7 kr för att bli studieskuldfri

Den som är satt i skuld är visst fri om denne bara har tillräckligt starka kassaflöden från börsportföljen. Inspirerad av min exkollega Cicki som på FB skrivit att hon kommer att bli studieskuldfri under året fick jag för mig att jag skulle betala tillbaka hela mitt kvarvarande lån. Detta då det inte var så oerhört stort längre.

Det gick inte lika smidigt som förväntat att slutbetala det. Jag mejlade och begärde att få betala av återstoden av lånet och fick svaret:

Vi skickar en slutfaktura med förfallodag 28 februari. Beloppet är 41 826 kronor.
Du kan nu säga upp ditt autogiro.

Jag avslutade därför autogirot. Trots det tydliga svaret började jag instinktivt oroa mig för att den där efterlängtade slutfakturan inte skulle komma.

Mycket riktigt. Självklart klarade CSN inte av att skicka en slutfaktura, istället skickade de ett brev där det står att årets vanliga fyra amorteringar ska betalas per avi. Som om uppsägningen av autogirot på CSN:s uppmaning varit det enda jag gjort. Kunde inte CSN skickat en slutfaktura på hela beloppet istället? Det var ju det som skulle ske.

Jag ringde därför CSN och fick reda på att det hade gått ut en sådan. Tydligen spelar det ingen roll, betalar man bara exakt rätt belopp (inkl all upplupen ränta per betalningsdagen), till rätt BG med rätt OCR, funkar det bra att betala tillbaka allt.

41 796 kr blev det per den 6 februari.

Äntligen studieskuldfri. Dessutom före Cicki!
🙂

Pengarna jag betalade bort studielånet med tog jag från mitt högräntekonto. Jag räknade på skillnaden i ränta och kom fram till att det skulle kosta mig 156 kr i utebliven ”räntevinst” att betala av lånet. Högräntekontot ger högre ränta än vad CSN-lånet kostar och arbitrage är inte fel. Men 120 kr i expeditionsavgift får vi dra bort. 

Kvar är då 36 kr. Ja, egentligen inte, för lånet skulle ju utan slutbetalning ha amorterats fyra gånger under 2014 och räknat på det genomsnittliga lånebeloppet under året är det endast 7 kr jag skulle ha tjänat. De 120 kr i fast kostnad äter upp nästan allt av de 127 kr jag egentligen skulle ha tjänat på att behålla mitt studielån och placera pengarna. (Oaktat att vi kan leka med tanken att jag placerat pengarna på börsen istället och att jag där får högre genomsnittlig årsavkastning.)

7  kr netto kan jag avstå för att slippa ha en studielån.

Adjö, CSN. Nu är sista bandet till min tunga studietid kapat. Såvida jag inte till slut får den där slutfakturan på posten i alla fall då, men då strimlar jag den.

Uppdaterad topplista med utdelningar

* Sidan med de stabilaste utdelningsbolagen har uppdaterats med först informationen om Aarhus Karlshamn och därefter nu idag med Swedish Matchs utdelningar. Nästa uppdatering av min topplista blir sannolikt efter boksluten och utdelningsbeskeden.

* Nya definitioner har dykt upp på finansorden.

* Nytt personbästa i marklyft. 130 kg. Till slut vaknade tjurskallen även hos Tjuren Ferdinand och jag fick upp skiten. Det såg inte snyggt ut kanske, men ryggen var tillräckligt rak för att hålla.

 

Mitt börsnoterade utfall 2013

Sen omsider har jag gått igenom utfallet för min rätt passiva portfölj under 2013 och ställt samman resultatet. Med 25-30 procent av mitt börsnoterade kapital (aktier och ETF:er) i fastighetsbolagens preferensaktier får jag vara nöjd med avkastningen. Riskjusterat är det riktigt bra med 21 procent. I absoluta tal är det däremot högst medelmåttigt jämfört med Stockholmsbörsen.

Blir det börsnedgång kommer jag nog att kunna slå börsindex, vilket inte är något relevant index för mig som har globala börshandlade fonder, preffar och ett par nordiska storbolag i portföljen.

Jag har därför skapat ett annat jämförelseindex. Det påminner om det som Privata Affärer och Placeringsguiden har för att jämföra sitt portföljutfall.

Hernhags aktie- och ETF-portfölj: 21,0 procent.

Jmf-index med 30 procent i Spiltan Räntefond Sverige och 70 procent i OMXSGI som inkluderar utdelningar och inte bara alla aktieprisförändringar på Stockholmsbörsen: 20,3 procent.

Stockholmsbörsens avkastningsindex OMXSGI: 27,8 procent.

2014 har börjat bra med flera sköna tusenlappar i utdelningar redan första veckan. Kvartals- och månadsutdelande värdepapper är min melodi.

Realty Income – Årets första affärer

Jag sålde min kreditindexobligation Nordea Kreditbevis Europa High Yield, eftersom den redan efter två år handlades till 137 procent av det nominella värdet. Det betyder 37 procent i uppgång, vilket är drygt hälften av de max 70 procenten jag kunde få under löptiden på fem år. Med så pass bra riskjusterad uppgång och relativt begränsad uppsida sålde jag.

Kapitalet flyttades in i min kapitalförsäkring och där köpte jag REIT:en Realty Income som har handelssymbol/kortnamn/ticker O.
* 5,8 procent i direktavkastning för detta stora amerikanska fastighetsbolag av bolagstypen REIT, real estate investment trust.
* Imponerande trend för den månatliga utdelningen.
* Kursen har fallit tillbaka under hösten.

Min sparportfölj uppdateras med ovanstående affärer.

 

Fem knep för att bli bättre på börsen

Citatsnurran med mina tidlösa börsråd har uppdaterats med dessa små godbitar.

”I längden lönar det sig bäst att försöka undvika att förlora pengar, snarare än att jaga stora klipp.”
Källa: Krönika på Privata Affärers sajt den 16 september. Tvåsiffrig ränta i en lågräntemiljö innebär skyhög risk.

”Nyckeln är att diversifiera, så vi och våra sparportföljer är beredda på flera olika kortsiktiga utfall.”
Källa: Krönika på Privata Affärers sajt den 23 september. Långa trender är lättare att anpassa sig efter, medan saker i närtid är svåra att förutsäga.

”Var aldrig långsiktig i fel bolag. Kan du däremot tajma köp i gamla förlorarbolag någorlunda väl när de får ny livskraft kan du åtminstone kortsiktigt tjäna stora pengar. Den höga risken gör att du som spekulant bör satsa en begränsad del av ditt kapital i den här typen av bolag.”
Källa: Krönika på Privata Affärers sajt den 30 september. Trots uppgången i Starbreeze tyckte jag vid tillfället att det var en bra chansaktie.

”Börspsykologin fungerar som så att när det gått panik i nedgångar eller eufori i uppgångar är det sista stora kursrörelsen på ett bra tag.”
Källa: Krönika på Privata Affärers sajt den 14 oktober.

”Mitt knep är att alltid försöka gilla läget.”
Källa: Krönika på Privata Affärers sajt den 21 oktober. Var redo att fynda om börsen rasar, men stå inte helt utanför ifall det istället går upp. En mellanväg gör att du alltid kan gilla läget på något vis.

Flera citat av mig från mig här på min sajt kommer under slutet av månaden.
/Marcus Hernhag