenordsfiske på Instagram
3 Skydda dig mot det perfekta brottet
4 Lättare att anmäla fejkade profiler på Twitter än på Instagram
5 Verifieringsmärke på Instagram är plötsligt lätt att få