2020 års Dogs of the Dow på Stockholmsbörsen

Dogs of the Dow på Stockholmsbörsen 2020

Min sida med Dogs of the Dow på Stockholmsbörsen är nu uppdaterad med denna topplista. Kursdatum är 28 februari 2020. Bonusutdelningar är det som för in Volvo och Tele2 bland storbolagen med högst direktavkastning.

Aktielistan bygger den historiskt sett framgångsrika utdelningsstrategin jag beskriver i boken Den enkla vägen att lyckas med aktier.

Egentligen är SSAB A aktien som ingår på mest omsatta-listan OMXS30 och inte SSAB B, men B-aktien är billigare och det är samma bolag.

Börsens bästa utdelningshöjare 2020

Stabilaste utdelningsaktierna - Börsens bästa utdelningsbolag

Nu när räkenskapsåret 2019 är slut och börsbolagen meddelat utdelningarna som ska betalas ut 2020 står det klart att topplistan över de bolag som höjt utdelning mest ser ut som följer.

Castellum 22 år
Hufvudstaden 19 år
Vitec 18 år
Wihlborgs 14 år
ABB, Hexagon och Loomis 11 år.

Här är Hexagon ny på listan och det är i svensk valuta de höjt 11 år i följd.

När det gäller topplistan över trenderna där det räcker med att inte ha sänkt sin ordinarie utdelning ligger H&M kvar i topp nu med 45 år i följd. Finns på samma sida om i länken ovan.

Bort från den listan är Kinnevik, som slopat din utdelning i år.

Uppdatering den 26 februari 2020: Toppen är korrigerad med antalet år i följd med höjning för Hufvudstaden.

Dina inre drivkrafter lägger grunden för karriär och investeringar


”Är det inte en paradox att vi vill ha den nya versionen av allt, men vi är rädda för att ändra oss?”

Slutorden och slutsatsen i klippet är tänkvärda. I blogginlägget om vi varifrån passion kommer så vi karriärmässigt kan älska det vi gör eller göra det vi älskar delar jag upp slutsatsen i två steg. Det första och viktigaste är dina inre drivkrafter och de är svårare att kontrollera, men det som allt handlar om. Medan de mer objektiva och externa sakerna är det vi oftast kör på med för det är lättare.

Det är lättare att bara köpa en ny telefon, istället för att gå till steg ett och förstå dig själv och dina inre drivkrafter. Vilket mindset får dig att vilja ha den versionen nya av allt, vad är du egentligen ute efter mer subjektivt. Att ändra på sina åsikter och känslor för att få ett bättre liv är svårt, men nödvändigt. Om du tröstshoppar för att döva något som tynger dig kommer det aldrig att lösa dina problem. Du måste göra det tunga arbetet med att hitta rätt i ditt inre och fixa den biten först. Sen kan hitta balans i konsumtion och investeringar.

Ska du bli rik måste du med andra ord ha koll på ditt inre, vad som driver dig, så du kan få upplopp för det i vardagen. Så du kan ta passionen med dig dit du går. Då blir det lättare att få inkomster så du har bra möjligheter att investera i de tillgångar som är rätt för dig.

Sålt Six Flags med fet förlust

Nu på kvällen sålde jag Six Flags efter deras bokslut som innehöll en hel del elände, främst sänkt utdelning. Ibland blir det fel helt enkelt.

Tur att jag tidigare i vintras sålde av en del när det började gå illa. En fallande trend ska man ha respekt för. Det är som Arne Talving säger: om en aktie har fallande MA200, köp för fasen inte mer.

Det har jag iofs gjort och ibland med framgång efter en en del väntan, men då måste vi vara säkra på att det är ett bolag med tillfälliga problem och ljus framtid.

Mitt stora misstag var att inte se i tid att det inte gick bra för bolaget. Det är förvisso en svår konst, men ändå min kanske viktigaste bolagsspecifika grundregel. I avdelningen säljstrategier är det viktigt att hyvla ned storleken på bolag som har problem som mörknar allt mer.

Min räddning är som alltid min stora riskspridning, där de flesta innehav bara väger 2-3 procent av min portfölj. I Six Flags tappade jag ca 1 procent då innehavet blev ca 30 procent i förlust inkl utdelningar.

Trots årets nedgångar i Six Flags är jag plus 10 procent i år. Tack, diversifieringen och andra bättre aktieval.

Brookfield-bolagen – ett framgångsrikt men komplicerat nätverk

Brookfieldbolagens affärer
En av adresserna i New York. 666 Fifth Avenue.

Kanadensiska Brookfield-bolagen är intressanta och stora spelare inom infrastruktur och grön energi. Deras nätverk av bolag och olika röster är däremot komplicerat.

Som ägare i Brookfield Renewables, Brookfield Infrastructure och Brookfield Asset Management blev jag intresserad när jag på twitter fick tips om en artikel om bolagsgruppen i Financial Times.

Att Brookfield Property sålde kontorsbyggnader i New York City till sitt moderbolag, spindeln i nätet, Brookfield Asset Management, för att få in extra kapital i samband med i en affär som ökar exponeringen mot köpcenter (malls) är kanske lite konstigt. Det fokuset får mig också att hålla mig borta från just Brookfield Property, även om det finns chans till bra affärer i en pressad del av fastighetssektorn investerar jag hellre i fastigheter med tydligare megatrender i ryggen.

Om Brookfield-bolagens ägarstruktur och många gemensamma projekt har jag ingen särskilt åsikt. Det är lite insyn, men de gör oftast bra affärer. Sånt tar jag gärna rygg på. Även komplicerade nätverk kan vara hederliga och göra lovande investeringar.