Har sålt allt i Brummer Multi-Strategy

Jag har efter flera år sålt ut hela innehavet i hedgefonden Brummer Multi-Strategy. Det skrev jag om i en aktiechatt för några veckor sedan och jag tänkte utveckla det hela lite här. Dels för att jag vill anteckna utfallet när det gäller avkastningen för egen del och dels för att du som läser det kanske kan få en del input av resonemangen.

Hedgefonder är lite som hemliga lådor, då förvaltarna aldrig avslöjar exakt hur de placerar. Att Brummer Multi-Strategy dessutom är en fond-i-fond gör det hela än värre på det planet, men det ger desto mer riskspridning. Länge var det här en mycket framgångsrik fond och de kan hitta tillbaka till relativt god avkastning även framöver. Brummer-gänget är verkligen inte nostalgiska utan lägger ned fonder som inte avkastar.

Handlingskraften talar till fondens fördel, men jag tröttnade ändå. Min strategi att ha utdelningsaktier i första hand och några kompletterande tillväxtaktier i andra hand är det som gäller för mig. En fond vars innehåll jag inte kan bedöma platsar inte längre, men kanske kan det komplettera ditt sparande. Det beror ju lite på din strategi.

Jag hade faktiskt glömt att jag köpte Brummer Multi-Strategy redan maj 2006 och sålde januari 2008 med 11 procent i total avkastning. Den andra vändan köpte jag mars 2011 och sålde maj 2016 med 15 procent i totalavkastning. Sett över de dryga fem åren i denna andra runda blir det knappt 3 procent om året, vilket slår ett räntekonto men inte mycket mer.

Hygglig avkastning trots allt, trots fondens utveckling på senare tid.

Mina favoritpoddar 2016

Jag hade mycket att göra under en period i slutet av april och början av maj. Det intressanta för dig som läsare är att det fick mig att prioritera bort vissa saker, främst lyssnandet på aktiepoddar. Det var intressant för mig i alla fall då mina prioriteringar överraskade mig. De poddar jag lyssnade på och lyssnade ikapp på först var dessa:

  1. Styrkelabbet. Till min egen förvåning lyssnade jag på denna och ingen mer podd alls. Jag trodde jag skulle prioritera poddar som krets kring jobbet som börsskribent, men jag tycker tydligen prat om styrketräning är viktigare. Eller så fick jag bara så mycket börs från annat håll att det här blev ett skönt break.
  2. 25 minuter. Detta var den podd jag lyssnade ikapp på först när det började lugna ner sig något. Även här är jag förvånad över att mitt eget val, men jag kände för att börja här. Kanske självförbättringar och livsvisdomar är något jag tycker jag behöver? 🙂
  3. Börspodden lyssnade jag ikapp på sen. Fullt logiskt då det handlar om börsen och aktier här. Tips på både lång och kort sikt. John och Johan är dessutom rätt cyniska eller raljerande och det är alltid intressant när folk tar ut svängarna.
  4. Placera-podden eller Placeras Stockholmsbörsen eller vad den heter. Lagom långa avsnitt, intressant innehåll.

Jag lyssnar på fler börspoddar än så, men vill/kan inte ranka resten.

  • Ett Rikare Liv är podden från Privata Affärer och den lyssnade jag delvis på innan Börspodden, men jag läser så mycket av det som står i tidningarna från PA och skriver i dem också så jag tillhör nog inte riktigt den primära målgruppen. Det blir en del saker jag redan känner till att lyssna på mina kollegor när jag redan läst allt de skrivit de senaste 16 åren. De poddavsnitt jag själv var med i lyssnar jag inte på då jag redan vet vad som sades 🙂 Men lyssna du istället.
  • Fill or kill. Har ingen aning vilka de är eller vem som är vem i programmet och det bryr jag mig inte om heller. Den här aktiepodden innehåller trots allt en hel del intressant om aktier.
  • SvD Börsplus-podd. Innehåller mycket om ett fåtal saker per avsnitt, vilket är på gott och ont.
  • Aktiepodden från Aktiespararen. Här lyssnade jag inte ikapp på alla poddavsnitt jag missat, eftersom jag prenumererar på tidningen.
  • Nordnet sparpodden. En helt okej podd med en hel del privatekonomi. Till min förvåning är detta inte alls någon riktig favoritpodd trots att det nog borde vara det.
  • Prata pengar. Här kan du lära dig väldigt mycket, särskilt episod 21 där jag och mitt skägg blir omnämnd/citerad. 🙂 Lite väl långa avsnitt och då det görs av Unga Aktiesparare blir det lite för grundläggande för en gammal aktieräv som jag.

Gillar du aktiepoddar? Lyssna gärna på Börspanelen där jag är med.

Mina nya premiepensionsfonder

pensionsfonderna

Efter att med viss framgång legat i Spiltan Räntefond Sverige en tid har jag i mitt premiepensionssparande valt dessa fyra fonder.

Lannebo Vision innehåller främst IT-aktier, men också en del närliggande sektorer. Att framtiden för IT är spännande behöver ingen närmare förklaring. Det här är en fond som jag ägde när den var ny och gick uselt i början av 00-talet, så nu när förvaltaren verkar ha hittat rätt får fonden en ny chans.

Jag hade hellre tagit Nordea Stabila Aktier Tillväxtmarknader än Skagen Kon-tiki, men Nordeas fond fanns inte hos pensionsmyndigheten. Kon-tiki är i vart fall en korg billiga aktier så hittar de tillbaka till gammal god förvaltning igen så blir det kanske bra.

Sen tror jag även på frontier markets, alltså de allra nyaste marknaderna. Tundra Vietnam var nära att komma med, men jag valde en bredare lösning i form av Tundra Frontier Opportunities. Flera mer eller mindre skurkländer (diktaturer etc) ingår, men på lång sikt är flera av dem på rätt väg och kan bli bra.

Indien tror jag lite extra på som ett jättestort land som satsar på utbildning och dessutom är rätt demokratiskt. Carnegie Indienfond gjorde jag en bra affär i tidigare på 00-talet när de hette HQ Indienfond (om jag minns rätt).

Några vanliga Sverigefonder eller globalfonder vill jag inte ha eftersom jag redan  (i kapitalförsäkring) har aktier i Sverige och USA och en ETF som placerar globalt. Mitt premiepensionssparande ska innehålla fonder som köper en typ av aktier som jag känner mig underviktad i.

Mitt råd till dig är att inte stirra på mina premiepensionsfonder utan göra ditt eget val. Titta gärna på Privata Affärers fondportföljer som finns lång bak i varje tidning. Uppbyggnaden av de fondportföljerna följer konstens alla regler. Själv följer jag mina egna regler utifrån de aktier jag äger. 🙂

När det gäller ett par gamla tjänstepensionsdepåer ligger jag där i Skagen Global och Danske Invest Global Index. För lite i depåerna och för begränsat utbud för att jag ska ändra till något annat.

Köper aktier i Geo Group

Jag har köpt en medelmåttigt stor post i Geo Group. Det är ännu ett fastighetsbolag, fast de driver fängelser i främst USA men också andra länder. Direktavkastningen på drygt 8 procent gick inte att motstå och de rekommenderas av Oxford Income Letter.

De har inte varit REIT så länge men trenden hittills är bra. Utdelningshöjningsutrymme finns det sett till utdelningsandel.

Jag sålde samtidigt lite till i Digital Realty Trust och Klövern Pref, som ändå är två av de allra störa innehaven jag har. Varför göra så när jag hade likvider för att finansiera hela Geo-köpet? Jo, för att jag har så mycket i fastigheter. Efter dessa transaktioner 43 procent av mina börsnoterade spartillgångar, vilket är väldigt mycket. 🙁 Geo Group har högre direktavkastning och större chans till utdelningshöjningar är Klövern Pref. Den svenska preferensaktien har å andra sidan mycket lägre risk.

Risken i Geo Group är förstås politisk, men kommuner och stater kan nog inte sköta fängelserna bättre än privata aktörer så det borde nog gå bra.

Sen kan jag inte låta bli att hävda att Geo Group är en fängslande investering som jag länge efterlyst. Geo Group låser inte in kassaflödena utan delar ut till mig som ”medbrottsling”. Jag tänker förvara aktierna i en speciell cell i min portfölj så de inte smiter. Ha dem bakom lås och bom helt enkelt. Den höga direktavkastningen känns ju som rena rånet! 🙂

Jag har sålt allt i Skagen Kon-tiki

Jag har sålt ut allt i tillväxtmarknadsfonden Skagen Kon-tiki. Totalt blev det ca 10 procent om året sedan 2007, drygt en kursdubbling trots de senaste årens stiltje. De flesta köpen gjordes innan och under finanskrisen till bra nivåer.

skagen-kon-tiki-affarer
Kursgraf från Avanza.

Även om fondens innehav i genomsnitt handlas till p/e-tal under 10 och verkar billiga satsar jag allt mer uteslutande på aktier och inte aktiva fonder. Då jag sålt även Spiltan Räntefond Sverige och väntar på att säljordern på Brummer Multi-Strategy ska gå igenom renodlar jag mitt sparande allt mer.

Färre vanliga fonder, fler aktier. Utdelningsstrategi. Inga höga fondavgifter.

Det borde löna sig med en kort räntefond istället för likvider i väntan på att mitt då och då köpande av aktier ska ha satt kapitalet till arbete. Utvecklingen i många räntefonder är blek och likvider är snabbare att använda när tillfällen dyker upp.

Rhenmanfonden är ensam kvar bland vanliga aktiefonder utanför premiepensionen. Jag är tveksam till den också numera. Även om den ligger i min IPS funderar jag på att sälja och köpa aktier istället.

De enda ställen där vanliga fonder lockar mig numera är premiepensionen och de två tjänstepensionslösningarna jag tvingades på när jag hade en anställning för ett antal år sedan. Min sparportfölj exkluderar i nuläget dessa små sidosparanden jag ändå inte kommer åt på länge.

Framöver ska jag ändå ta tag i pensionsdepåerna och välja fonder och återkomma i ärendet. Det borde vända på tillväxtmarknaderna någon gång, även om många kaosländer och skurkländer ingår där.