Därför sålde jag Investor

Jag gillar fortsatt Investor-aktien och tycker det är ett bra inslag i de flesta aktieportföljer. I just mitt fall ville jag krympa antalet aktier i portföljen och därför sålde jag nyligen mina Investor A och flyttade kapitalet till Xact Högutdelande. Dessutom ökade jag i några av mina kompletterande aktiefonder.

Kursutvecklingen för Xact Högutdelande är bättre än för Investor trots högre direktavkastning. Portföljerna är inte helt olika de många av Investors innehav återfinns i Xact-fonden. Å andra sidan har den fonden ingen substansrabatt, men jag gillar jämviktningen på 2% och att jag får bra riskspridning mellan 50 olika utdelningsbolag i Norden.

Från att jag köpte Investor A i augusti till oktober 2016 plus en påfyllnad tidigare i år fick jag på knappt två år 26,9 procent i totalavkastning (inklusive utdelningar). Helt okej.

Så blir du ekonomiskt fri – podd med Arne Talving

Unga Aktiesparares podd Aktiekompisar #25 intervjuar min medförfattare Arne Talving som gav många klokheter och bra råd.

Det handlar inte om tur om du vill bli rik. Det handlar om tid, metoder och livsstil. Alla kan välja en väg mot ett rikare och friare liv. Vill du veta allt om hur vi gjorde för att bli ekonomiskt fria finns det och mycket mer i boken Den enkla vägen bli rik och fri med aktier.

Hjärnstark – en suverän bok

Hjärnstark - bokrecension

Storsäljaren Hjärnstark av överläkare Anders Hansen börjar i mästerlig stil. Mycket intressant och lättläst skrivet och det är verkligen givande att lära sig hur i princip allt blir bättre av träning. Både konditionsträning och styrketräning förbättrar mer eller mindre allt i hjärnan. Allt från att bilda fler hjärnceller till att må bättre genom lägre stressnivåer och mer dopamin.

Boken recenseras inte på någon av mina sidor där jag samlar recensioner, eftersom den inte handlar om ekonomi i någon direkt form. Däremot är det uppenbart en fördel att träna regelbundet om man vill lyckas på börsen då det förbättrar i alla fall mina koncentrationsmöjligheter och stresstålighet.

Enda svagheten med Hjärnstark är att det 200 sidor in börjar kännas som att det blir nog med kemiska ämnen i hjärnan och forskningsstudier som alla kommer fram till att att motion är bra. Svårt att komma runt förvisso och det är ändå en suverän bok att läsa.

Det är verkligen ingen slump att USA:s höginkomsttagare och förmögna tränar regelbundet och mer än låginkomsttagare och fattiga. Något vi skriver om i boken Den enkla vägen bli rik och fri med aktier. 

Uppföljning av Netent efter svag rapport

För att utveckla mig och lära mig mer om timing och trender följer jag kasinosystemleverantören Netent ganska noga. Ett före detta favoritbolag som plötsligt gick allt sämre och till slut gav jag upp och sålde i februari. Med god vinst förvisso, men ändå för sent egentligen. Det var ju så lockande att ligga kvar och se om de skulle få fart på tillväxten då direktavkastningen var hög och utdelningstrenden god.

Jag såg sprickorna i fasaden och det var ingen tillfällig fadäs i putsen utan nu svajar tillväxtkåken. Hade jag följt MA200-dagars glidande medelvärde för kursen hade jag sålt tidigare, men länge har jag inte tittat på kurstrender så exakt utan mer jämfört värdering med bolagets utveckling och aktiens utveckling på flera års sikt.

Framöver kommer jag i alla offensiva aktier som Beijer Ref och Sobi titta på MA200 och sälja om den vänder tydligt ned. Netent vände ned på höga nivåer och fortsatte på gårdagens rapport ned ytterligare 19 procent.

Andra kvartalet 2018 innebar nolltillväxt för försäljningen i euro för Netent. Vinsten var omkring oförändrad per aktie. Det är riktigt uselt egentligen. Att alla tillväxtsatsningar och spellanseringar och nya kundkontrakt inte ger mer. Som bolaget går nu är minst 2 kr per aktie inom räckhåll och utan vinsttillväxt är ett P/E-tal på ca 10 motiverad. Det innebär en kurs på minst 20 kr och därmed kan kursen nästan halveras en gång till.

OM vinsten inte ökar framöver förstås. Det kan det göra förr eller senare, men annars är det fara och färde med kursen i Netent. Jag håller mig undan Netent och ser ingen anledning att någon ska chansa på dem just nu. Det är upp till bevis med tillväxten och innan dess bäst att hålla sig undan.

Säljtrategi och lärdom. Både i aktier och i fonder ser jag ibland att aktier efter ett visst antal år av framgång och uppgång stannar av och konsoliderar. Om en kurs efter ett år av rörelser varken gått upp eller ned och sen till slut börjar vika av nedåt kan det uppstå en långsiktig nedgång. Jag sålde ett par fonder 2007 innan kursraset efter det mönstret och även Swedol innan deras svacka för 3-5 år(?) sedan och längre tillbaka. Nu hände det igen i Netent.