Min fondportfölj för barnsparande

Fondportfölj

Jag föredrar aktieportföljer som vi förvaltar som fonder, framför riktiga fonder. Vill du ändå ha aktiefonder har jag tagit fram förslag på fondportföljer. Bara att läsa mer på den här sidan.

En av undersidorna i nya Fonder-avdelningen är hur vi hittar balans i barnsparandet.

Även sidan med fondvärldens förkortningar och avgifter har flyttats från tidlösa råd till denna dagsfärska Fonder-kategori i menyn.

Månadsutdelaren Exchange Income ny defensiv mittfältare i aktieportföljen

Trots att kanadensiska Exchange Income äger flera olika flygbolag och flygtjänstebolag känns deras långa fina utdelningstrend stabil. Det är åtminstone nischade flygbolag inom ganska defensiva sektorer och riskspridningen för koncernen har ökat under det senaste året från 90/10 till 75/25 mellan flygtjänster och tillverkning/industri (t.ex. Quest gör fönsterväggar och Westower bygger mobilmaster).

2013 hade bolaget en svacka i lönsamheten, medan intäkterna har pekar stabilare uppåt. Just nu gissar jag att aktien är något pressad av de högre oljepriserna som nog inte är helt bra för flygbranschen. Därmed har kursen fallit tillbaka efter att vinstlyft drev upp kursen under åren dessförinnan.

Exchange Income imponerar på mig när de beskriver sig själva. Att bolagsledningen sätter decentralisering och självständiga dotterbolagsledningar högt är bra. Fokuset mot bolag med bra marginaler och som kan försvara sina positioner och inte behöver alltför mycket kapital/investeringar gillar jag också. Familjeägda/drivna bolag där rätt personer är kvar i firman sen Exchange Income köpt dem är också en fördel.

Ska konglomerat fungera är det nog så man ska göra. Ungefär som Indutrade, Lifco och Nibe fungerar här hemma har Exchange Income bra förvärvsstrategi och decentraliserade dotterbolag. Att sen bolagsledningen bevakar bolagsinnehaven noga och agerar vid behov är en annan sak.

Exchange Income skriver i delårsrapporten att de sätter stolthet i långsiktigt värdebyggande för aktieägarna. Trots ett ganska investeringsintensivt kapital senast har utdelningsandelen minskat till 69% av fria kassaflödet och 77% av vinsten mött på tolv månader.

Exchange Income tar en ganska måttlig storlek i portföljen och bidrar med 6,5% i direktavkastning. Samtidigt har jag trimmat mitt innehav i Klövern Pref med 1/6. Sålde på 330 kr tidigare idag. Klövern pref är fortsatt ett av mina största innehav, men på de här kursnivåerna minskar jag innehavet eftersom det är höga kursnivåer helt enkelt och vi inte får några utdelningshöjningar i den typen av investeringar.

Fortum och Sampo – två finska kassakossor

Sampo

Mitt finska innehav Sampo har fallit från 48 euro till 42 euro sen toppen i januari. En anledning är deras ägarpost i Nordea, som inte alls är bästa banken. Inte ens bästa storbanken. Å andra sidan kan nedsidan inte vara så stor då direktavkastningen är 8,2 procent för Nordea och 6,2 procent för Sampo.

Några utdelningshöjningar att tala om ska vi inte räkna från Nordea, men en fet kassako kan de nog fortsätta att vara. Hoten är fin tech, bolåneutmanare samt en eventuell bostadskrasch om kursnedgången håller i sig på den marknaden. Besparingsprogrammen och flytten av huvudkontoret sänker å andra sidan kostnaderna. Sammantaget litar jag mer på Nordea som bolag än H&M, då Nordea och storbankerna var ute i god tid med att minska på kontorsytor och anpassa sig.

Trenden är fel för aktien Sampo, men för oss långsiktiga är det behåll eller möjligen öka som gäller. Bråttom att köpa mer när MA200-dagars är nedåt är det sällan, men försäkringsbolagen som utgör större delen av Sampo är saker jag gärna äger som en försvarsspelare i portföljen.

I mitt andra finska innehav Fortum pekar trenden däremot uppåt sedan förvärvet av halva Uniper. Det ändrar verksamheten och kapitalstrukturen en hel del, men sätter sprätt på den stora nettokassan som Fortum haft sedan de sålde elnäten i Finland och Sverige. Samtidigt närmar sig elbilarnas och elhybridernas tid, men torka och kärnkraftsmotstånd annat gör det svårt för elproducenter. Fjärrvärmen är däremot inte beroende av omvärlden på det viset, att elda sopor känns stabilt och innebär ofta hälftenägda lokala monopol. Bra grejer att äga det liksom sopsorteringen.

Värderingen börjar komma upp i Fortum, men direktavkastningen på 5,5 procent är ändå hyfsat högt. Så länge kurstrenden är uppåt och aktien håller sig över MA200-dagars behåller jag det mesta av mina aktier.

Vi ska komma ihåg att Fortum toppade i kurs vid 20-21 euro redan 2014-2015 och det kanske blir så igen. Högt elpris betyder ofta lite vatten för vattenkraften att göra el av, så det jämnar ut sig lite.

På nivåer runt 20 euro kan du lätta på kortsiktigt innehav, funderar själv på att göra det. Sälja av helt gör jag om aktien faller under MA200. Jag vill inte följa med ner igen i kurs igen.

Jag började köpa Fortum-aktier 2009 och ökade så sent som 2016. Höga 6-8 procent i direktavkastning årligen under tiden och nu kursuppgång smakar bra, men energibolag har ingen pricing power utan är helt beroende av marknadspriser på det de säljer och det är på både gott och ont.

Nya bolag med halvårsutdelningar

Bombmatta av utdelningar? Ha det inte överst på listan, men visst är det en skön känsla att få utdelningar varje månad året om. Jag har nu kompletterat min sida med bolag som delar ut oftare än en gång om året eller på lite andra månader än de flesta andra stamaktier på Nasdaq Stockholm. Här är nykomlingarna:

Halvårsutdelning:
Bonava
Gunnebo
Lammhults
Scandic Hotels
Tethys Oil

Kvartalsutdelning:
Stendörren