Kategorinamnet aktietips innebär inte att det är köpråd, utan att jag skriver bara om vad jag investerar i och hur jag bygger min sparportfölj.
Allt ska ses som inspiration och inget annat. Beslutet och ansvaret för att köpa och sälja aktier är förstås ditt eget. Jag guidar och föreslår, men du avgör och gör din egen analys. Detta är inte aktietips i betydelsen rådgivning och alla aktier kan sjunka i kurs så vi förlorar delar eller hela beloppet.
Dagens offensiv innebär att jag numera nästan har en fjärdedel vardera i bitcoin samt hävstångsprodukter som följer guld och Fingerprint. Dessutom en bearposition i elbilsbolaget Tesla, även det via ett värdepapper med hävstång.
Till råga på allt har jag inte alls tänkt kring det här med tajming och riskspridningen struntar jag i.
Ändå riskerar jag inte en krona. Jag gör detta enbart med de fiktiva pengar som NGM via Investerar-SM så frikostigt delar ut.
Det jag uppfattat i nyhetsbruset är att i första hand Fingerprint och guld men också bitcoin börjar få positiv kurstrend eller vara på gång på annat sätt. Teslas svaga finanser och storstilade planer har jag hört lite om också. I en kul tävling som det här gör jag ingen djupare analys.
Det går att hitta värdeaktier på börsen om man letar lite. Här kommer några tips att hålla koll på eller avstå ifrån.
Jag skrev tidigare i september om värdeaktier i både den ena och den andra aktiechatten hos Privata Affärer. Dessutom nämnde jag några av dem och ett par till i aktiechattsidan som vi har även i veckans nya nummer av tidningen Privata Affärer.
Värdeaktier är per definition aktier där du får mycket värde för pengarna. Traditionellt betyder det låg värdering, men som jag utvecklar i boken Den enkla vägen hitta världens bästa aktier kan man se annorlunda på saken. Traditionellt är det så att värdeaktier är lågt värderade aktier och det i bra bolag, inget skräp som är värderat som skräp gillar vi. Det gäller också att ha gjort en bra analys.
Kolla även så läget inte förändras från att jag skriver det här och att du börjar titta på aktierna. Gör alltid din egen analys och fatta egna beslut som du tar ansvar för.
Se även upp för före detta värdeaktier på börsen, som Axfood och ICA. Under 2010-2013 handlades t.ex. Axfood till 13-15 gånger årsvinsten. Numera är det ca 27 gånger som gäller. Nog för att deras och ICA:s verksamheter är stabila, men värdeaktier är det knappast längre.
Bland mina så kallade aktieindex utmärker sig Nöjesaktieindexet med en ganska stabil uppgång hittills. En orsak är att mobilspelsaktien G5 Entertainment har rusat med över 60 procent sedan portföljstarten den 5 augusti.
Tack vare att portföljen innehåller 15 aktier är den en sorts bombmatta där det hittills har funnits flera träffar.
Apropå bomber har jag fått en tyngre start för Tillväxtaktieindexet. Proact och Vitrolife är hittills ena riktiga sänken, men jag ser det här på 10 års sikt så varken nedgångarna eller G5:s uppgång spelar egentligen någon avgörande roll än. För mig som till stor del är passiv utdelningsinvesterare är det roligt att vara med i en riktig kursraket, men jag är glad att jag inte har något stort innehav i G5. Jag minns hur det kändes när aktien rasade allt djupare och de här små posterna jag har i Proact och Vitrolife gör mig inget att de går ned då det ändå är promilleenheter av mitt totala sparande.
Det är det som är poängen, att ha många småposter i spännande aktier så jag kan hålla huvudet kallt och ge bolagen tid att jobba fram aktievärden.
På tre månader ser det bättre ut än vad det är, för tillväxtindexportföljen har bara funnits i 1,5 månader.
Från att som högst ha varit upp med 2,1 procent har indexet som synes tappat och är nu 0,55 procent ned från start. Bättre än storbolagsindex i alla fall, men jag vet inte om det är särskilt relevant som jämförelse.
På en månads sikt är det mer rättvist att jämföra.
Grafer ovan från Shareville när det fanns. Spontant tycker jag att kursutvecklingen har varit oväntat stabil för att vara 15 tillväxtaktier i en period där börsen tappat.
Det är både aktier som fallit och som stigit i kurs, så det har jämnat ut sig. Cellavision är upp 17 procent medan Proact är ned 32 procent från starten den 12 juni 2019.
Tillväxtaktieindexet består av: Beijer Ref – miljöteknik
BioGaia B – hälsa
CellaVision – hälsa
Fortnox – IT
Hexagon B – IT
Nederman Holding – miljöteknik
NIBE Industrier B – miljöteknik
Proact IT Group – IT
Probi – hälsa
Sectra B – hälsa
Swedish Orphan Biovitrum
Tomra Systems – miljöteknik
Veoneer SDB – IT
Vitec Software Group B – IT
Vitrolife – hälsa
Tillväxtaktieportföljer passar för de flesta som en liten del av ditt sparande. Bolagen är sådana jag tror på de kommande tio åren och utvecklingen hittills säger ännu väldigt lite om hur bra det är att bygga upp en aktieportfölj och förvalta den som ett index.
Jag har länge gillat industribolagen Alfa Laval och Beijer Alma. Båda aktierna har rekylerat ned i kurs med nästan 20 procent från sin respektive topp. Utdelningstrenderna imponerar.
En annalkande lågkonjunktur kanske gör att aktierna blir billigare framöver, men båda bolagen har vänt runt nuvarande kursnivåer flera gånger tidigare. Vi får se, men jag har än så länge i vart fall bara tagit mycket små positioner i portföljen.